Trend Neked

Trend Neked. Divatbemutatóra menni elit dolog, pedig csak annyira kellene annak lennie, amennnyire, mondjuk, színházba menni az


Örvendetes hír, hogy végre idehaza is egyre gyakrabban találkozunk soknapos, profi körülmények között megrendezett, nyílt divatbemutató sorozattal. És itt főleg a nyíltnak (értsd: bárki jegyet válthat rá) örülök, mert a divat végtére is a felhasználóknak készül, belőlük inspirálódik, és nem utolsó sorban belőlük él. Mégis, valami furcsa oknál fogva, elzárkózik előlük.



Divatbemutatóra menni elit dolog, pedig csak annyira kellene annak lennie, amennnyire, mondjuk, színházba menni az. Jó-jó, szépen kiöltözik az ember, mert egyrészt végre van rá ok, másrészt a saját halhatatlan lelkével megy szembesülni, jól akar kinézni... De ahogy a színház, a divat is mindenkié.

Nálunk 'boldogabb' országokban (Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország, U.S.A. stb. ) ezt már régebben felismerték, és félévenként Fashion Week-en adják a köz tudomására, mi a trend. Ilyenkor összegyűlik a divatvilág apraja-nagyja, és mindenki azon igyekszik, hogy megmutassa magát. Olyannyira, hogy súlyos pénzeket (millió fölött) kell letennie még annak is, aki nem a nagy nevek kifutóján, hanem a 'mellékkifutókon' kívánja megmutatni magát. És testik ezt azért, mert aki a Fashion Weeken nem mutat be, az nincs. Márminthogy egyébként van, de a divat világában nem létezik.

Itthon még csak most indul a móka. A hazai próbálkozások mindegyikénél ki-kilóg a lóláb, dehát minden kezdet nehéz.

A Budapest Fashion Week többnapos is, félévente ismétlődik is, de csak feltörekvő tehetségek lépnek fel rajta. Ami egyébként már önmagában is örvendetes tény, csak nem elég ahhoz, hogy presztizsértéket adjon a rendezvénynek.

A Fashion Week Hungary Náray Tamást tudhatja maga mellett, de a kezdeti tervek ellenére egyelőre nem ismétlődik félévente.

És itt van mostmár a Wella Fashion Week is, melyen több neves tervező és márka - köztük Léber Barbara, a Sentiments, S. Hegyi Lucia, vagy a Manier - kifutóra lépett, meg teret engedtek persze a fiatal tehetségeknek is - pl. Tóth Bori, az Aquanauta és az Artista 'személyében'. Remélem, a félévenkénti periodicitást ők tartani tudják.

Az meg már bocsánatos magyar sajátosság, hogy a szponzorok olyan módon túldimenzionáltak lehetnek, amennyire a Fashion Week Hungaryn egy autómárka, a Wella Fashion Show-n meg a 'címadó' fodrászati termék. Hogy egyiknek sincs közvetlen köze a ruhadivathoz, az meg már nem is meglepő.

És épp azért nem, merthogy a fentiekhez hasonló divatünnepek épp azért lehetnek presztizsek másutt, és azért csak szponzorral valósíthatók meg idehaza, mert Magyarországon 'a divatban nincs pénz'. Ruhát persze hordanak a népen, de többségükben isten menst', hogy magyart. Az egyedi tervezésű dizájner kollekció a trendrekattant tizenéveseket nem hozza lázba - inkább a 'menő' külföldi cuccok -, a fizetőképes középkorú korosztály pedig még nem erre nevelődött. Csak egy szűk réteg az, aki igényli az igényességet.

Na nem baj. Lesz ez még így se! Én mindenestre drukkolok az összes hazai megmozdulásnak, és igyekszem inkább az erényeit, mintsem a hibáit észrevenni (tudom, nem vagyok elég magyar...). És hát a HazaiDivat.hu kommandó is valami ilyen a 'divat mindenkié' elven szerveződik. Tudod? Trend Neked.


Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2007-03-09






ALMAF