Ékszerképzet, ékszerbemutató Bodor Bernadett, Gera Noémi, Máté Eszter és Vékony Fanni
A Gödör-béli Exit színpadon a 11. Lakástrend & Design Kiállítás zárónapján formabontó színpadi csecsebecséknek jutott a főszerep.
Játékos ékszerpszichológia, avagy „Ékszer a tested”–en…
A Gödör-béli Exit színpadon a 11. Lakástrend & Design Kiállítás zárónapján formabontó színpadi csecsebecséknek jutott a főszerep. Ahogy Détár Enikő konferálásból kiderült, a négy ékszerkészítő hölgy a Hippokratész-Galénosz-Empedoklész tudóstrió által fémjelzett személyiségtípusoknak rendelte alá fantáziáját. Míg Gera Noémi a szangvinikus, Vékony Fanni a flegmatikus beállítottságú hölgyek szokásait fejezte ki a méretes fülönfüggők, színes medálok formanyelvén, addig Bodor Bernadett a melankolikus, Máté Eszter pedig a kolerikus típusjegyek jellemzőit oltotta egy-egy fémes karperecbe, vagy kígyóként tekeredő, fekete-sárga gumiszalagba. A zenés-táncos bemutató sikere persze nem egyedül rajtuk múlott. A látványos produkcióért a Dance Dimensions Modern Táncművészeti Egyesület táncosai és koreográfusuk, Gellén Anna is megdolgozott.
Intro
Mivel az öt órára hirdetett bemutatónál kicsit korábban érkezünk, még jut időnk belenézni a magyar iparművészekről készült retro divatklippekbe. Mintha közös, múltidéző szeánszra vállalkoznánk Fekete Krisztinával, Illés Katalinnal és Borszéki Zitával. Az időnként fekete-fehérbe kúszó képsorokon próbababának ható modellek sétálgatnak a pályaudvaron, vagy tweedzakóba burkolózva szelik keresztül az oszlopfős kastély öblös csarnokait.
Az eltűnt idő nyomában… – a legtalálóbban valahogy így lehetne összegezni a MOME Animációs filmjeit, míg körülöttünk nagyon is a jelen, mondjuk, inkább a jövő terpeszkedik. A falakat az Academy of Design modern divatképei díszítik, átellenben pedig a csehek által készített, formatervezett székek sorakoznak. Két világ között mi, a 21. század gyermekei, a lassan-lassan elsötétedő kifutóra szegezzük szemeink, körünkben Rékasi Károllyal, aki bájos feleségét most az egyszer, a reflektorfényeken túlról igyekszik támogatni.
Ékszerképzet
MZ: Hogy kerültetek a Lakástrend & Design Kiállítás fellépői közé?
Máté Eszter: A tavalyi Lakástrenden már szerepeltünk, akkor végül is, mondjuk így, Szigeti Szilvia, az Eventuelle Galéria vezetője hívott fel minket, hogy csajok, lenne itt egy színpad, de nincs rajta műsor, kéne rá valamit csinálni. Ő azt kérte, hogy szervezzünk egy ékszerbemutatót, mi viszont úgy gondoltuk, unalmas lenne, ha csak kijönnének a lányok az ékszerekkel, amik ráadásul méretüknél fogva alig látszanak majd a közönség soraiból. Kitaláltuk, hogy egy ilyen táncos produkciót hozunk létre, amiben van egy kis színház, egy kis mozgás, és egy kis dinamika is.
MZ: Hogy jött az ötlet, hogy rendhagyó módon, Hippokratész személyiségtípusai köré tervezzétek az ékszereket?
ME: Úgy, hogy előzetesen kitöltöttük a személyiségtesztet, majd mindenki azt a karaktert személyesítette meg az ékszereivel, amelyik személyiségtípus leginkább illett rá. Tulajdonképp ezek az alkotások nem igazán hordható ékszerek, testékek inkább, a különböző személyiségtípusokra jellemző jegyeket, tulajdonságokat igyekeztünk beléjük építeni, amit aztán a mozgással is ki lehetett fejezni a színpadon. Én a kolerikust testesítettem meg, amire ugye az jellemző, hogy önbizalma van, energikus. Mindezt ezzel a gumis megoldással próbáltam érzékeltetni, mivel, ha ezt húzza az ember, eleve erőt kell kifejtenie. A többieknél nyilván más megoldások születtek, Bernadett a melankolikusnál leszorította még a kezeket is, gátlásossá téve az egész jelenetet. Tehát valóban mindenki a saját módszere szerint járt el.
MZ: Hogy kerültetek kapcsolatba egymással? Máskor is közösen dolgoztok?
ME: Az Eventuelle Galériában, ami egy textilgaléria egyébként, mi négyen képviseljük az ötvösöket, egyébként pedig az egyetemről ismerjük egymást, körülbelül egyszerre végeztünk, egy-két év eltéréssel.
Gera Noémi
„A latin sanguis szóból származó szangvinikus kifejezés jelentése: vér” – mondja Détár Enikő – „így vidám, eleven temperamentumot jelöl, az emberi test pulzáló, meleg folyadékára utalva.”. Az érzelmei által befolyásolt szangvinikus alkathoz Gera Noémi energetikus színeket és formákat társít. A fekete sortot és ujjatlant, ciklámen harisnyát viselő táncos, tappancs alakú, piros szőrökkel a kezén spiccel a kifutóra s kezd élénk, kifordítom-befordítom játékba ezüstbéléses testékszereivel a pódium legelején. Kisvártatva kísérői is csatlakoznak hozzá, játékosan marakodva egy hosszú, piros madzagra fűzött, szív alakú ciklámenes, piros pénztárcán. A fináléban mindhárman alaposan belegabalyodnak a zsinórba, olyanok, mint egy nagy gyerek, akiről játék közben csak úgy sugárzik, spriccel a boldogság. Igazuk is van, mindnyájan a kör közepén állnak, egyes-egyedül nekik, no és a látványékszerek megalkotójának, Gera Noéminek szól a taps.
Vékony Fanni
A görög eredetű flegmatikus szó testnedvet jelent. A phlegmát nedvesen hűvösnek s ezért a lustaság előidézőjének tartották, a hozzá kapcsolódó temperamentumot lassú, hűvös természetével azonosították. Vékony Fanni, mintha a lustaságból és a hozzá szervesen tartozó álomszuszékságból indult volna ki, selyemszalagokkal nyakra, ujjra, vállra erősíthető lila ékszerei ugyanis, négyzet alakú párnákat formáztak, melyek közepén, egy-egy középre szúrt ezüst szegecs ragyogott, akár a Hold. A táncprodukció során, nemcsak álmos nyújtózkodásból jutott ki, a finálé két táncosnőjének még a mindenáron vízszintesbe kívánkozó harmadikat is ölbe kapva kellett kicipelni a kifutóról.
Bodor Bernadett
Az örök harmóniára törekvő, tépelődő, befelé forduló, magát emésztő melankolikust Bodor Bernadett mesterien jelenítette meg. A táncosok gondterhelt arccal, sziámi ikrekként összegörnyedve araszoltak a színpadra, mintha a nagy magukba borulás, mindjárt az egójukat is megkettőzte volna. Karjaikat önnön tehetetlenségük áldozataiként fekete tüllruhák béklyózták, olykor-olykor még a méretes könnycsepp alakú fémékszereket is eltakarva. Bodor Bernadett a csecsebecsék tompított csillogásával, minden bizonnyal, a bölcsesség tompult szikráját szerette volna kifejezni, ami sikerült is neki. A fülbevalókból, nyakékekből burjánzó, földig érő, sötét bőrszíjak pedig, meglátásunk szerint, a melankolikus gyakori szomorúságára utalhattak.
Máté Eszter
Forró, gyors, aktív temperamentum, akaratos személy, akit gyakran elönt a sárga epe – címszavakkal így illethetnénk a kolerikust, akit Máté Eszter ékszerei hivatottak megjeleníteni. A sárga, földig érő rojtokkal ékített mellénykébe bújt, feketeruhás táncos valóban mindent megtesz azért, hogy élénknek és forróvérűnek minősítsük. Egyedül uralja a színpadot, rázza a csípőjét, mosolyog, energikus mozdulataira a citromszínű rojtok le-fel hullámzanak. De nem ám idáig a történet. Sárga harisnyát viselő társnőivel kiegészülve, csaknem fekete özveggyé avanzsál, a többiek kedvükre fonják a pókhálót körötte. Vagy? Ők lennének a párkák, akik a sors fonalát gabalyítják? – ha már Ékszerképzet, mi is vég nélkül tágítjuk az asszociációs hálót. Egészen a sárga, arany hullámokkal gazdagított, gumiszalagos „Sziszifoszok” színre léptéig, akiknek csak nehezen sikerül kiszabadítani kezük, lábuk az ötletes csecsebecsék szorításából. De végül csak összejön nekik. Sálként nyakukba hurkolva a fojtogató szépségeket, boldogan távoznak a színről.
MZ: Hogy jellemeznéd a saját ékszereidet? Van kedvenc anyagod, amiből szívesen építkezel?
ME: Az ékszereimben leginkább műanyagot használok, amit fémmel kombinálok, általában ezüsttel, Noémire viszont a szalagok jellemzőek, szívesen dolgozik papírral, végül is mind a négyünknek megvannak a kedvenc dolgai. Én inkább kísérletező típus vagyok, szeretem beemelni a hétköznapi anyagokat az ékszerbe, és filcet, nemezt is szoktam használni, műanyagokat. Hétköznapi anyagokat, amiknek szeretnék más jelentést adni, mint ami a hétköznapokban van nekik. A műanyagról például egy műanyag zacskó jut eszébe elsőre talán mindenkinek, de nyilván ezerféle műanyag létezik, amihez aztán ezerféleképp is lehet hozzányúlni. (Eszter munkáiról, a fekete, fehér, piros virágmotívumos, szitanyomással díszített polipropilén fülbevalókról és nyakláncról, a játékból készült ciklámenes gyűrűről, valóban senkinek nem a műanyag tejeszacskó jutna eszébe elsőre.)
MZ: Avass be egy picit a tervezés részleteibe!
ME: Nem úgy megy, hogy leülök és megcsinálom. Minden ékszer esetében van egy tervezési folyamat, amíg az ember gondolkodik. Persze, van amikor gyorsan jön az ötlet, de van, hogy bizony gondolkodni kell egy hétig, akár egy hónapig is. Változó.
MZ: A mostani produkcióban szerinted kinek az alkotásai sikerültek a legjobban?
ME: Szerintem ennél a produkciónál most az enyémek lettek a legjobbak, amik a legtalálóbban kifejezték az adott témakört, a mondanivalót, és még Dettiét mondanám, ezzel a leszorítással és az alatta látszó sejtelmes ékszerekkel. Azokat szerettem még.
MZ: Milyen volt a látogatottsága a standotoknak itt a 11. Lakástrend & Design Kiállításon?
ME: Az ékszerek iránt volt érdeklődés, kötöttünk is üzletet, de az új helyszín miatt kevesebben voltak, mint szoktak. Vagy nem hirdették meg rendesen ezt az új helyszínt, vagy az embereknek nem volt kedvük átjönni a Műcsarnokból.
Aki testközelből is kíváncsi volna a lányok munkáira, az az Eventuelle Galériában szemrevételezheti őket. A Nyári Pál utca 7. szám alatt található, Váci utcáról nyíló üzletben helyben meg is vásárolhatja az ékszereket.
Fotók:
Fotók az Ékszerképzet, ékszerbemutatóról a 11. Lakástrend & Design Kiállításon - Gödör, 2008-03-09
További cikkek a témában:
A HUNGORO BUDAPEST 4. Nemzetközi ékszer, drágakő, óra és luxuscikk kiállításon jártunk (március 22.)
Köles Judit költővel, ékszerkészítővel beszélgettünk (április 22.)
Írta: MZ , Dátum: 2008-03-17
- Divatipar
- Kiállítás és vásár
- ékszer
- ékszerbemutató
- ékszertervező
- Riport
- Bodor Bernadett
- Détár Enikő
- Gera Noémi
- Gödör Klub
- Lakástrend és Design
- Máté Eszter
- Vékony Fanni