A Gucci divatház
A Gucci még ma is fogalom a divat világában, pedig a divatházat alapító család tagjai közül ma már senki sem tagja a részvénytársaságnak.
Gucci, avagy egy olasz család tragédiája
A Gucci még ma is fogalom a divat világában, pedig a divatházat alapító család tagjai közül ma már senki sem tagja a részvénytársaságnak. Amúgy olasz módra kiperelték egymást az évi mintegy húszmillió dollár hasznot hozó cégből. A márka viszont él és virul, és az erotikus elegancia elsőszámú nagykövete.
Egy családi vállalkozás
Firenzében vagyunk, ahol egy egyszerű olasz család több száz milliós vagyont halmoz föl bőrtermékek készítéséből és eladásából, így indul a Gucci karriere.
1898-ban az akkor tizennyolc éves Guccio Gucci Londonba megy szerencsét próbálni. Londineri állást kap a Savoy Hotelben.
A gazdag vendégek súlyos bőröndjeit cipelve észreveszi, hogy a gazdagoknak semmi sem lehet drága, ami elegáns. A minőségért és a trendkövetésért bármennyit hajladók költeni.
1923-ban egy firenzei mellékutcában nyitja meg első üzletét. A családi vállakozásban varrónő felesége, Aida Callavelli, valamint öt fiúk és egy lányuk is keményen kiveszi részét a munkából. Gucci álma az volt, hogy több generáción átívelő cégbirodalmat hozzon létre. Az 1930-as évek bőrhiánya a Gucci vállalkozás számára főnyereménnyé vált: Guccio kitalája, hogy a hiányzó alapanyagot vászonnal pótolja. Később ez a kombináció a Gucci egyik jellegzetességévé vált.
Az 1940-es években az egyik Gucci fiú, Aldo ötlete nyomán a híres GG, azaz apja monogramja rákerül az általuk gyártott táskákra. Az akkor még ismeretlen marketing fogás bombaként robban: a Gucci táskákat mindeki ismeri és mindenki meg akarja szerezni. A Gucci mottója : ’Az árat elfelejtik, de a minőségre emlékeznek.’
A vállalat 1952-ben az Egyesült Államokat vette célba. A két Gucci fiú, Aldo és Rodolfo apjuk tudta nélkül üzletet nyit Manhattan legelitebb utcájábanan, a híres New York-i Ötödik Sugárúton.
1953-ban Guccio Gucci meghal, és a családi vállalatot fiaira hagyja. A következő hetven év a két báty, az ő fiaik és az őket szerető nők rivalizálásának jegyében telik, miközben a Gucci - köszönhetően Aldo erős, intuitív egyéniségének - nemzetközi birodalommá nő.
A világbirodalom
A hatvanas évekre a Gucci státusz-szimbólummá válik. Akinek nincs Gucci cipője vagy táskája, az nem is számít. Jól tudja ezt Gina Lollobrigida, Sophia Loren, Liz Taylor és Jacky Kennedy is.
A vállalat meghódította Európát és Amerikát, a Távol-Kelet következett: Gucci üzletek nyílnak Hong Kong és Japán előkelő utcáin. A Gucci Divatház feje és motorja, Aldo fiai segítségével Floriádából, Palm Beach-i házából irányítja a terjeszkedést.
Az 1980-as évek elejére a Gucci cég az egyik legnagyobb név a divatszakmában. A két testvér, Aldo és Rodolfo Gucci arról álmodik, hogy a fiaik kormányozzák tovább az óriásiar nőtt vállalatot. De 1983-ban Rodolfo Gucci meghal, és elkezdődnek a végeérhetetlen családi viszályok.
1987-ben Maurizio, Rodolfo fia úgy dönt, hogy a Gucci, amely a múltban táskáiról, öveiről és egyéb kiegészítőiről volt híres, megjelenik a kifutókon. A márka vezető tervezője az amerikai Tom Ford lesz, aki aztán díjnyertes divatházzá teszi a Gucci-t a hagyományost és a modernt ötvöző kollekcióival. 1993-ra a Gucci a kifutók világát is meghódítja. A Gucci hívószavára tér vissza a mokaszin tűsarokkal kiegészülve, amely aztán a kilencvenes évek slágere lesz.
A háttérben zajló családi viszálykodásra Maurizio meggyilkolása tesz pontot. A több milliárd dollárt érő családi vállalkozás igazgatótanácsában ma már nem ül Gucci.
Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2006-06-20
- Cipő
- Cipőtervező
- Divatház, - márka
- Divatipar
- Kiegészítő
- Kiegészítő-tervező
- Táska
- Táskatervező
- Csizma
- Gucci
- Napszemüveg
- New York
- Portré
- Sophia Loren