USE unused, tervezőcsoport

Díjakat díjakra halmoznak, pályázatokat nyernek gyors egymásutánban, akárha tündérmesében járnánk, ahol még a lehetetlen kívánságok is varázsütésre teljesülnek.


USE unusedKincset érő paradoxon

Díjakat díjakra halmoznak, pályázatokat nyernek gyors egymásutánban, akárha tündérmesében járnánk, ahol még a lehetetlen kívánságok is varázsütésre teljesülnek. De nem. A cég formájában épp egy éves fennállását ünneplő USE unused tervezőcsoport, Füzes Eszter, Godena-Juhász Attila és Tóth András triásza keményen megdolgozik a sikerért. Ha kell, kezük alatt roham sebességgel születik meg a legújabb kollekció, a jól összeszokott hármas kapkodni nem kapkod persze, a legapróbb részletekre is árgus szemekkel ügyel. A 2004-es és 2005-ös AZ Év Fiatal Divattervezői háromszor jártak a párizsi Fashion Weeken, meghódították Tokiót most pedig New Yorkot készülnek leigázni. Ötleteik tárháza kifogyhatatlan, előttük a jövő!



„Első emelet”

Fzes Eszterrel s Godena-Juhsz Attilval, a USE tervező csoport kt tagjval, a 2006. szeptemberben megnylt showroomjukban tallkozom. A Nemzeti Sznhzzal szemben lvő Hungria Malom pletegyttesei ksrtetiesen hasonltanak egymsra, a ltestmnyrengetegben elsőre nehezen tallom a helyes irnyt. Csak a ports szvlyes tbaigaztsa utn lelek a megfelelő hzra, a feketben sz, aprcska tbla – USE – valban ott dszeleg a kapun. Az első emeletre futlpsben szaladok fel, keresztlvgok a stt folyosk egyikn, szinte labirintusban rzem magam, mire a vasajt el rek mr semmit nem kvnok jobban, mint bejutni.

A tgas showroom fehrre meszelt falai, az ablakokon bemlő napfny mindjrt bartsgoss teszik a helyisget. A terem falhoz tmasztott regljain csbos kollekcik vrakoznak, az egyik sarokban szorgos varrnő nystli az „interlockot”, Godena-Juhsz Attila a snittekkel, szabsmintkkal bortott rajzasztaltl emelkedik fel jttmre. Kisvrtatva Fzes Eszter is csatlakozik hozznk, Tth Andrs hinyban az vegasztalhoz lnk trsalogni. A fiatalokbl rad a sz, időnknt egyms szavba vgva rekonstruljk a mltat, hiba, ketten knnyebb emlkezni. Ambicizusak, tettre kszek, nem „szlltak el” a sikereiktől. Tehetsgk kellő alzattal prosult, gy aztn tudjk, van mg hov előre…

Csoportszellem

MZ: Mirt az angolosan jl csengő USE nevet vlasztotttok?
Godena-Juhsz Attila: 2002-ben rszt vettnk egy jeligs munkaruha plyzaton, ekkor talltuk ki a USE nevet, amirt bevlt, ehhez nyltunk vissza akkor is, amikor nevet kellett adnunk a tervezőcsoportnak.

MZ: A finn plyzat előtt nem is ismerttek egymst?
Attila: Igazbl n Eszterrel mr tallkoztam. Mg rgen, Kaposvrott jrtunk egy suliba, de nem ismertk egymst, csak gy ltsbl s nagyon futlag. A bartsgunk vgl is az egyetemi vekre vezethető vissza, egy vfolyamra jrtunk. Vgl is egy plyzat volt az, ami ezt a hrom nll embert egy csoportba kovcsolta.

MZ: Nem gondoltatok arra, hogy egyenknt is megmutasstok a tehetsgeteket?
Attila: Őszintn szlva megfordult mr a fejnkben, sőt a ruhk kztt van is olyan, amelyikről egyrtelműen meg lehet llaptani, ki tervezte, de gy gondolom, hogy amg jl műkdik ez a hrmas, felesleges egyenknt prblkoznunk.

MZ: Mik az előnyei, htrnyai a csoportmunknak?
Fzes Eszter: Az előnye a csoportmunknak az, hogy a sok munkt le tudjuk osztani. A htrnya pedig, hogy nem felttlenl rtnk mindig mindenben egyet. Pont most volt egy ilyen jellegű beszlgetsnk, hogy jobban le kellene osztani a dolgokat, tisztzni, hogy amit nyugodt szvvel rbzunk az egyikre, abba a msik kettő ne szljon bele minden egyes lpsnl. Szerintem ez a mdja a fejlődsnek. gy fog megmaradni az a harmnia is, ami most jellemző a csoportra.

„Nehz az iskola tska?”

USE unused 2007 tavasz/nyr kollekciMZ: Mi vezetett benneteket a divattervezs fel?
Eszter: n nem tudom, a divattervezsen kvl nem is akartam soha mssal foglalkozni, nekem ez egyrtelműen adott volt.
Attila: n nagyon sok mindennel foglalkoztam előtte. Alapvetően kermin vgeztem mg a kzpsuliban, aztn veges voltam r pr vig, majd szobrsz. A kermia s az veg is mind trrel foglalkoz dolgok, gyakorlatilag a ruhatervezs ugyanez, esetben ugyangy trbeli kompozcikrl van sz, csak ms anyagbl kszlnek a művek s embereken mutatod be őket.

MZ: Nem vletlen, hogy az Iparművszeti Egyetem ltzktervező szakn ktttetek ki. Tanraitok kzl akadt valaki, aki az indulsnl segtett benneteket?
Attila: Ez egy knos krds. Nem szeretnk senkit kiemelni, nehogy a tbbiek megsrtődjenek.
Eszter: Azt mindenkppen szeretnm megemlteni, hogy Brdos Katitl nagyon sokat tanultunk. Mind emberileg, mind szakmailag, mind kitartsban sokat segtett.

MZ: Mg javban az egyetem padsorait koptatttok, amikor 2003-ban Londonban, az Első Eurpai Divat Pardn fődjat nyertetek…
Eszter: A versenyt fehr ruhkra rtk ki, mi akkor ppen ktőszakon voltunk csereflven, s kizrlag csak fehr ruhkat terveztnk. Hatot ksztettnk el a rajzok alapjn, ezek kzl kettővel neveztnk be a versenyre. Kiutaztunk Londonba, ahol 24 orszgbl 48 rsztvevő kpviselte magt a versenyen, majd megnyertk az első djat.
Attila: Nagyon vicces, hogy ezt pont most emlted, mert a napokban kapott Dorka, a menedzsernk az egyik internetes portlon keresztl Vivienne Westwoodtl egy e-mailt, hogy emlkszik rnk. Vivienne-nek gyakorlatilag az egyik munkatrsa volt benne a zsűriben. rdekes, hogy ennek mg mindig van uthatsa.

MZ: Magyarorszgon, hogy fogadtk a sikereiteket?
Attila: Itthon? Szerintem jl. A londoni verseny utn szmos jsgban jelent meg rlunk cikk, taln ekkor kezdtek rnk jobban felfigyelni. Ekkor dolgoztunk előszr azzal a fotssal, Perlaki Mrtonnal, akivel azta is egytt dolgozunk s ennek kapcsn ismerkedtnk meg Halasi Ritval is, aki akkor anno az triumnak volt a főszerkesztője. rt erről egy cikket, ksőbb a diplomamunknknl is az egyik opponensnk volt s a mai napig szoros kapcsolat fűz hozz. Tnyleg nagyon sok szl indult el akkor, ami azrt a mai napig megvan. Vgl is az egyetem berkein bell voltunk mg, amikor ez a helyezs hazai mdiavisszhangot keltett, ennek ksznhetően mr nagyobb figyelmet tudott kapni a diplomamunknk is.

Nemcsak a szerelem vrosa: Prizs

MZ: 2004-ben a diplomamunktokkal debtltatok…
Attila: Igen. Gyakorlatilag előtte mg elmentnk egy szemeszterre Prizsba, ami rettentően inspiratv volt, aztn hazajttnk, s megcsinltuk a diplomt. A diploma utn volt egy pici sznet, gyakorlatilag fl vig pihentnk s utna tavasszal mutattuk be a kvetkező kollekcit. Vgl is kihagytunk egy szezont. Hivatalosan, teht vllalkozs formjban, egy ve műkdik a cg, ami azt jelenti, hogy most volt a harmadik szezonunk a nemzetkzi szntren.

USE unused 2007 tavasz/nyr kollekciMZ: A prizsi oktats sokban klnbztt a hazaitl?
Attila: Ott teljesen ms az oktatsi rendszer. Az az t v Prizsban gy oszlik meg, hogy a hallgatk csak hrmat tltenek az iskola keretein bell, a maradk kettőt pedig gyakorlatban vgzik. Mivel mi akkor mr tdvesknt mentnk ki, azon a szakaszon, ahov ők az első hrom v folyamn eljutottak, mr tl voltunk. A prizsiak mindenfle alapokat megtanulnak az iskolban, de magt a szakmt azt alapvetően nagy cgeknl sajttjk el. Ez itthon eleve nem lehetsges, hisz nem igen lteznek ilyen nagy cgek, az iskolk sem szorgalmazzk, hogy gyakorlatra el tudjanak menni a hallgatk. Ms a struktra, ezrt nem is nagyon tudtunk az ő oktatsi rendszerkbe beilleszkedni. Tlkpzettek voltunk... Az a lehetősg pedig, hogy mi is elmenjnk gyakorlatra kinti cgekhez, azrt esett ktba, mert nagyon ksőn, csak a helysznen derltek ki ezek a struktrabeli klnbsgek. Ezt mr nem volt időnk normlisan leszervezni. De a kint tlttt szemeszter ennek ellenre nagyon hasznos volt, Prizs azrt nagyon inspirl vros. Feltltődsnek sem volt utols, olyan nyugodt letemben nem voltam, mint akkor – idzi vissza mosolyogva Attila.
Eszter: s tegyk hozz, ott talltuk ki a diplomamunknkat is. Meg azrt a portfolinkkal elmszkltunk erre-arra.

MZ: Erre-arra?
Attila: Megnztk, milyen gynksgek, lehetősgek vannak Prizsban – mondjk szinte egyszerre. Voltunk trend előrejelző gynksgeknl, akik azzal foglalkoznak, hogy trendbookokat adnak ki, amik a kvetkező szezonoknak a szn s forma s egyb előrejelzst tartalmazzk. Nagyon tanulsgos volt.

The Room & New York

MZ: Aztn jtt az jabb elismers, 2004-2005-ben az v Fiatal Tervezője djjal jutalmaztk a USE-t…
Attila: Vgl is az v fiatal tervezője dj ezeknek a dolgoknak a folyomnya volt. Azrt folyamatosan cikkezett a mdia, hallottak rlunk, s ht mellette prhuzamosan kijtt a Room magazin. The Room – javt Eszter. A The Room, aminek mi szintn alapti voltunk s a The Room-os killts, ami gyakorlatilag mr hozztartozik a magazin jabb s jabb szmnak a kijvetelhez. A The Room ezzel a kis fogadssal egytt elg jl beplt a szakmba, azrt ennek is ksznhető, hogy folyamatosan lehet rlunk hallani, s fotanyagainkat ltni a magazinon keresztl. Meg azrt igyeksznk divatbemutatkat is csinlni...

MZ: Hogy kerltetek aztn New Yorkba?
Attila: Ez volt ugye egy vvel ezelőtt. Teht most vagyunk a cgalaptsnl. Az oka az volt, hogy megismertk Orss Lszl Jakabot.
Eszter javt: Orss Lszl Jakab, aki egybknt a Magyar Kulturlis Intzet vezető igazgatja New Yorkban, minket onnan ismert meg, hogy ott volt a diploma-bemutatnkon a Krolyi kertben. Ltta a diplomaruhinkat s azrt akart minket New Yorkba vinni, hogy csinljunk kint is egy bemutatt. A dologhoz hozztartozik, hogy volt egy magyaros kollekcink, amit a magyar npművszet inspirlt, jobban mondva, a hagyomnyokat modernizlva ksztettk. Ennek a kollekcinak az Arnban volt a bemutatja, nem is emlkszem, mikor.
2005 prilis-mjusban – veszi t a szt Attila, ez volt az első kollekci, aminek a hordhat darabjait ksőbb mr rultuk boltban is. A Retrock Deluxe-ban s Helsinkiben is. Helsinki vgl is a Deluxe-on keresztl jtt, kint is egy magyar szrmazs src foglalkozik a ruhinkkal. A Deluxeban tallkozott velk, megtetszettek neki, gy ht felknlta a lehetősget, hogy akkor ő is ruln őket. Ez volt az első klfldi sikernk, ez adta az tletet, mennyire j volna egy kicsit jobban belefolyni ezekbe a klfldi dolgokba, mennyivel tbb lehetősg van benne, mint itthon terjeszkedni. Itthon van egy biztos r, ami fl nem mehetsz, ami azrt nagyon megkti a kezed, onnantl fogva, hogy milyen anyagokat hasznlsz.
Eszter: s akkor gy folytatdott a dolog, hogy Orss Lszl Jakab felkrt minket, menjnk ki New Yorkba, tartsunk egy bemutatt vagy killtst ezekből a magyaros ruhkbl.
Attila: Kivittk a magyaros kollekcit, de gy voltunk vele, hogy ha mr kaptuk ezt a lehetősget, akkor gyorsan kellene csinlni egy j kollekcit is. Oktberben tudtuk, hogy janurban megynk New Yorkba s hogy ott akkor lesz a Fashion Week. Elksztettk a ruhkat, lefotztuk őket, csinltunk belőle egy look bookot. Erről a fekete kollekcirl van sz, ami itt lg most a htunk mgtt – szrja kzbe Eszter. s akkor ezt kivittk s elmentnk klnbző gynksgekhez, showroomokhoz – fejezi be a trtnetet Attila.

USE unused 2006/07 ősz/tlMZ: Mit szltak a munkitokhoz a kinti gynksgek?
Attila: Tbb helyről is jtt visszajelzs, hogy ez j. Az egyik showroom mg azt is felajnlotta, hogy ugyan New Yorkban mr tart a Fashion Week, azon nem tudunk rszt venni, arrl mr lekstnk, de Prizsban szvesen bemutatjk a kollekcinkat, ha szeretnnk. Ugye ott mindig kt hnappal ksőbb van Fashion Week, mindig New York az eleje s Prizs a vge a rendezvnynek. Igazbl, akkor kezdett el az egsz tevkenysgnk zleti jelleget lteni.

Kontinenseket sszektő fekete kollekci

MZ: Hogy szletett meg ilyen fergeteges sebessggel a fekete kollekci?
Attila: Akkor mg a showroomunk sem volt meg! Ennek a fekete kollekcinak a mintadarabjai gy kszltek el, hogy klnfle bedolgoz varrnőkkel csinltattuk s gyakorlatilag a laksom nagyszobjt rendeztnk be ideiglenes műhelynek. Akkor jttnk r, hogy ezt a mdszert mr kinőttk s akkor kezdtnk el keresni egy megfelelő helyet. Pr htre r kezdődtt a 2006-os Fashion Week Prizsban, utna talltuk ezt az zletet. Jtt a nyr, feljts, kb augusztusban vettk birtokba a showroomunkat, oktberben tartottunk egy showroom szentelő bemutatt. Szintn ősszel jttnk ki a 2007 tavasz/nyri kollekcival is, amivel aztn szintn kimentnk Prizsba s Berlinbe. Berlinben van egy showroom, amelyikkel folyamatosan tartjuk a kapcsolatot, teht ez a Prizs–Berlin vonal ez fix. Sőt, a kvetkező ősz/tli szezonnal mr Tokiban is bemutatkozhattunk, ami egy plyzatnak ksznhetően sikerlt.

MZ: Ez volt az International Fashion Fair. Hogy kerltetek ki Tokiba?
Eszter: Ez ismt a vletlen műve volt. Amikor kint voltunk Prizsban az előző kollekcival, a 2006 tavasz/nyrival, ami nemsokra idehaza is kikerl a polcokra, a killttermnkbe betvedt egy kt-hrom emberből ll japn csoport. Egy igazgat az asszisztensvel, akik elmesltk, hogy Tokiban is van egy ilyen Fashion Week jellegű dolog. Igaz, ott jobban kln vannak vlasztva a dolgok, teht ott a Fashion Fair alatt van egy rszről az ruls, pr hnappal ksőbb meg vannak maguk a bemutatk. Felknltak egy olyan lehetősget, hogy plyzzunk meg egy kis showrooomban egy standot, ahol rulhatjuk a ruhinkat. Megplyztuk, megnyertk s gy mentnk ki most Tokiba janurban.
Attila: s akkor ugye, tegyk hozz, ennek ksznhetően most mr Tokiban s Koreban is lehet kapni a ruhinkat.

USE unused 2006/07 ősz/tlMZ: s tegyk hozz azt is, hogy az IFF-en a legjobb 10 mrka kz vlasztottk a USE-t! Hnybl is?
Attila: 100-bl, 200-bl. Ami igazbl nehz, hisz első vesek vagyunk, ami egy mrknl nulla, semmi.
Eszter: t vtől szoktk szmtani a mrkkat.
Attila: pp ezrt sokan mg nem adtak le megrendelseket, kivrnak. Az emberek csak konstatltk, hogy lteznk s ksz. Megnztk a kollekcit, majd ha jvőre mg ott lesznk, nem megynk csődbe, akkor rendelnek tőlnk.
Eszter: Ott egy raks mrka van, minden vben egyre tbb, az emberek teht jogosan kvncsiak, tudjuk-e tartani a stlust, a sznvonalat, amit előszr lttak tőlnk. Egyltaln letben maradunk-e, lehet-e rnk szmtani, amit megbeszlnk, tartjuk-e.

A USE hza tjn folyamatosan zajlik az let, mg mi beszlgetnk, a bartsgos showroomba vevő rkezik…

Fashion Week3

MZ: 2007. mrciusban mr harmadszor vettettek rszt a prizsi Fashion Weeken. Hogy kpzeljk el ezt a divathetet?
Eszter: Prizsban a Fashion Week most mrcius 1-től 4-ig tartott, legalbbis neknk ez az rulsi időszaka. gy kpzeljtek el, hogy rengeteg showroom van, amin bell lehet standokat brelni. De a helyzet tovbb bonyoldik, mert showroomon bell is kt vltozat ltezik. Vagy egy picit BMW-s hangulata van, teht csak standokbl ll s nincs semmi konkrt arculata, ez inkbb az rulsra megy r. Vagy vannak olyan showroomok is, ahol ugyan kevesebb mrka van jelen, viszont ezek a nagyobb nevűek, drgbb rkategrival, nagyobb, levegősebb trrel. Mivel meg szerettk volna tapasztalni, melyik showroom felel meg igazn az ignyeinknek, a mrkakpnek, szezononknt vltogattuk őket. Legelőszr voltunk a Showroom Seven-nl, akik - gy visszatekintve - a legjobbnak tűnnek azok kzl, akikkel eddig dolgoztunk. Ők az utbbi fajta showroom voltak, nagyobb terleten, kevesebb tervezővel műkdtek, minősgibb volt az egsz, nem egy ilyen fair, vsr jellegű standols, hanem kifejezetten showroom. Tbbet foglalkoztak velnk, tbb buyer volt nagyobb boltoktl. Idig hrom showroomban voltunk, legutbb egy olyanban, amin mg kt msik magyar divattervezővel osztoztunk. Hrom magyar egy standon nem bizonyult tl j megoldsnak, kicsi volt a hely s gy nem csak a levegőt, de szinte a buyereket is egyms elől szvtuk el.

Szilgyi Andrea NESMZ: Kikkel osztoztatok egy standon?
Eszter: Nanushkval s a Nes-sel, Szilgyi Andival.
Attila: A fiatalok kzl vgl is mi hrman vagyunk azok, akik nemzetkzi piacon is rszt vesznk, legalbbis prblunk. Gondoltk, hogy erre lehetne pirban pteni, egy magyar standot kialaktani vonz dolog. Ami nem mondom, hogy nem volt az vglis, de igazbl annyira ms mindhrom mrknak az arculata, hogy vgeredmnyben nem volt j megolds.
Eszter: Meg kicsi volt a hely is. Nem tudtl kpeket kirakni, llvnyt fellltani.
Attila: Egyszer s mindenkorra megfizettk a tanulpnzt!

MZ: Van jobb megolds?
Eszter: Szerintem most az lesz, hogy maradunk ennl a showroomnl, mert sok rdeklődő volt, de kln standon prblkozunk, s valami jobb helysznen. Az is nagyon fontos, hogy hova helyeznek el. Mert hogyha fl, a msodik emeletre egy sarokba, akkor oda alig fognak eljutni az emberek, mg ha a fldszinten kapsz helyet az ajtval szemben, akkor ott mindenki megnzi majd a ruhidat.

MZ: s, ha mindenki megnzte volna a ruhitokat?
Attila: Gyakorlatilag azt azrt sikerknt szmolhatjuk el, hogy minden szezonban vannak jabb s jabb boltok, amik megkeresnek. Azt lnm meg csődknt, ha nem lennnek. s hl’ Isten a rgi vsrlk sem prtolnak el tőlnk. Most egyelőre ugyan fggőben vagyunk, az elkvetkezendő kt vben sok minden trtnhet, de tnyleg nagyon sok rdeklődő volt, nagyon sok lookbookot sztosztottunk, s jelenleg is trgyalsok folynak klnbző boltokkal, gyhogy mg bejhet egy pr jabb lehetősg.

Sztrok a USE portjn

MZ: A sok rdeklődő kztt sztrkuncsaftok is akadnak?
Attila: Hresebb vevők? A vevőkkel mi nem tallkozunk, mi csak a boltokkal tallkozunk, a boltok kpviselőivel.
Eszter: Itthon pldul Marozsn Erikt ltztetjk, szeret minket, s a fellpőruhit is mi szoktuk csinlni. Klfldn meg, ahogy Attila mondja, nem tudjuk. De a boltok, ahol a ruhinkat rustjk, azrt elg j mrkkkal vannak egytt. Az a bolt pldul, ami Svdorszgban van sokak irigysgt kivltotta. Msoktl hallottuk, hogy de j neknk, hogy ott vagyunk, ők vek ta szeretnnek bejutni, mert az Svdorszg egyik legjobb boltja. Nem tudjuk, nem vagyunk ott, nem ltjuk, csak az interneten tudjuk megnzni a kpeket.
Attila: Amit taln el lehet mondani mg, nagy szm s jl is hangzik, hogy a Sax Fifth Avenue buyere is megfordult nlunk. Az egy nagyon rangos bolt New Yorkban, taln az egyik legrangosabb. Oda nem lenne rossz bekerlni. Kinti kapcsolatokon keresztl taln sikerlhet is.

MZ: Mire jutottatok a Sax Fifth Avenue buyervel?
Eszter: Elsősorban tancsokat adott neknk, hisz az a kollekci, amivel most voltunk kint elsősorban nem az ő arculatnak felelt meg.
Attila: Igazbl, ami most mg egy kicsit gyenge pontunk, vagy gy rezzk, hogy j piac lenne a mrknak, az az amerikai piac, ahol egyelőre mg nem voltunk killtani, nem vettnk rszt New York-i Fashion Weeken. Ezt szeretnnk orvosolni a jvő szezonra s ehhez ez az ember nagyon kzel ll. Nagyon kedves volt, nagyon aranyos, biztos, hogy a jvő szezonban is megnzi a kollekcinkat, s el fogja mondani a vlemnyt rla, s ne felejtsk el, zleti tancsokat is adott, ingyen, ami azrt nagyon fontos.

Osvrt AndreaMZ: Marozsn Erika fellpőruhi mellett, Yonderboy-t, a szpsges Zsdt, a klfldn is bizonytott sznsznő-modellt, Osvrt Andit ltztetitek, ahogy Cseh Annamria filmes jelmezeit is ti ksztetttek, miben klnbzik egy filmes munka a kollekci tervezstől?
Eszter: Egy film nagyon sok mindent elvisel. Pldul, ha csak előrl ltszik a ruha, nem kell kidolgozni, nem kell annyira odafigyelni arra, hogy van megvarrva htul. Inkbb makettszerű. Sokkal jobban el lehet nagyolni.
Attila: Ez gy van. Ms a jelmez. n tantok egy divatsuliban is s ott is teljesen el van szeparlva ez a kt dolog. Van aki nagy formkban, sznekben, ltvnyban, jelmezszerűen gondolkodik, ez kicsit a kpzőművszet fel irnyozza a dolgot, van aki pedig a hordhat, ready to wear fashion fel indul, ahol viszont tnyleg minden apr rszlet szmt. Pldul, hogy hogy van megcsinlva az a gomb, mg ez a jelmeznl nincs. Ott inkbb erőteljes, sokkol hatst kell elrni mr az első msodpercben.
Eszter: Mi viszont a kollekcinl nagyon figyelnk arra, hogy mg a cmke is gynyrűen legyen megcsinlva. A minősg nagyon fontos szmunkra, hogy a gomblyuktl elkezdve ne cssszon le a varrs, ne foszoljon az anyag. Egy kollekcinl az anyag minősgre is nagyon kell figyelni.

Fl vvel a jvőbe…

MZ: Ha mr kollekciknl tartunk, melyik a kedvencetek?
Attila: Szerintem mindig az j. Ezt akartam mondani n is – szrja kzbe Eszter. Csak az a rossz benne, hogy mindig van egy flv elcsszs. Szvem szerint n mr ugrank is a kvetkezőre, inkbb azok lgjanak itt. De mg csak most jn a nyr. Kzben pedig gyakorlatilag a napokban rkeznek be az jabb s jabb anyagmintk klfldről, amiket mr a jvő nyri kollekcinkhoz fogunk hasznlni.

MZ: Melyik djatokra, elismersetekre vagytok a legbszkbbek?
Eszter: n nagyobb eredmnynek tartom, hogy szerepelni tudunk a Fashion Weekeken s klfld fele tudunk terjeszkedni. Teht nem a plyzatokban s djakban mrem a sikert, hanem inkbb ebben. Persze itt is van nehzsg, mi voltakppen gy csinljuk meg az egsz kollekcinkat, hogy ugye nem vagyunk kint klfldn, nem vagyunk tűzkzelben, nem tudjuk, hogy a tbbiek mit csinlnak. Mik az erőviszonyok. Kimegynk erre a ngy napra flvente s azon mlik a kvetkező flvnk. Ezt gy itthonrl leszervezni nagyon nehz, arra meg mg nincsen kapacitsunk, hogy megfizessnk kint egy gynksget, mert az nagyon drga lenne. Alternatv megoldsokkal kell lnnk, muszj felkutatnunk olyanokat, akik esetleg kevesebb pnzrt tudnak neknk tbb mindent nyjtani. Ez nyilvn nem r fel annyival, mintha egy rendesen megfizetett gynksget vlasztannk, akinek iszony nagy vevőkre s iszony nagy ismeretsgi kre van.
Attila: Minl tbb piacon kint kne lennnk. Igazbl egy kezdő mrka elviseli egy hrom, ngy, t szezonon keresztl, hogy nincs mgtte pir, de utna mr elengedhetetlen, hogy klfldi pir is legyen mgtte. Klnben megtorpan a nvekeds. Most pont azon vagyunk, hogy a kvetkező szezonra az gynksgekkel is kiptsk a kapcsolatot. Lehet, hogy van most egy londoni szl, lehet, hogy van most egy prizsi szl, New Yorkkal vltozatlanul kezdeni kell valamit, hogy ne csak ugyangy ebben az egy-kt napban legyen kint a kollekcink, hanem legyen egy showroom, ahol az v folyamn folyamatosan kint lehet. Teht azt mondom, most hogy kint voltunk a tli kollekcival, gyakorlatilag mr ott is hagyhattuk volna a ruhkat. A nyr folyamn tudnk hasznlni a klnbző magazinok stylistjai, le lehetne fotzni őket. Ez az egy ht ne arra legyen, hogy megismerjk a mrkt, hanem ott mr csak az zletek ktessenek Most azt kell elrnnk, hogy kint is folyamatosan jelen legyenek a kollekciink. Ez a jvőre a nagy terv.

USE unused 2007 tavasz/nyr kollekciMZ: Merthogy az az egy-kt nap nem sok mindenre elg a Fashion Weeken…
Attila: Nem. Az alatt az egy ht alatt van szmos divatbemutat, egyrszt a Fashion Week storban, msrszt a legnagyobb, a nagyon-nagyon nagy mrkknak specilis, kln sajt maguk ltal felptett dszletek s helysznek kztt. Ezzel prhuzamosan vannak a showroomok, amiről mr beszltnk, mert a bemutat csak a show rsze, megnzik a ruhkat az emberek, de magt a rendelst nem ott adjk le. Utna elmennek a showroomba, ahol ott az egsz kollekci, meg tudjk tapogatni a ruhkat, esetleg fel is prblnak egy-kt darabot s le is adhatjk a konkrt megrendelseiket. Rengeteg showroom van, ahol a mrkk a showroomoknak megfelelően csoportosulnak. Nagyon kevs olyan tervező van, tnyleg csak a legnagyobbak, akiknek sajt showroomok van. Alexander Mcquinnek esetleg. De pldul Chalayan is msik hrom mrkval van egytt. Mi eddig hrom showroomban voltunk, ahogy Eszter mr az előbb elmondta, ha nagy neveket akarsz hallani, akkor pldul a Showroom Sevenben, ahol előszr voltunk, Anna Suivel, vagy Nicole Bartley-val lltottunk ki. A mostani fear egy kicsit ms volt, jobban specializldott az jgenercis tervezőkre. Persze mindkettőnek megvan a maga előnye. Ha nagyobb mrkval lltasz ki, az azrt j, mert a nagy mrka bevonz egy csom buyert, szrevehetnek tged is, viszont ha egy ilyen helyre msz, ahol most voltunk, ami inkbb a fiatal tervezőkre, a contemporary fashionre specializldott, az azrt lehet j, mert aki odajn, az direkt azrt jn oda, mert kifejezetten fiatal mrkkat keres.

MZ: Emltetttek Vivienne Westwoodot, ms klfldi nagysg is figyeli a munkssgotokat?
Eszter: Ezt nem gy kell rtkelni, hogy odafigyel rnk. Ha kimsz s krl nzel, ilyen tpus mrkbl, mint a mink tbb szz van, nagyon sok a fiatal, nagyon sok a tehetsg a vilg minden tjrl.
Attila: Furcsa ezeket a dolgokat innt Budapestről nzni.
Eszter: Kimegy az ember s kinylik a vilg. Mg mi is elbizonytalanodunk nha, risten, hogy is akarjuk tulajdonkpp, olyan nagy a verseny.

Hazai vizeken…

MZ: Itthon ms a helyzet?
Attila: Itthon nem nagyon van verseny, vagy nem nagyon vannak jelen hasonl kategriban mrkk. Itt a tervezők ms tpus dolgokat csinlnak, gondolok itt a Pipettra, vagy az Aquanautra. Ők sokkal inkbb fiataloknak szl, olcsbb ruhkat terveznek, nem kifejezetten kollekciban gondolkozva. Egy underground szubkultra kielgtsre trekszenek. Jellemző, hogy a fiatal tervezők ehhez fognak, mert viszonylag kisebb anyagi s energia befektetssel rgtn megtrl a munkjuk. Ez egy direkt rulsi lehetősg, ennek van piaca. Nlunk viszont flves csszsban kszlnek a kollekcik. Nem mondom, neknk is mly levegőt kellett vennnk, hogy bele merjnk vgni ebbe az egszbe, sokat kockztatunk mind a mai napig. Mg mindig egy egy ves cgről beszlnk, elg stresszes a munka s mg egy j pr vig az is lesz, amg stabil cg nem lesznk. Mg nagyon meg kell gondoljuk a kltsgvetst, mindent.

MZ: Mi a fő irnya a kollekciitoknak?
Eszter: Szerintem minden kollekcinak ms.
Attila: Noha voltak mindenfle kiugrsaink klnbző irnyokban, azt vettk szre, az volt pldul az idei szezonnak a fő tanulsga, hogy tnyleg csak nagyon koncepcizusan lehet megcsinlni a kollekcit s az a j, ha mindegyik ms s ms. Ki kell vlasztanunk egy szeletet, amire specializldunk, mert tl sok mindent prblunk tlelni. Azt vettk szre, az a j, ha egy mrka egy szeletre koncentrl, de arra nagyon. A mostani kollekcinkban pldul a 40 eurstl egsz az haute couture kategriig voltak ruhink. Ez a kabt, mutatom, ami gy kzzel van kizsinrozva, termszetesen sokkal tbbe kerl, mint mondjuk egy felső. Igazbl el kne dnteni, melyik vonalon akarunk haladni, mert kt darab kztt nem lehet ilyen nagy klnbsg. Ami fel prbljuk a mrkt elvinni, az a klasszikus haute couture hzaknak a sziluettjeit s formavilgt idzi s azt a fajta nőiessghez val hozzllst, ami akkor dvott, gondoljunk itt a Dior tvenes vekbeli dolgaira, vagy Chanelre. Ezt az rksget viszont megprbljuk teljesen huszadik szzadira formlni s innovatvan kezelni.

MZ: Melyik clcsoportot clozztok meg a ruhitokkal?
Attila: Ha meg kne fogalmaznom, ki a mi clcsoportunk, akkor azt mondanm, a 25-től az 50 vesig terjedő korosztly, de főleg a harmincasok. Az egyetemista itt mg nem jn szba, sokkal inkbb az egyetemen mr tllpett nők, akik kpesek eltartani sajt magukat, sokat dolgoznak, magasabb pozciban. Azok a nők, akik abszolt sajt maguk irnytjk az letket, erős s hatrozott elkpzelsk van sajt stlusukrl s arrl, hogy a ksőbbiekben, hogy szeretnk lelni az letket. Kozmopolitk, nyitottak a vilg dolgaira, sokat utaznak. A ruhk sziluettjben a klasszikus Dior sziluettek tkrződnek, viszont a kosztm s a ruha tipikusan olyan ruhadarabok, amiben meg tudsz jelenni egy alkalom sorn, lehet az egy zleti megbeszls is, ahol tekintlyt is sugrzol, de mgis nőies tudsz maradni. Nem egy olyan nő az idelunk, akit a frje ltztet s csak dsznőnek van az ura mellett, hanem egy rett nő, akinek egyni s hatrozott stlusa van. Az innovatv anyaghasznlat is nagyon lnyeges nlunk. A klasszikus formk abszolt modern kntsben jelentkeznek, amit a legmodernebb, legizgalmasabb anyagok hasznlatval rnk el.

MZ: Aprop anyagok. Jl tudom, hogy a prizsi anyagvsron szerzitek be őket?
Attila: Igen, a prizsi anyagvsrra jrunk ki, gyakorlatilag oda a vilg minden tjrl rkeznek kereskedők. Az idein főleg olaszok voltak, de sokan jttek Anglibl is, sszevissza mindenfelől. Abszolt eurpai orszgokbl vsrolunk s semmikppen nem zsibl, nem az zsiai olcsbb anyagokat rszestjk előnyben, főleg olasz s főleg Eurpn belli dolgokat hasznlunk. Azrt is engedhetjk meg magunknak az eurpai, minősgibb anyagokat, mert esetnkben nem nagyszris, hanem kisszris kollekcirl beszlnk, teht nem ezer mterekben rendeljk őket.

Mindent a vevőrt!

Coco ChanelMZ: Kedvenc klfldi, hazai tervezők? (Eszter hinyban, aki az imnt rkezett vsrlnak segt alkalmas ruht vlasztani, Attilval folytatom a beszlgetst.)
Attila: Igen, ilyenek vannak. n pldul nagyon szeretem Jil Sandert, meg szeretem Karl Lagerfeldet, szeretem Chanelt. A Balenciaganl is vannak dolgok, amik tetszenek. Hazaibl, ht nem is tudom, taln Anda Emlia az, akit a legjobban kedvelek.

MZ: Eszter hordja az ltalatok tervezett ruhkat?
Attila: Abszolt. Ami most rajta van, a fekete harisnyval prostott rvid ruhcska, az is egy egyszerűbb, olcsbb felsőnk.

MZ: Ha valaki kedvet kapott volna a vsrlshoz, ide jhet a Soroksri tra, vagy…?
Attila: Vagy ide kell jnnie, vagy a Retrockba. Az a baj, hogy a Retrockba is sokkal tbbet adunk el klfldieknek, azt a boltot is az ide ltogat turistk tartjk fent. Nlunk a plzkban vsrolnak az emberek. A vilg minden tjn van plza, csak mshol mr a '70-es vekben is volt s mostanra mr csak a proletaritus hasznlja őket. Nlunk vannak mg mindig menőnek kikiltva. A USE-nak is lett volna lehetősge ott rulni, de azt mondtam, hogy nem. Designer boltokat meg nem nagyon ri meg ltrehozni. Idehaza mg Marc Jacobsot, ami egy nagyon nagy mrka, is alig ismerik. Mg a dikjaimon is megszoktam lepődni, akik elmletileg azrt jnnek abba az iskolba, hogy ezzel a szakmval foglalkozzanak, mennyire tjkozatlanok. Taln a designer boltok hinya s ez a fajta műveletlensg sszefgg. Taln, ha lennnek designer boltok… Igazi 22-es csapdja. Mi is gondolkodtunk azon, hogy esetleg a belvrosban kne nyitnunk egy mrkaboltot, de aztn rjttnk, hogy felesleges. Minek s kinek, a turistknak nyissunk egy zletet? Mert az lenne belőle. Szval fura ez a hazai dolog.

MZ: prilis 12-n a hazai kznsg is lthatja a ruhitokat. Bcszul, kedvbresztőnek beszljnk egy picit a 2007 tavasz/nyri kollekcirl!
Attila: A fehr volt a legfőbb szn, amit vlasztottunk. A bellts, ahogy a kampnykpeken is ltod, teljesen statikus, teljesen egyszerű. A legfőbb inspircit a japn horrorfilmek vilga adta, valami nagyon-nagyon puritn, nagyon egyszerű, nagyon tiszta s minimalista dolgot szerettnk volna ltrehozni. A msik, ami ehhez kapcsoldott az pedig a hetvenes vek szocialista divatja, szocialista ruhja volt. Nagyon sok kpenyruha van a tavaszi-nyri kollekcinkban s a balon kabtok is kicsit a bkebeli, nővrke kpenyekre hajaznak. Az egsz kollekci nagyon aszexulis, mgis van benne valami elfojtott szexualits, emiatt is kapcsolhat hangulatban kicsit a japn horrorfilmekhez. Nekem szemly szerint a fő inspircit a Meghallgats cmű japn film adta. s hogy az anyagokrl is mondjunk valamit, a kontraszt ismt jelen van, mint ltalban mindig. Főleg pamutanyagokat hasznltunk, amihez a csillog lakkot vlasztottuk, mint kontrasztos anyagot. Fantasztikusak a lakk kiegsztők, magas talp szandlok, amiknek mr egy icipicit prostitultakat idző, perverz hatsuk is van... De majd megltjtok, ha eljttk!

Fotk a USE unused tervezőcsoportrl


Írta: MZ , Dátum: 2007-03-29






ALMAF