Miuccia Prada, divattervező

Legutóbb 1.4 billióra becsülték a Miuccia Prada vagyonát, miközben a Wall Street Journal és a Time magazin is beválasztotta a hatalmasok klubjába...


Miuccia PradaAz ezerarcú

Legutóbb 1.4 billióra becsülték a Miuccia Prada vagyonát, miközben a Wall Street Journal és a Time magazin is beválasztotta a hatalmasok klubjába, azok közé, akik legtöbbet tették világunk formálásáért. Az olasz divattervezőnő büszke családanya és boldog feleség, ért a politikához, hisz ebből doktorált és valamikor köze volt a pantomimhoz is. Kicsiben kezdte és nagyban folytatta, 1978-ban, 37 évesen vette át a családi vállalkozást, és változtatta a Pradát az egyik legizgalmasabb névvé a divatszakmában.



Prada történelem

A Prada mesés története 1913-ban, Milánóban indult. Miuccia Prada nagyapja, Mario Prada alapította a luxus bőrcikkek gyártására specializált családi vállalkozást, a Fratelli Pradát vagyis a Prada Fivéreket. Fratelli Prada üzlet MilánóbanAz öreg kezdetben poggyászneműkre koncentrálta a gyártást, klasszikus rozmárbőr kofferei kielégítették az elegánsak szükségleteit. Táskái jó néhány esztendőre széles körben váltak csodálttá minőségük és stílusuk miatt. A sikeres időszak egész az ötvenes évek végéig tartott. A tartós, ámde nehézkes darabok hirtelen vesztettek népszerűségükből, nem feleltek meg a légi utazás követelményeinek. Az árak lejjebb mentek. Praktikusabb, könnyedebb kivitelezésre volt szükség, hogy újra keresetté váljanak. Prada a tervezés fő vonalát átirányította az igen finom bőrkiegészítőkre, cipőkre és kézitáskákra, melyeket csipetnyi kristállyal, fával, vagy teknősbékahéjjal bolondított meg. Üzlete nőttön-nőtt, vásárlókörét egész Amerikáig kinyújtotta, ahová vízálló köntösöket, kabátokat szállított. Sikerei ellenére vállalkozása a ’70-es években hanyatlásnak indult. Igazi kemény időszaka volt ez a Pradának, az állandó versenyzési forma a konkurens divatházakkal mint a Gucci, vagy a Versace megkövetelte a maga áldozatait. A legnagyobb árengedmények révén sem sikerült az eladási arányokon javítani. A bukás elkerülhetetlennek tűnt, amikor 1978-ban Miuccia (1941- ), Mario unokája, átvette a cég irányítását.

Legenda születik

Miuccia vonakodva vette át a gyeplőt édesanyjától, az utóbbi pár esztendőt tanulással töltötte, pantomimot adott elő a milánói Piccolo Színházban, valamint a Kommunista párt tagjaként élénken politizált, a női jogok bajnokának, valóságos élharcosának számított a hetvenes évek Milánójában. Nem volt semmi előképzettsége a divatszakma területén, hamarosan mégis bebizonyította, milyen tehetség lakozik benne. Prada nejlon-bőr női táskaA nagyapja által forgalmazott, vízálló Pocone anyagból készült táskák mellett szélesíteni kezdte a piacot, olyan cikkekkel bővítve a kínálatot, mint a sportszatyrok, hátitáskák. Ropogós nejlonból tervezett, letisztult, egyenes vonalú táskáinak akkora sikerük volt, hogy Miuccia képesnek bizonyult visszahozni a vállalatot a szakadékból. Termékei a futurisztikus és kortárs tervezés jegyében születtek, hagyományos kézműves technikákkal ötvözve. A szokatlan anyagok iránti érdeklődése vezetett ahhoz a megkülönböztető védjegyhez, ami amely a mai napig a Prada termékek sajátja: az anyagok meglepő kombinációja. Általában két felfedezést tehetünk, ha áruit vizsgáljuk: az első a meglepetés, hogy szemmel látható, amint a különleges anyag szokatlan kontextusba kerül, a második a végeredményben érhető tetten: a csodálkozás igen jól megfér a célszerűséggel.

A fordulat éve

Miuccia Prada a <a href='/miu-miu.html' title='Miu Miu'>Miu Miu</a> 2006 <a href='/divatbemutato.html' title='divatbemutató'>divatbemutató</a> végén1985-ben Miuccia elindította lábbeli vonalát, és a kis, fekete táskáknak egy eladdig ismeretlen típusát tervezte meg. A márkajelzés nélküli, tartós, de ugyanakkor finoman szőtt nejlon retikülöket olyan nagyságok lógatták karjukra tüstént, mint Jerry Hall, vagy Marie Helvin. Szupermodellek választották világszerte a Prada táskákat. A fényes, fekete nejlon retikülök valóságos szélrohamot kavartak a divatszakértők körében is, kikövezték az utat magasan elismert utcai (ready to wear) kollekciójának, melyet 4 évvel később mutatott be. A 1989/90 Ősz/Téli utcai kollekciót a kritika hangosan üdvözölte. Tervei - szigorú vonalvezetése - éles kontrasztot teremtett közte és az akkoriban működő, más márkák nyilvánvalóan érzékibb tervezőinek munkái között.

Miu Miu táskaPrada ’92-ben debütált a kevésbé költséges Miu Miuval (Miuccia beceneve), melyet saját ruhásszekrénye - telis-tele hippis öltözékkel - inspirált, s melyre ugyanúgy jellemzőek voltak a természetes színek és szövetek. A tiszta és elegáns tervek, a finom anyagok és a kitűnő szakmabeli tudás mind-mind hozzájárultak, hogy ’93-ban Miuccia elnyerje az Amerikai Divattervezők Tanácsának nemzetközi díját. Egy évvel később már New Yorkban mutatott be, s megnyithatta első butikját Londonban. (Mostanra mind a Prada, mind a Miu Miu évi két divatbemutatóval számolhat Milánóban.)

A ’95 - ös esztendő szintén gazdag volt sikerekben: Miuccia magáénak tudhatta a presztízzsel bíró ’Az Év Divattervezője’ díjat is. Ruháit ekkorra olyan ünnepelt nagyságok viselték, mint Uma Thurman, színésznő, aki az azévi Academy Awards-on (Oscar-díj átadás) álomszép, levendulaszínű Prada együttesben pompázott. Az első férfikollekció bemutatására ugyancsak abban az esztendőben került sor.

Prada háromszögA misztikus Prada háromszög

Kevés olyan presztízzsel bíró státuszszimbólum van, mint a Prada embléma. A háromszög alakú védjegy mai napig a luxus, a szakmabeli tudás, és a hibátlan kivitelezés szimbóluma.
 
A siker kulcsa

A Prada a legkiválóbb példája az új keletű, belső ihletésű luxusnak. Míg a ’80-as években a fényűzés kifejezetten külsőségekben nyilvánult meg, manapság visszafogottabb, csak a bennfektesek számára felismerhető. Ilyenképpen Prada ruhái kerülik, hogy túlontúl harsány színezetet öltsenek, ahogy a tervezőnőnek nincs ínyére a hatásvadász megjelenés sem. Kreációi legtalálóbban a hűvös, kényelmes, tiszta, kecses, méltóságteljes fogalmakkal írhatók körül. Ahogy Miuccia fogalmaz, aki otthon van a vállalat kreatív ítélethozatalaiban: ’döntéseimet legtöbbször intuíciókra alapozom’. Bevallotta, mennyire bogaras a terveit illető minden egyes apró részletet illetően. Így történhet, hogy minden egyes terméknek addig-addig kell alakulnia, míg a legközelebb nem kerül Miuccia legeslegbelső gondolataihoz. ’Imádom a divatot, de úgy gondolom, meg kell maradnia a saját helyén, nem igazgathatja az életed. Bármennyire is kedves része a mindennapjaimnak, valahol mulatságnak is kell maradnia.’   Magánélet a családi vállalkozásban   Miuccia Prada és férjeMiuccia férjét és üzlettársát, Patrizio Bertellit abban az időben ismerte meg, amikor a családi vállalkozásban átvette az irányítást. ’Ha nem találkozom vele, valószínűleg feladom – vagy legalábbis képtelen vagyok véghez vinni azt, amit tennem kell.’ - nyilatkozta egyszer. Bertelli uralma alatt történt, hogy a divatház elkezdett affelé mozogni, hogy nemzetközi konglomerátummá nője ki magát, s olyan magasan szárnyaló márkákat kebelezzen be, mint a Fendi, a Helmut Lang, vagy az Azzedine Alaia. Bertelli felel a termékek kereskedelmi forgalmazásáért és a részletes stratégiák kidolgozásáért. Közel 250 üzlettel operálnak 65 országban. Legújabb szerzeményükként megszerezték a Genny és Jil Sandert, de a költekezés adósságba verte a Pradat. 2004 novemberében a vállalat a negyedik kísérletet halasztotta el, hogy nyilvánosságra jöjjön a ténnyel, de fontolóra vette, hogy eladja Sander és Helmut Lang márkáit. Nem mintha Pradaékat félteni kéne, megoldják ezt is.

Az Ördög Pradát viselMindig akad valami új ötlet a tarsolyukban. 1996-ban a kozmetikai piacra léptek be, azóta természetesen alsóruházat is került a Prada termékek választékába. (Érdekesség, hogy a Prada bugyikon nincs márkajelzés, hiába is keresnénk a jól ismert Prada háromszöget). ’97-ben a férfi kollekció bővült sí ruházattal, ’98-ban szabadidőruhákkal, otthoni viselettel. A legnagyobb része az eladásoknak még mindig a bőrárukra és a cipőkre (a Prada cipőket gyakran nevezik a világ legfinomabb lábbelijeinek, világhírű tiszteletnek örvendenek, már-már kultusszal határos imádás övezi őket) korlátozódik, de a ruházati eladások is évről-évre várhatóan növekszenek majd. Hisz a Miu Miu mellett ott van a Prada Donna, a Prada Uomo és a Granello is. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a 2006-os kampány arca Kim Basinger, de arról sem, hogy mi lesz, ha egyszer Miuccia két kamaszfia is beszáll a családi vállalkozásba. Sőt. Nyilván az sem véletlen, hogy a 2006-os hollywoodi moziban az ördög Pradát visel...


Írta: MZ , Dátum: 2006-10-19






ALMAF