Miuccia Prada, divattervező
Legutóbb 1.4 billióra becsülték a Miuccia Prada vagyonát, miközben a Wall Street Journal és a Time magazin is beválasztotta a hatalmasok klubjába...
Az ezerarcú
Legutóbb 1.4 billióra becsülték a Miuccia Prada vagyonát, miközben a Wall Street Journal és a Time magazin is beválasztotta a hatalmasok klubjába, azok közé, akik legtöbbet tették világunk formálásáért. Az olasz divattervezőnő büszke családanya és boldog feleség, ért a politikához, hisz ebből doktorált és valamikor köze volt a pantomimhoz is. Kicsiben kezdte és nagyban folytatta, 1978-ban, 37 évesen vette át a családi vállalkozást, és változtatta a Pradát az egyik legizgalmasabb névvé a divatszakmában.
Prada történelem
A Prada mesés története 1913-ban, Milánóban indult. Miuccia Prada nagyapja, Mario Prada alapította a luxus bőrcikkek gyártására specializált családi vállalkozást, a Fratelli Pradát vagyis a Prada Fivéreket. Az öreg kezdetben poggyászneműkre koncentrálta a gyártást, klasszikus rozmárbőr kofferei kielégítették az elegánsak szükségleteit. Táskái jó néhány esztendőre széles körben váltak csodálttá minőségük és stílusuk miatt. A sikeres időszak egész az ötvenes évek végéig tartott. A tartós, ámde nehézkes darabok hirtelen vesztettek népszerűségükből, nem feleltek meg a légi utazás követelményeinek. Az árak lejjebb mentek. Praktikusabb, könnyedebb kivitelezésre volt szükség, hogy újra keresetté váljanak. Prada a tervezés fő vonalát átirányította az igen finom bőrkiegészítőkre, cipőkre és kézitáskákra, melyeket csipetnyi kristállyal, fával, vagy teknősbékahéjjal bolondított meg. Üzlete nőttön-nőtt, vásárlókörét egész Amerikáig kinyújtotta, ahová vízálló köntösöket, kabátokat szállított. Sikerei ellenére vállalkozása a ’70-es években hanyatlásnak indult. Igazi kemény időszaka volt ez a Pradának, az állandó versenyzési forma a konkurens divatházakkal mint a Gucci, vagy a Versace megkövetelte a maga áldozatait. A legnagyobb árengedmények révén sem sikerült az eladási arányokon javítani. A bukás elkerülhetetlennek tűnt, amikor 1978-ban Miuccia (1941- ), Mario unokája, átvette a cég irányítását.
Legenda születik
Miuccia vonakodva vette át a gyeplőt édesanyjától, az utóbbi pár esztendőt tanulással töltötte, pantomimot adott elő a milánói Piccolo Színházban, valamint a Kommunista párt tagjaként élénken politizált, a női jogok bajnokának, valóságos élharcosának számított a hetvenes évek Milánójában. Nem volt semmi előképzettsége a divatszakma területén, hamarosan mégis bebizonyította, milyen tehetség lakozik benne. A nagyapja által forgalmazott, vízálló Pocone anyagból készült táskák mellett szélesíteni kezdte a piacot, olyan cikkekkel bővítve a kínálatot, mint a sportszatyrok, hátitáskák. Ropogós nejlonból tervezett, letisztult, egyenes vonalú táskáinak akkora sikerük volt, hogy Miuccia képesnek bizonyult visszahozni a vállalatot a szakadékból. Termékei a futurisztikus és kortárs tervezés jegyében születtek, hagyományos kézműves technikákkal ötvözve. A szokatlan anyagok iránti érdeklődése vezetett ahhoz a megkülönböztető védjegyhez, ami amely a mai napig a Prada termékek sajátja: az anyagok meglepő kombinációja. Általában két felfedezést tehetünk, ha áruit vizsgáljuk: az első a meglepetés, hogy szemmel látható, amint a különleges anyag szokatlan kontextusba kerül, a második a végeredményben érhető tetten: a csodálkozás igen jól megfér a célszerűséggel.
A fordulat éve
1985-ben Miuccia elindította lábbeli vonalát, és a kis, fekete táskáknak egy eladdig ismeretlen típusát tervezte meg. A márkajelzés nélküli, tartós, de ugyanakkor finoman szőtt nejlon retikülöket olyan nagyságok lógatták karjukra tüstént, mint Jerry Hall, vagy Marie Helvin. Szupermodellek választották világszerte a Prada táskákat. A fényes, fekete nejlon retikülök valóságos szélrohamot kavartak a divatszakértők körében is, kikövezték az utat magasan elismert utcai (ready to wear) kollekciójának, melyet 4 évvel később mutatott be. A 1989/90 Ősz/Téli utcai kollekciót a kritika hangosan üdvözölte. Tervei - szigorú vonalvezetése - éles kontrasztot teremtett közte és az akkoriban működő, más márkák nyilvánvalóan érzékibb tervezőinek munkái között.
Prada ’92-ben debütált a kevésbé költséges Miu Miuval (Miuccia beceneve), melyet saját ruhásszekrénye - telis-tele hippis öltözékkel - inspirált, s melyre ugyanúgy jellemzőek voltak a természetes színek és szövetek. A tiszta és elegáns tervek, a finom anyagok és a kitűnő szakmabeli tudás mind-mind hozzájárultak, hogy ’93-ban Miuccia elnyerje az Amerikai Divattervezők Tanácsának nemzetközi díját. Egy évvel később már New Yorkban mutatott be, s megnyithatta első butikját Londonban. (Mostanra mind a Prada, mind a Miu Miu évi két divatbemutatóval számolhat Milánóban.)
A ’95 - ös esztendő szintén gazdag volt sikerekben: Miuccia magáénak tudhatta a presztízzsel bíró ’Az Év Divattervezője’ díjat is. Ruháit ekkorra olyan ünnepelt nagyságok viselték, mint Uma Thurman, színésznő, aki az azévi Academy Awards-on (Oscar-díj átadás) álomszép, levendulaszínű Prada együttesben pompázott. Az első férfikollekció bemutatására ugyancsak abban az esztendőben került sor.
A misztikus Prada háromszög
Kevés olyan presztízzsel bíró státuszszimbólum van, mint a Prada embléma. A háromszög alakú védjegy mai napig a luxus, a szakmabeli tudás, és a hibátlan kivitelezés szimbóluma.
A siker kulcsa
Mindig akad valami új ötlet a tarsolyukban. 1996-ban a kozmetikai piacra léptek be, azóta természetesen alsóruházat is került a Prada termékek választékába. (Érdekesség, hogy a Prada bugyikon nincs márkajelzés, hiába is keresnénk a jól ismert Prada háromszöget). ’97-ben a férfi kollekció bővült sí ruházattal, ’98-ban szabadidőruhákkal, otthoni viselettel. A legnagyobb része az eladásoknak még mindig a bőrárukra és a cipőkre (a Prada cipőket gyakran nevezik a világ legfinomabb lábbelijeinek, világhírű tiszteletnek örvendenek, már-már kultusszal határos imádás övezi őket) korlátozódik, de a ruházati eladások is évről-évre várhatóan növekszenek majd. Hisz a Miu Miu mellett ott van a Prada Donna, a Prada Uomo és a Granello is. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a 2006-os kampány arca Kim Basinger, de arról sem, hogy mi lesz, ha egyszer Miuccia két kamaszfia is beszáll a családi vállalkozásba. Sőt. Nyilván az sem véletlen, hogy a 2006-os hollywoodi moziban az ördög Pradát visel...
Írta: MZ , Dátum: 2006-10-19
- Divatház, - márka
- Divatipar
- Divattervező
- Táska
- Táskatervező
- Styling vásznon, színpadon
- Fendi
- London
- Miu Miu
- Miuccia Prada
- New York
- Portré
- Prada