Kontur Réka, Bicsérdi Ágnes, Luu Anh Tuan, Fiserkova és NATI 100% PUREIDEA

Milliószor hallottuk már, Magyarország a tehetségek hazája. Itt az egy főre jutó géniuszok aránya magasabb, mint a sokévi átlag


Az avantgarde háza táján

Luu Anh TuanMilliószor hallottuk már, Magyarország a tehetségek hazája. Itt az egy főre jutó géniuszok aránya magasabb, mint a sokévi átlag, de a kibontakozásnak gyakran állják útját a nem megfelelő körülmények, vagy a rút financiális okok, esetleg technikai hiányok szabnak gátat a nagyság felemelkedésének. Hogy a szárnyát bontogató terveződinasztia mivel, mivel nem gazdálkodik, az rejtély marad, de hogy a merész ötletekkel mesterien kufárkodik, az a Wella Fashion Show 3. napján, Kontur Réka, Bicsérdi Ágnes, Luu Anh Tuan, NATI 100% PUREIDEA kollekcióiból egyértelműen kiderült.



Szokatlanul korán

Délután négy óra van, a hoszteszlányok épp csak felsorakoztak pavilonjaik mögött, a háttérben lázasan folynak az előkészületek. Míg mi Vass Katával, a Wella Fashion Show sajtófelelősével beszélgetünk, csak amúgy kényelmesen, ráérősen, mintha időből tengerszám állna rendelkezésünkre, a fiatal modell lányok már lábizmaikat sem kímélve, többnyire ugyan még saját ruháikban, farmerban, csizmában róják a kilométeresnek tetsző színpadhosszakat.

A kifutón koreográfiapróba zajlik, a csinos hölgyek fáradhatatlanul gyakorolnak. „Aki nem lép egyszerre!” – a folytatást ismerjük, a modellek nem az esti rétesről ábrándoznak, egyetlen vágy fűti őket, hozza szinkronba lépteiket, tudják, most még szabad hibázni, ám a divatbemutatón mindennek tökéletes rendben kell zajlania.

Dehát, ember tervez...

Kontur Réka

A Divatolimpia 2006 dobogósa, pontosabban az „Etnikum” kategória győztese, a Wella Fashion Show alkalmából is kedvenc matériájánál maradt. Bőrt a bőrrel! – szólhatna az utasítás, ha valaki a leleményes lányzó stílusát szeretné követni. Kifutón vonuló kollekciójában a natúrszínű és a világos sárgásbarna alapanyag is hihetetlen változáson megy át, a poncsót és a hozzá illő nadrágot lyuggatott virágmotívumok ékítik.

Az említett ruhadarabok oldalán futó narancssárga hímzéssel harmonizálnak, az ugyancsak kézműves technikával készült, dekoratív narancssárgában, pirosban úszó táskák, melyet, hogy kellően sikkesek legyünk, a felvonuló modellekhez híven, testünk mellett lágyan himbálva kell utcahossz hordozzunk.

Nemkülönben lehetünk szexik és extravagánsak egyszerre, ha a divattervező hölgy földet seprő, piros ruhácskáit választjuk. Az átvágásos technikával készült, föld felé szélesedő remekek ugyan sokat mutatnak testrészeinkből, különlegességük mégsem pusztán ebben áll. A hálószerű aljat kezünkbe fogva igézően hullámoztathatjuk a fodorpótló készséget, téved az, aki az ötletes darabok láttán a gyöngyhalászokra gondol.

Kontur Rékához az indiánok sokkal közelebb állnak! A divattervező hölgy ugyanis a rézbőrűek kultúrájából merített kék, sárga, piros rojtokkal, tűzésekkel ékített, piszkos fehér, ugyancsak átvágásos technikával készült darabjai megalkotásánál.

Hogy indián nem lesz, hanem születik! – azt a szerencsétlenül járt modellek bizonyították. Egyikükön a fehér cipellő fogott ki, másikuknak a ruhába akadt bele a lába. Előző kisebb pereceléssel megúszta ugyan, ellenben társnője, elődje példáján okulva már végig sem lejtett a kifutón, ahogy színpadra lépett, menten vissza is fordult.

A történtek olyan rövid idő leforgása alatt zajlottak, nem vonhatták el figyelmünket Kontur Réka ruháiról. Bár sajnálkozni sajnálkoztunk egy cseppet, nem vittük túlzásba a szomorúságot. Álmélkodni inkább volt okunk. Az autentikus darabok kivétel nélkül valódi királylányt, Pocahontast varázsoltak lófarkas viselőikből.

Bicsérdi Ágnes

A múltból roham sebességgel tértünk vissza a majdnem jelenbe. Bicsérdi Ágnes a mostanság igencsak trendi szürkéből alkotott leheletnyit buggyos fazonú, voltaképpen mégis egyenes, térd fölé eső szoknyácskákat, melyeket puffos ujjú, kék alapon fehér pettyes, tüll kézelővel, állónyakkal ékített kosztümökkel kombinált.

A forma ugyan letűnt korokat idéz, az anyagok modernsége mégis ellensúlyozza nosztalgikus érzéseinket, főleg ha a divattervező hölgy hosszú, fekete szoknyájára, köpenyszerű kabátjára gondolunk. A karon, nyakban lévő, taréjként magasba meredő tülldíszek nem várt újszerűséget csempésznek az említett ruhadarabokba.

Bicsérdi Ágnes mégsem csak az avantgarde-hoz illő extravaganciát képviseli, kollekciójában fellelhetjük a babás, nőies külső kihangsúlyozására szolgáló darabokat is.

A sejtelmesen áttetsző, rövid esésű, kék, fehér pettyes muszlinruhákat bátran viselhetik a romantika szülöttei is. A mellrészen futó, apró kék masnihegyek garantáltan elbűvölik a stílus híveit. A vállpánt nélküli, tüllel alábélelt ruhácskák, fekete és szürke színekben pompáznak, az utóbbit halvány, fakó rózsaszínnel megspékelve kapjuk.

És bár az ékítésre használt masni, masni marad ugyan, száma rohamosan apad. A sötét, balerina külsőt kölcsönző darabot mindösszesen egyetlen egy, ízlésesen elhelyezett, fekete szalag, pántlika díszíti.

Luu Anh Tuan

A vietnámi származású divattervező igazán elemében érzi magát, ha hölgyek számára alkothat. Legalábbis feketében úszó, designos darabjai láttán, melyek az abszolút nőiesség jegyében fogantak, nehéz lenne más következtetést levonnunk. Az '50-es, '60-as évek inspirálta ruhák most amúgy is trendben vannak, hogy mi lesz belőlük akkor, ha egy igazán tehetséges ifjú nyúl hozzájuk, elmeséljük.

A törékeny vádlikat hangsúlyozó, sötét cicanadrágot térd alá eső, derék tájt övvel csomózott kabátok teszik filmsztárosan nőiessé. A szerelésekhez fekete csizma és vele harmonizáló nagy méretű táska, kézbe szorított, aprócska retikül passzol.

Anh Tuant nyugodtan nevezhetnénk a kiegészítők királyának is. A fényes hatású lakkbőr kabátkát lakkbőr lábbeli avatja retrósan diszkóssá, a fonott hatású, szőttes mintázatú bőr felöltőt, szőttes táska és csizma egészíti ki.

Ellenben, aki a hosszított fazonú kabátot nem szereti, az a ceruzanadrágot passzíthatja rövidállású feketével is. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy az illető formás combokkal rendelkezzék, ahogy azt a ruhát bemutató modell esetében láttuk.

Hogy a hölgyek viselik a nadrágot? – a mai világban ez ellen már senkinek nem lehet kifogása. Ha valakiben mégis ellenérzések támadnának, nosza válassza a tervező szoknyás, kosztümös alkotását.

Az alj tüllel alábélelt, kiálló fazonú, a kabátkát hátsó fodor avatja ízig-vérig „anhtuanossá”. De egy fémes hatású, ezüstösen csillogó, bőrdarabokból álló poncsó is eredeti választás lehet, igaz, ez már inkább az extrémebb irányzatok kedvelőinek, követőinek ajánlható.

Hála a fényes, elasztikus darabok áradatának, a letisztult, erőt, energiát sugárzó fazonoknak és formáknak, állíthatjuk, az éj legfrissebb csillagait láttuk születőben.

Iska Fiserkova

A cseh divattervező hölgy Anh Tuannal szemben, kreációi megalkotásakor elsősorban az urakra gondolt. Kollekciójában meghatározóak a fekete, fehér és a szürke zakó-, öltönyvariánsok. A hajszálcsíkos nadrágokat fekete motívumokkal ékített, fehér ingek avatják elegánsan lezserré.

A felsőrészeket az urak szándékosan nem gombolják be, hiszen az ingen induló minta az alatta rejlő nyomatos, fehér pólón folytatódik tovább, légyen az akár szépen kaligrafált halacska, vagy éppen nyíló virág. A talpig fekete szereléseken is az édes és sósvizek eme nyálkástestű élőlényei úszkálnak, az izgága motívumok ezúttal persze már csupán a láthatóság kedvéért is, fehér színben pompáznak.

Iska Fiserkova ugyan a „Who is Max Fred?” kérdést szegezte nekünk kollekciója fantázianevében, mi azonban Piszkos Freddé kereszteltük át hímnemű áldozatait. Fredék tekintetét sötét napszemüveg takarta, így aztán hiába is szemeztünk volna egyikükkel-másikukkal. Ránk kacsintó, tüzes szempárok helyett kénytelenek voltunk beérni az urak méretes muszklijaival, az izommustrára a kifutó leges-legvégén került sor, amikor is „men in blackjeink” rövid sztriptíz keretében szabadultak meg ingecskéiktől.

De a felül semmi állapot gyönyöreit is megkóstolhattuk, az úr egyetlen egy szál fehér sortban tette tiszteletét, az elmaradhatatlan Fiserkova védjegy, halacska vagy virág, ez alkalommal a férfiú mellkasára vándorolt, alkalmi tetoválás formájában öltve testet.

A cseh divattervező azért a hölgyeket sem felejtette ki sorból, számukra hosszú, lágy esésű, a test vonalát követő selyemruhákat álmodott. A sárgában, zöldben úszó alkotásokat, színben egyező, méretes stólával viselték modelljei.

Nati 100% Pure Idea

Gyulai Natália lélegzetelállítóan ötletes, egyedi kollekciójával a közönség kedvence címet is nyugodhat kiérdemelhette volna. A taps épp csak nem állandósult a kreációit felvonultató divatbemutató alkalmával.

A fehér pöttyökkel ékített, mell alatt enyhén húzott, sárga selyemruhát valóban teli találat volt lila harisnyával, sárga táskával és csíkos tűsarkúval passzítani.

De a rózsaszínben úszó alkotások mellett sem mehetünk el szó nélkül. A rózsaszín tüllrojtokból álló szoknyát, ugyancsak mályva árnyalatú, tüll boára emlékeztető nyakmegoldású Chanel kösztümmel viselte az őt bemutató modell. A talányos aljat, ahogy a beszédes példa mutatta, sportosabb, hosszított fazonú, rózsaszín kabátkával s világos rózsaszín sállal variálva is magunkra ölthetjük, a hatás nem marad el.

Hogy igazán babásak legyünk, nem nélkülözhetjük a lapos talpú balerinacipőket sem és a Gyulai Natáliára oly jellemző, hol apró virágmintás, hol tiszta csipke, fekete vagy akár fehér harisnyákat. A rózsaszínt kedvünkre vadíthatjuk pirossal is, a sort és kabátka együttesét, a piros bogyós ujjatlan dobja fel.

A közönség méltán másik nagy kedvencét, a fehér tütüaljú ruhácskát azonban már a fentebb is említett csipkeharisnyával s kivételesen magas sarkú szandállal ildomos párosítanunk. A ruha derekán futó, vastag gyöngysor mesteri átmenetet képez az alsó tüllréteg és a felső, balett dresszt imitáló sztreccs anyag között. Hogy az a bizonyos hattyú nem hal meg soha! – Nagy Natáliára legyen mondva, esküszünk, esküszünk.

Fotók Kontur Réka divatbemutatójáról, Wella Fashion Show - Mezőgazdasági Múzeum, 2007-03-04

Fotók Luu Anh Tuan bemutatójáról, Wella Fashion Show - Mezőgazdasági Múzeum, 2007-03-04

Fotók Bicsérdi Ágnes bemutatójáról, Wella Fashion Show - Mezőgazdasági Múzeum, 2007-03-04

Fotók a "Nati 100% Pure Idea" bemutatóról, Wella Fashion Show - Mezőgazdasági Múzeum, 2007-03-04

Fotók Iska Fiserkova "Who is Max Fred?" kollekciójának bemutatójáról, Wella Fashion Show - Mezőgazdasági Múzeum, 2007-03-04


Írta: MZ , Dátum: 2007-03-10






ALMAF