Szabados Iréne, mesterfodrász

Fiatalos és eleven, pedig Szabados Iréne mesterfodrász már 40 éve a szakmában van.


Szabados IréneVidal Sassoon hazai helytartója

Fiatalos és eleven, pedig Szabados Iréne mesterfodrász már 40 éve a szakmában van. Talán nyitottsága, talán kiváncsisági őrzi meg kortalannak, de tény, ma is ő az egyik legmerészebb alkotó a mesterfodrászok között. Fantáziáját a londoni trendek zabolázzák, szemében Vidal Sassoon az abszolút. Vonzza a kreatív elméket: Király Tamás és Náray Tamás is éveken át voltak alkotótársai. És még ahhoz is elég merész, hogy a Sziget fesztivál nem épp szalonképes közönsége elé hajfantáziákat vigyen.



A forrás

HD: Iréne. Nem szokványos keresztnév...
SzI: Amikor először jött Magyarországra a L’Oréal, az egész francia vezetés így szólított. Nekem pedig sosem tetszett a nevem, mert elég komolynak és szigorúnak tartom magam, amit az Irén csak tovább erősít. Ezért amikor megtudtam, hogy az eredete az Iréne volt, amely békét, vagy szabadságot jelent görögül, akkor arra gondoltam, hogy hozzáteszem a nevemhez azt a '-ne' végződést. Ráadásul épp logót kellett választanom az akkor induló vállalkozásomhoz, és úgy találtam, ez így jobban néz ki.

HD: Miért épp a fodrászatot választottad?
SzI:
Ügyes kezű, jól rajzoló kislány voltam. De a varrónő mamám kreativitása, rendkívüli ügyessége is nagy szintén hatással volt rám: ha ő egyszer végignézett egy tv-szerelést, utána bármikor meg tudta javítani az elromlott készüléket. Tehát a rajzkészségem volt az alap, képzőművészeti vonalra is mehettem volna, de hát a mama fejében az volt, hogy legyen csak ennek a gyereknek egy biztos szakmája. Akkortájt már az volt a felfogás, hogy a lányoknak dolgozniuk kell, nem elég, ha 'csak' feleségek.

HD: Melyik fodrásziskolában végeztél?

SzI:
Én szegedi vagyok, ott végeztem az iskola első két évét, a harmadikat pedig a fővárosban. A legnagyobb hatással az utolsó év volt rám, amikor már fodrászszalonokban voltam tanuló, és olyan nagy sztárokkal kerültem össze, mint Kun Sándor, aki nemrég halt meg és a '60-as évek egyik legnagyobb személyisége volt. Ő amúgy megharagudott a pályájára és aztán már nem tartotta magát szinten, félreállt. Másik pályatársam Popo Wasil, aki ugyanabban a szalonban dolgozott, ahol én, és Harangozó Teri járt hozzá, tán barátnője is volt. Nagyon izgalmas időszak volt ez: megismerkedtem a kollegákkal, szakmai események, versenyek zajlottak, és hát a légkör... Úgy éreztem, csodaországban vagyok és kitüntetés, hogy ott lehetek.

HD: A '70-es években te is résztvettél versenyeken. Mi volt a legnagyobb sikered?
SzI:
Hát, olyan igazán nagy sikerem nem volt, de visszalépnék a sztárokkal való együtt tanuláshoz: ezek az emberek annyira inspiráltak engem, hogy én magam is ringbe szálltam, és lett egy III. helyezésem egy budapesti versenyen. Az ilyen megmérettetések nagy kérdése mindig a modelltalálás, hogy vagy-e elég jó szemű ahhoz, hogy jó modellt találsz, és aztán meg tudod-e őt győzni arról, hogy jó modell lesz. Na hát ennél a dolognál én valahogy meg is rekedtem, és rájöttem, hogy ez a vonal nem annyira vonzó számomra. A versenyzés, az hasonlít a korcsolyában a kötelezőhöz... Engem inkább a 'szabadon választott fodrászat' érdekelt, a show, vagy a trendkövető.

HD: A '60-as, '70-es években mennyire alkothatott szabadon egy fodrász? Mennyire korlátozták a fantáziátokat a kor konvencionális frizurái?
SzI:
Hát, a '60-as években még valóban konvencionális frizurák voltak: hajcsavaró, dauer, ami nagyon roncsolta a textúrát. Akkoriban a mainál 5-6 centivel magasabbak voltak a frizurák, és mindenféle technikai trükkök kellettek az elkészítésükhöz. Aztán a Vidal Sassoon stílus elterjedésével csökkentek ezek a méretek. Többé már nem az volt a fontos, hogy magas legyen, hanem hogy megfelelejna a mosd és hordd elvének. Simább, laposabb frizurák jöttek, nem nyomasztottak a konvenciók. Szerencsés váltás volt, hogy elterjedt a Sassoon, azóta is azt műveljük.

Tamás-ok

HD: A '80-as évek végén Király Tamás alkotótársa lettél... Miért szakadt meg ez a munkakapcsolat?
SzI:
1986-ban az Egyesület felkérte Tamást egy nagy volumenű hajszobor- és ruhashow megrendezésére, abban lettem én fodrász. Nagyon összebarátkoztunk, csináltunk együtt néhány remek produkciót. Mellette végre kamatoztathattam szobrászati képességemet, amit évekkel azelőtt fejlesztettem Andrássy Kurta János, képzőművész segítségével. (Iréne szalonjában ma is vannak rajzok, festmények, szobrok.) A képzőművészeti képzés 'mindent lehet' érzést adott, és mert Király Tamásnál is azt láttam, átlépi a határokat, engem is elkezdett érdekelni, hogy mi mindent lehet még csinálni a hajjal.
A kérdésedre visszatérve: a munkámban minden a megfelelő időben jött, egy-egy állomás volt, aminek hatására megváltoztak az addigi elképzeléseim. Ilyen állomás volt Király Tamás is, aki aztán sajnos megsértődött. Valószínűleg a mester-tanítvány viszony sajátja, hogy bekövetkezik az elszakadás. Anno én Tamás mellett megkerestem más tervezőket is, elkértem a ruháikat, és ezt Tamásnak végig kellett néznie. Úgy érezhette elveszített és ez egyfajta féltékenységet eredményezhetett nála. Aztán egy nyisszantással lezárta a ’kapcsolatot’, de olyan szinten, hogy amikor meglátott az utcán, elfordította a fejét. És aztán valakinek végül elmondta, hogy én kihasználtam őt. Akkor jöttem rá, hogy sok évvel azelőtt valószínűleg fájdalmat okoztam neki a kibontakozó kreativitásommal.

HD: A '90-es éveket Náray Tamás neve fémjelezte. De már vele sem működsz együtt...
SzI:
Miután Király Tamással megszakadt a kapcsolat, megtalált Náray Tamás. Ő azzal az elhatározással jött fel Debrecenből, hogy nagy divatbemutató rendező lesz belőle, és akkoriban ő vitte a Divatintézetnél a modellképzést. Az első évfolyamának bemutatójához engem kért fel. Nagyon okosan úgy csinálta, hogy akiket megtanított a manökenségre, azokkal dolgozott a Vörösmarty téri Gerbeaud-ban, így amit a modellek befizettek a tanfolyamra, azt vissza is kapták ezzel a bemutatóval. Tamás nagyon hatásos tanár, nagyon tud hatni a lányokra. Kijelenti, hogy neked ez a jó, és általában igaza is van. Így történt, hogy annak az évfolyamnak levágtuk a haját egységesen rövid sassoonra. Ez a történet egyébként hasonlít Vidal Sassoonéra, aki miután megismerkedett Mary Quinttel, akinek modellcsapata volt, egy bemutató alkalmával az összes modelljének sassoon frizurát vágott. Csak hát neki világsikere lett belőle, nekem pedig csak a Vörösmarty téren lett ezzel sikerem.
Ezzel indult el egy majd' tízéves, sikeres együttműködés Tamással, akinek megvan az a jó tulajdonsága, hogy akikkel együtt dolgozik, azokat felemeli. Én is sokat tanultam az közös munkánk alatt, és úgy gondolom, ő is. Egyfajta múzsái voltunk egymásnak. Volt, hogy beköltözött hozzám a fodrász szalonba, ott volt heteken át és töltődött. Mert nekem rengeteg energiám van, tőlem lehet töltődni.
A munkakapcsolatunk úgy szakadt meg, hogy lecserélt Hajas Lászlóra. De már a Hajast sem hívja, újabban Karika Zsolttal dolgozik. És ezzel én le is jártam a szakmában, mert a feltörekvő fiatalok ambíciózusabbak és úgy szervezik a szalonjukat, hogy el tudnak szaladgálni fotózásokra, divatbemutatókra, mert addig alkalmazottak dolgoznak helyettük. A mai fiatal fodrászok nagyon vágynak a médiaszereplésre. Ma már Hajas sem dolgozik, csak néhány promóciós vendégét látja el.

Szabados Iréne Szalon

HD: Mikor és hol nyitottad meg az első szalonodat?
SzI: A rendszerváltás előtt nem lehetett saját szalonod, csak maximum úgy, ha egy idős fodrásztól valamilyen sundán-bundán módon, ravasz lelépési trükkökkel átvetted az üzletét. Voltak kollegák, akik ezt meg bírták lépni, nekem viszont nem volt erre különösebben igényem, mert a Szövetkezetben, ahol akkor dolgoztam nagyon megbecsült tag voltam. Akkor ezt Divatfodrászszövetkezetnek hívták, sokat köszönhetek nekik. Ott fedezték fel az előadói készségemet és hogy érdekel a vegytan, a kémia. 1986-ban bejött Magyarországra a Schwarzkopf, és engem kértek fel arra, hogy végigcsináljam a bevezetési turnét. Ott aztán nagyon megtanultam, mi a receptje egy hajfestéknek, olyannyira, hogy írtam is a témáról egy felhasználói könyvet, amit egy korábbi hajfestőkönyv fejezeti alapján állítottam össze. Így én lettem a harmadik, aki hajfestőkönyvet írt Magyarországon. A korábbi két könyv szerőjét is ismerem: Tárnoki Laci bácsi volt a második, aki a Wella Magyarországi bejövetelekor írt egy könyvet, ő most a 80-as éveit tapossa és ma is aktív (a Magyar Fodrász Testület tiszteletbeli elnöke - a szerk.), az első könyvet pedig egy fodrászdinasztia tagja, Róder Tibor bácsi írta (a fia, Róder Andor, szintén fodrász) az '50-es években.

Aztán jött a rendszerváltás, sorban szűntek meg a fodrászüzletek, bekövetkeztek a kivásárlások, és akkor úgy gondoltam, eljött az az idő, hogy muszáj vállalkozni. Na de ez nem volt olyan könnyű dolog, mert nem voltam már annyira fiatal, hogy nagy távlati reményeim lettek volna. A rendszerváltást aggódva éltem meg, de tudtam vásárolni egy 30 négyzetméteres helyiséget a Rákóczi úton. Ott dolgoztam néhány évet, a mostani szalonom pedig az örökségem: az édesanyám meghalt, és egy 120 négyzetméteres lakást hagyott rám. Ennek pedig az az előzménye, hogy mama mindig mondta: ’Te, csinálj itt egy üzletet’, mert mama szeretett emberek között lenni, és úgy képzelte, majd ő a vendégekkel milyen jól ellesz, segít nekem. De amikor ezt javasolta, én még nem tudtam elképzelni, hogy lakásban, az emeleten legyen egy fodrászszalon. Amikor Soós Ottó kollegámnak elmondtam, azt felelte: 'Mit aggódsz, hülye vagy? Az Alexandre Deparis-nak Párizsban, a Champs Elysée-n pont az emeleten van a szalonja. A különbség csak annyi, hogy ott Royce Rolls-ok állnak az üzlet előtt.' Gondoltam, ha neki jó, nekem is jó lesz, és megcsináltam. Az előző szalonomból esküvőiruhaszalon lett, a vezetője hozzám járt vendégként, nem bánta meg, hogy megvette tőlem.

HD: Sztárkuncsaftok?
SzI: A sztárokkal az a gond, hogy alkalmazkodni kell hozzájuk. Volt olyan, hogy valamelyikük csak éjszaka ért volna rá, merthogy nappal próbák, este előadás. Sokan közűlük beesnek megbeszélés nélkül, hogy most azonnal akarnak jönni és nem jelentkeznek be két héttel előtte, mint mindenki más. Én pedig úgy gondolom, hogy minden vendég ugyanolyan fontos... Úgyhogy nagyon nehéz a művészekhez igazodni, de azért voltak, vannak, például Anita, az énekesnő, aztán Hernádi Judit, aki tizenévet volt a vendégem, de talált egy az otthonához közelebbi fodrászt. Nemrégiben Zsédának is voltam a fodrásza, Karika Zsolttal felváltva. De mostmár Zsoltnál van végleg, mert hozzám csak hajhosszabbítás miatt járt, amiről lemondott, már nem növeszti a haját. A politikusok közül pedig kiemelném Orbán Viktort, aki már tizenéve jár hozzám. Erre nagyon büszke vagyok, megtisztelő érzés, hogy engem választott. És ráadásul egyfajta rokoni közelséget is érzek benne, mert az ő édesanyja is az Alföldről származott, ahogy az én famíliám is ’Kiskun’, a Kunság-időből. Viktor hasonlít is a nagybátyámhoz.

HD: A klienseid frizuráiba becsempészed az Irénés stílust, vagy a mindenkori trendeket követed?
SzI:
A szalonban naprakész hajdivatlapok vannak, ezekkel folyamatosan szórakoztatom a vendégeket. - nevet fel Iréne. - Mindig mondom nekik, hogy ezekből a lapokból válasszanak frizurát. Nem törekszem rá, hogy én legyek a divat, nem sok értelmét látnám. Inkább trendkövető szerepet vállalok, mert az a biztos. Ugye, a média irányítja a divatot, én pedig kiszűröm magamnak, hogy épp mi lesz a nyerő, és azt valósítom meg a modelleken, a klienseimen.
 
HD: Volt olyan vendéged, aki elégedetlenül távozott és ezt meg is említette neked?

SzI:
Igen, de tanultam az ilyen esetekből és igyekszem megelőzni őket. Nagyon fontos a frizuráról való beszélgetés. Ha megérkezik a vendég, megkínálom egy itallal és adok a kezébe egy hatalmas frizuramagazint, hogy nézegesse, és döntse el, melyik tetszik neki. Aztán elmagyaráztatom vele, hogy miért épp azt választotta, majd pedig visszamondom neki a hallottakat, és ha bólogat, akkor már létre is jött köztünk a kapcsolat. Ez marketinges trükk. Abban a pillanatban, hogy a kliens látja, értem, mit akar nyíratni, megnyugszik és bármilyen frizurája lesz, elégedett lesz vele. Kipróbáltam azt is, hogy nem mondtam vissza, amit kiválasztott, és akkor hiányérzete támadt. Olyan ez, mint amikor beszállsz egy taxiban, és még nem mondtad meg az úticélt, de a vezető már elindult, te pedig méltatlankodsz, hogy hova megy ez?!
A vendég is ilyen. Ha nem beszélem meg vele, hogy mi lesz a hajával, akkor izgul, figyeli, hogy fogom a tincseket és végig feszült marad. Amikor pedig távozik, nem biztos, hogy elégedett, mert nem tudja, hogy annak kell-e lennie. Ha kihagyom ezeket az állomásokat, lehet, hogy soha többet nem jön vissza, bár az ismerőseit hozzám küldi. Ilyeneket tudok megfigyelni. Volt, hogy tök jó frizurát csináltam egy csajnak, de valahogy elmaradt az érzelmi kötődés, és sohasem jött vissza a szalonba, viszont rengeteg barátnőjét hozzám küldte vágatni.
Viszont ha naponta megcsinálunk 10-20 vendéget, annak azért a fele elégedett. Úgyhogy irigyelhetnek minket más szakmák művelői, mert nekünk óránként van egy sikerélményünk.

Friderikusz Show-haj

HD: A Friderikusz Show-ban való szerepelésed is sikerélmény volt?
SzI:
Ellenkezőleg. 1994-ben, amikor a második, vagy harmadik adásán volt túl a show, Friferikusz Sándor felhívott, hogy mint hajszobrász el tudnám-e képzelni magam a műsorában. Azt gondoltam, ez fantasztikus és sajnos nem vettem a fáradságot, hogy megnézzek egy adást, csak hallomásból tudtam, hogy érdekesnek tartják a műsorát. Öt modellt vittem, hajszoborral a fején - nagyon extrémek voltak: hihetetlen nagy hajkalapot csináltam, cipőt, rókát komponáltam a fejekre hajfű környezetben. És akkor a felvétel előtt Friderikusz azt mondta nekem, hogy 'Támadni fogom, védje magát!' Erre én megkérdeztem, hogy nem mehetnék-e inkább haza, mire azt válaszolta, hogy nem, mert mindenféle szerződést aláírtam, nem mehetek sehová. És valóban: a kérdéseivel egyszerűen bombázott, bármit válaszoltam, rögtön megcáfolta, de volt, hogy zavaromban nem is tudtam felelni, mert nem ehhez a stílushoz voltam szokva. Aztán amikor Sándor megkérdezte: 'Mi értelme van annak, amit csináltam, mivel a kifutó az rövid?!', én azt feleltem, hogy 'De, ha az elérne Párizsig, az elég hosszú lenne!'. Na, ezt ki is vágták a műsorból. Az adás után a Fodrász Ipartestület akkori vezetése a Magyar Nemzetben írt egy lehúzó kritikát, és egy évre kitiltottak a Magyar Fodrászszövetségből.

Díjzápor, elismerések és tisztségek garmada

HD: Amikor a L'Oreál a '90-es években Magyarországra jött, téged kért fel művészeti vezetőnek...
SzI:
Eredetileg egyszemélyes vezető fodrásszá neveztek ki, de aztán én összeszedtem egy hatfős csapatot (3 férfi, 3 nő), és elindultunk egy országos turnéra, hogy népszerűsítsük a L'Oreállal készült frizurákat. Aztán a vezetőváltásokkal mindig módosultak a dolgok, lemorzsolódtak azok az emberek, akikkel kezdtünk. 15 éve én vagyok az egyedüli alapító tag.
Három évvel ezelőtt nagykövetté módosítottak, bár nekem a nagykövetségről teljesen más jut eszembe. Egyszer éreztem csak, hogy valóban az vagyok, amikor 5 évvel ezelőtt Törökországban léptem föl. 25 ország volt jelen, akkor éreztem úgy, hogy a magyarok részéről én egy követ vagyok.
A művészeti team-tagság egyébként azzal jár, hogy a L’Oreál tavasszal és ősszel rendezett hajshow-in bemutatjuk a fodrászoknak az aktuális trendeket. A L'Oreal ajánlásai alapján dolgozunk, de azt alkotjuk meg, ami tetszik nekünk, meg azt, amit a modell enged.

HD: Tagja vagy a Magyar Fodrász és Kozmetikus Egyesületnek is. Ez milyen feladatokkal jár?
SzI:
A Magyar Fodrász Egyesületnél évtizedekben számolható a tagságom. Eközben a Stílus újság rovatvezetője is voltam: interjúvoltam, fotóztam a fodrászkollégákat. Aztán jött a Stella. A rendszerváltás utáni években ellehetetlenült az Egyesület helyzete, mert megszűntek a szövetkezetek, amelyek támogatták. Megszűntek a funkciók is, új vezetőre volt szükség. Hajas Lászlót kérték fel az elnöki posztra, és mert az én közbenjárásomra, egyértelmű volt, hogy nekem is ott kell lennem. Momentán a vezetőségi szavazás a feladatom, mást nem igazán tudok tenni. A Stella közben elveszette régi fényét, a közönségét elvették a multik, és az Egyesület is egyre veszít a jelentőségéből. Amivel mégis szívesen foglalkoznék az Egyesületen belül, az a médiakapcsolatok, mert sajnos azt tapasztalom, hogy a médiumok általában nem hajlandók semmilyen szakmai témáról közlést leadni. Nem is értem, miért csak a sztárokkal lehet állandóan foglalkozni... A Stella (Nemzetközi Divatfórum februáronként - a szerk.) plakátján is ott vannak a médiatámogatók, de valójában csak a Stella ad előzetes tájékoztatást a bemutatókról (meg a HazaiDivat.hu :) - a szerk.), a média legfejjebb utólag.

HD: 2002-ben Az Év Fodrásza lettél...
SzI:
Igen. Ennek az volt az előzménye, hogy a párizsi székhelyű Intercoiffure Mondial megkereste Hajas Lászlót, ő pedig engem, hogy csatlakozzunk a nemzetközi fodrászszervezethez. Összegyűjtöttük azt a huszonegynéhány fodrászt, akit erre alkalmasnak találtunk, és 2000-ben megalapítottuk a Magyar Fodrászművészek Egyesületét, majd pedig megtörtént a csatlakozás. Ez a szervezet írt ki egy jelölést Az Év Fodrásza címre, és a 25 magyar egyesületi tag nekem szavazta meg a díjat. Párizsban adták át, huszonvalahány ország képviseltette magát. Nagy megtiszteltetés volt ez nekem a kollegáim részéről, ami engem újabb munkára sarkallt. Úgy éreztem, ha ők kitüntettek, akkor rá kell tennem még egy lapáttal, nem szabad, hogy megbánják a döntésüket. Persze valószínűleg az elmúlt 40 év is benne volt ebben a döntésben, nem csak a 2002-es teljesítményem.

Mi az az Intercoiffure Mondial? A coiffure franciául a fodrász, tehát szó szerinti jelentése interfodrász, azaz nemzetközi fodrász. A mondial jelentése pedig szövetség. A szervezetet 1925-ben Németországban alapították svájci, német, francia és angol fodrászok. 1930-ban aztán létrejött egy önálló, francia szekciója a sztárfodrász Guillaume irányításával. A kontinenseken átívelő szerevzet célja egységbe tömörteni a világ vezető fodrászait. A 2000. szeptemberében tartott berlini kongresszus óta Klaus Peter Ochs az Intercoiffure Mondial elnöke.

HD: Szerepeltél a Magyar Hírlapnak az 50 legsikeresebb üzletasszonyról szóló kiadványában...
SzI:
2002-ben megkaptam az Év Fodrásza díjat, amiről értesítettem a médiát, így történhetett, hogy 2003-ban felkerültem a lista 51., vagy az 52. helyére. Az 50 között olyan nagy nevek szerepeltek, mint Bánki Katalin, a L’Oreál vezérigazgatónője, vagy Szalay Dorottya, a UPC Magyarország vezérigazgató-helyettese. Nők tőkeerős cégekkel, több ezer alkalmazottal. Az én sikerem nem összehasonlítható az övékkel.

  A 2003. májusában megjelent 'Az 50 legsikeresebb üzletasszony' című kiadványt 'A száz leggazdagabb magyar' mintájára készítette el a Magyar Hírlap. Ez a lista azonban nem említ vagyont, hanem inkább portrékat mutat be, és azt, hogyan lehet Magyarországon sikeres egy nő. A szerkesztők három csoportba sorolták a listára felkerülteket: egy 10 fős milliárdos menedzser csapatba (pl. Ránky Katalin, a L'Oréal Magyarország vezérigazgatója és Szabó Zoltánné, a Triumph International Budapest Kft. igazgatója), egy szintén 10 fős cégtulajdonosi csapatba - köztük Simó Gabriellával, a Stella Rt. többségi tulajdonosával - és egy harmadik, 30 fős csapatba, melybe az eredményeik, és nem feltétlenül kiugró vagyonuk miatt kerültek be a sikeres nők. Ezt a listát két divattervező, Zoób Kati és S. Hegyi Lucia nyitja, de ott szerepel Pataki Ági is, igaz, már mint producer. Érdekesség még, hogy a listára került sikeres asszonyok közül a legtöbben (7 fő) a divat és textiliparban dolgoznak.

Vidal Sassoon Akadémia

HD: Te voltál az első magyar fodrászhallgató a londoni Vidal Sassoon Akadémián...
SzI: Igen. 2002-ben, amikor lehetőségem nyílt 'nagyberuházásra', az első utam Londonba, a hajdivat központjába vezetett. A '60-as évek végén valamennyiünknek vizsgáznia kellett Sassoon vágásból. Dehát valamit jól megtanulni csak annak a hazájában lehet...

HD: Megfordult a fejedben, hogy külföldön maradj?
SzI:
Nem, mert egyrészt már nem voltam fiatal, amikor először kijutottam, másrészt akkor már ismert voltam itthon, és úgy éreztem, ebben a szakmai táborban kell maradnom. Én csak magyarul tudok gondolkodni. Viszont minden októberben elutazom Londonba, és megnézem a trendet, amit leginkább onnan irányítanak. Erről nem tudok lemaradni, mindig jó előre megveszem a jegyet, így töltődöm fel. Aztán beosztom a látottakat a következő évre, megtámogatva sajtóanyaggal, videókkal, és továbbadom a szakmabelieknek is.

Szigeteljünk!

HD: 2004 óta minden évben hajshow-kat adsz a Sziget fesztiválon. Hogy indult?
SzI:
Első évben, a bemutató előtt néhány nappal kimentünk megnézni a helyszínt. Kiderült, olyan magas a páratartalom, hogy a természetes hajból készült frizura rögtön tönkremegy. Ezért csak műhaj kompozícióval tudtam fellépni, hajszobrászkodtam.
A következő évben még az eső is zuhogott, akkor aggódtunk is nagyon... Egy teljesen új témával jelentkeztem: kitaláltam a hajból készített ruhákat, és ez annyira izgatóan hatott, hogy se perc alatt megtelt a színpad előtti rész. Pedig akkor még a Sziget végében volt a divathelyszín, úgy eldugva, hogy volt imserősöm, aki nem talált oda...
Azért nagyon jó a Sziget, mert egyrészt színpadlehetőség nekünk, fodrászoknak, másrészt a lányok is nagyon szeretik, mert a betanult koreográfiát többször is előadhatják. Minden bemutató egy adrenalin-bomba, és úgy vagyok velük, mint az utazásokkal: tudnom kell a következő dátumot! Amikor jártam síelni, sátrazni, hazafelé jövet már mindig a következő utazást terveztem, így csaptam be magam, hogy ne legyek szomorú azért, hogy haza kell jönni.

HD: A frizurabemutatóidat - a szigetieket is - Mali Ildi rendezi, aki korábban Náray Tamás vezető modellje, majd asszisztense volt. Hogy indult ez a munkakapcsolat?
SzI:
Tizenéve indult. Volt egy stylist fiú, aki modellképzéssel foglalkozott, és elhozta hozzám Ildikót, aki akkor 14 éves volt és borzasztóan magas. Renegeteg fotót készítettem róla, de aztán az évek elsodorták mellőlem, és később láttam, hogy Náray Tamáshoz került, rendezőasszisztenskedik. Aztán visszakanyarodott a történet. Koreográfust kerestem a modelljeim képzéséhez, valakit, aki egy nézéssel irányítani tudja az embereket. És ez az Ildikó. Magától jelentkezett a feladatra és már négy éve nagyon jól működik. Számtalan show-t csináltunk együtt, minden évben kettőt-hármat, volt, hogy hatot is. De sajnos egyre kevesebb az ilyen megkeresés, mert a multik is spórolnak. Mali Ildi egyébként stylistként is dolgozik és ruhatervezőként is próbálkozik, a 2006-os bemutatóm egyik kollekcióját is ő tervezte.

Az utánpótlás

HD: Mit tanácsolnál a mai fodrászpalántáknak?
SzI:
Ma nagyon könnyű helyzetben van egy fiatal fodrász, ha van elég ambíciója. Annyi a dolga, hogy csatlakozzon egy márkához, mondjuk a L’Oreálhoz, és ott aztán megkap mindent, ami az elinduláshoz kell. Persze csak akkor, ha elég hitelképes a kezdő fodrász, ha van benne tehetség. A hazai fodrászképzést egyébként nem tartom túl jónak, mert túl rövid ideig tart, és ráadásul renegeteg a feleslegképzés.

HD: Kit tartasz kimagaslóan tehetségesnek a mai fiatalok közül?
SzI:
Elsősorban a csapatunk, az Intercoiffre Hungary tagjait, hiszen azért is kértük fel őket a tagságra annak idején Hajas Lacival, mert őket tartottuk érdemesnek rá. Kocka Bea (Az Év Fodrásza 2006-ban - a szerk), Dudás Attila, aki a pécsi Hajas szalon vezetője, Karika Zsolt, aki a Náray bemutatók fodrásza, Popovics Attila, Binder Géza, Bognár János, Kucsera Zsolt, Kada-Szabó Éva, aki tanítványom is volt. Azt látom, hogy akik elszántak, azok ezt a szakmát nagyon komolyan is csinálják. Még a lányok is, pedig a lányok általában inkább szeretnek sodródni, mint határozottan haladni.

Alkotóvágy

HD: Hogyan kezdtél szobrászkodni?
SzI:
A fodrászat kihozta belőlem a formázási képességemet. A '80-as évek elején elkezdtem tanulni Andrássy Kurta János, szobrászművésznél, de úgy, hogy négy évig szinte odaköltöztem a műtermébe, olyan lettem, mint egy családtag. Aztán '86-ban megismerkedtem Király Tamással, és azóta nem alkottam új szobrot, csak hajból. A mester egyébként nagyon tehetségesnek tartott, úgyhogy nem kizárt, hogy egyszer folytatom a szobrászatot. Csak az a baj, hogy már kevés az időm, és 10-15 év kell ahhoz, hogy elsajátíts valamit, hogy le tudj válni az alapoktól. A fodrászatban is 6-10 év, mire a vendégköröddel elégedett leszel.

HD: Ha nem fodrász lennél és nem is képzőművész, akkor mivel foglakoznál?
SzI:
Lehetnék divattervező is, mert pont annyira érdekelnek a ruhák, mint a haj, csak a divattervezéshez hiányzik a mesterségbeli tudásom. Azt sajnálom, hogy a fodrászatban csak fényképen lehet megőrizni a végeredményt az utókornak. De épp ezért rengeteget fotózom, valaha dolgoztam az Ez a Divatnak, meg a Világ Ifjúságának is. Felépítettem a műtermemet, de sosem profitáltam belőle, a modelleknek is csak úgy oda szoktam adni a képeiket CD-n. Videón is rögzítek már, mert van a fejemben egy hajvágó iskola videókazettán ötlet. Én a tudásom fejlesztésére költöm a pénzt és nem sarokházra.

Backstage

HD: Van kedvenc hajmodelled?
SzI:
Ez a divattól függően változik. Mostanában a tömör frizurák miatt a keskeny arcú, magas modellek a befutók.

HD: Kik a múzsáid?
SzI:
A trendeknek vannak múzsáik, eszerint választok. Akinek az arca megfelel a nemzetközi trendnek, az lesz a múzsa.

HD: Te vágod a családtagjaid haját?
SzI:
A férjemét igen, az anyósomét is én rakom be, mert azt neki az kell. De túl modern nekik az én vágási stílusom.

HD: A te frizurádat ki készíti?
SzI:
Én magam. Folyamatosan nyisszantom. És elégedett vagyok a hajammal, mert kemény és fel tudom állítani, ami fiatalos és mindig divatos.

HD: Ki a kedvenc magyar fodrászod?
SzI:
Szabó Imre, Hajas László, vagy bárki, mert mindenkinek a munkája inspirálóan hat rám.

HD: És a kedvenc külföldi fodrászod?
SzI:
2000-ben az a megtisztelés ért, hogy Berlinben találkozhattam Vidal Sassoonnal. Meglátott ’az úristen’, odajött hozzám és kezet nyújtott nekem. Hajas Laci is ledöbbent, mert ez nagyon nagy megtiszteltetés. Azt mondják, az ember megérzi azt, aki képviselik őt, és én valóban képviselem Sassoont.

HD: Ki irányítja a frizuradivatot?
SzI:
Vidal Sassoon és Toni&Guy a maga 1000 tagú franchise rendszerével. Bár Toni&Guy-éktól tavaly kivált Anthony Mascolo, úgyhogy most három hajdivatdiktátor van.

HD: Mottód?
SzI:
Tanítva tanulni, ezt tűztem ki célul.

HD: Mit csinálsz szabadidődben?
SzI:
Nekem nyaralás az élet. Annyira komplett vagyok. Szerintem jó a karmám.

Szilva&Via

Képek Szabados Iréne mesterfodrászról és frizurakollekcióiról


Írta: HazaiDivat.hu , Dátum: 2007-03-26






ALMAF