Andrej Baranik szlovák divattervező magyarországi premierje a Szépművészeti Múzeumban

Andrej Baranik (ejtsd: Baranyik), szlovák divattervező, akit - sajtósától tudjuk - Szlovákiaszerte ismernek, úgy döntött, Magyarországon is bemutatkozik.


Az egészséges nő ’ápolt, követi a divatot és az élet minden területén a minőségre törekszik’

Andrej Baranik (ejtsd: Baranyik), szlovák divattervező, akit - sajtósától tudjuk - Szlovákiaszerte ismernek, úgy döntött, Magyarországon is bemutatkozik. A premier nem volt zökkenőmentes: a Szépművészeti Múzeumba, 2006. november 4-re tervezett divatbemutatót a bejelentett gyűlések okozta, Hősök tere környéki útlezárások miatt az utolsó pillantban (értsd: előző este) kellett elhalasztani. Az új időpontra (2006. november 24.) a korábban repülőjegyet foglalt szlovák vedégek közül nem mindeki tudott eljönni, és a magyar meghívottaknak szánt VIP helyek is lassan töltődtek fel. De a kivitelezés pazar volt. A kétzsilipes bejáratnál tucatnyi hosztesz mosolygott két sorban, és azokból is a felső kategóriások, Baranik ruháit pedig a magyar modellvilág krémje vonultatta fel, profi eleganciával.



Az előtérben, a nézőtéren nehéz volt elcsípni magyar szót, sok szlovák meghívott érkezett Baranik budapesti premierjére. Ez jó alkalmat adott arra, hogy a szlovákiai trendkövetők öltözködési szokásairól szerezzek információt. Összevetve a hazai divatbemutató-járókal, lényegesen extrémebb, bevállalósabb a szlovák közönség. A férfiak nem átallanak a postástáska vállon átvetős technikájával szőrmesávot körülkanyarintani magukon, a nők szoknyája pedig lényegesen rövidebb mint idehaza. Előbbit igen, utóbbit nem tartom követendő példának. De nem csak a divattervező földijei ültek a kifutó mellett, ott volt többek közt Joó Beatrix, a Sentiments divattervezőpáros tagja is.

Aztán hosszú várakozás után elsötétült a nézőtér. A konferanciétól megtudtuk, hogy Andrej Baranik a felső tízezernek tervez, de büszke rá, hogy BDF márkajelzésének jelenlegi pozícióját Szlovákiában nem ismerősök útján, hanem lépcsőről-lépcsőre, munkával érte el. Eztán néhány percesre nyúlt zenei intro következett, majd kifutóra lépett az első modell.

Pret-á-porter-val kezdtünk, ami Andrej Baranik esetében javarészt kiskosztümöket jelent. A 2006/07 Ősz/Téli szezonra való tekintettel jellegzetes díszük a szőr. De az elem nem csupán a klasszikus gallérformában volt jelen, hanem a kézelőn is, időnként egészen könyékik felnyúlva, frivol hatást keltve. Baranik minden bizonnyal a végletek embere, mert a kiskosztümök szőrmentes darabjai viszont totális puritánságot mutattak. Dísztelen, egyenes vonalvezetésű, merev anyagú ruhák vonultak, a nőiesség és a nemtelenség határán táncolva. Répás Annamarinak, Sarnyai Eszternek, Túróczi Rékának, Jóna Anitának, Cseh Myrának - hogy csak néhányat említsek a fellépő magyar topmodellek közül - fel volt adva a lecke, hogyan váljon egyik tourról a másikra maffiaszeretőből kékharisnyává.

Baranik a szuverén divattervezés híve lehet, mert kollekciója megtervezésekor mit sem törődött az aktuális színtrendekkel. Lilával, a 2006/07 ősz/tél slágerével szinte nem is találkoztunk, és a klasszikusnak mondható fekete-fehér darabot, vagy a tündérszerű zöld ruhát is inkább egy-egy álom indokolhatta, mint a tudatos trendkövetés. Gondolom ezt abból, hogy az időnként feltűnő trendszínkombinációk esetiek voltak, inkább színkavalkád jellemezte az estét.

És eljött az haute couture ideje. Ez a műfaj közelebb állhat a divattervező szívéhez, mert Epres Panni, Aipli Ági, Kátai-Pál Edina tompdellek a pret-á-porter kollekciónál jóval átgondoltabb, a test vonalát szebben követő ruhákban vonulhattak, nyakukban, csuklójukon, ujjaikon pedig csak úgy ragyogtak a drága Wellendorf ékszerek. Az eklektika azért itt is jellemző volt: a konzervatívan elegáns, testhez simuló, földig érő daraboktól indultunk, aztán jöttek  a vadabbak - például a szalagokból álló, fekete-fehér ruha -, innen tovább a kislányos, mell alatt bövülő tündérruha fazonhoz, majd némi vargabetűvel berobbant az etnikum, a roma hatású csupa anyag, csupa szín ünneplő.

Andrej Baranikot Cseh Myra vezette ki a kifutóra, a szlovák divattervező széles mosollyal fogadta az ünneplést. Végre egy tervező, aki nem akar elbújni a közönség elől.

Záróakkordként a mellrák megelőzésének fontosságáról hallottunk beszédet. Barnik ugyanis lelkes aktivistája az ’egészséges nő’ filozófiának. E célból kérte fel a Magyar Rákbetegeket segítő alapítványokat is, hogy erőforrásaikat egyesítve segítsék a megelőzésért felelős szervezetek még hatékonyabb érvényesülését. és ezért készült el az egészségtudatos Magyar Nő Kalendáriuma is, amely naptár érdekessége, hogy minden hónapban egy-egy ismert személyiséggel készült interjút közöl arról, mit jelent neki nőnek lenni, hogy, és miben nyilvánul meg számára az egészségtudatosság, az egészségtudatos Magyar Nő. A kalendáriumot - amely a hazai könyvesboltokban lesz majd megvásárolható - Andrej Baranik rajzai illusztrálják, aki szerint az egészséges nő ’ápolt, követi a divatot és az élet minden területén a minőségre törekszik’.

 
Képek Andrej Baranik divattervező bemutatójáról - Szépművészeti Múzeum,  2006-11-24 További cikkek a témában:

Divatbemutató helyett november 4-i megemlékezések

Wellendorftól ékes, exkluzív bemutatkozás

További fotók a témában:

Képek Andrej Baranik divatbemutató modelljeiről és vendégeiről - Szépművészeti Múzeum, 2006-11-24


Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2006-12-02






ALMAF