Gyulai Mihállyal, az Első Magyar Divattervezők Szövetségének elnökével beszélgettünk (febr

Gyulai Mihály, az Első Magyar Divatszövetség (EMDSZ) elnöke szerint minden feltétel adott ahhoz, hogy a divat ne csak szűk érdekcsoportok magánügye legyen


Tíz tervező a hazai divatért

Gyulai Mihály, az Első Magyar Divatszövetség (EMDSZ) elnöke szerint minden feltétel adott ahhoz, hogy a divat ne csak szűk érdekcsoportok magánügye legyen, de az egész országot lázba hozó, sakkban tartó, stílusteremtő közüggyé nője ki magát. Divattervezőinken, a mecenatúrán és nem utolsósorban rajtunk, befogadókon múlik, a közeljövőben Tokióhoz, Milánóhoz hasonlóan Budapest is divatközponttá válik-e, vagy sem.



MZ: Mi célból alapult meg hazánkban az Első Magyar Divattervezők Szövetsége?
Gyulai Mihály:
Tíz nagy tervező állt össze, hogy civil kezdeményezés útján létrehozza az Első Magyar Divattervezők Szövetségét. Mivel Magyarországon a divat nincs megfelelően kommunikálva, elsődleges célunk a figyelmet a divatra összpontosítani Magyarországon és külföldön egyaránt. Ezt szövetségi formában lényegesen könnyebb megvalósítanunk, mint ha a divattervezők továbbra is egyenként próbálkoznának. 

 

MZ: Voltak-e előzményei a kezdeményezésnek?
GYM:
Természetesen előzményei is voltak a szövetség megalapításának, a tervezők jó hat-nyolc éve gondolkodtak az összefogáson. Pontosabban S. Hegyi Lucia és Kovács Andor voltak az együttműködés megálmodói, akik magát a szövetséget akkor, annak idején önerőből még nem tudták létrehozni.

 

MZ: 2006. decemberében mégiscsak siker koronázta erőfeszítéseiket…
GYM:
Igen, tavaly decemberben tartottuk az aláírási ceremóniát a Boscolo Hotelben. Jómagam tapasztalataim birtokában álltam a tervezők mögé, többek között 11 éve vagyok az Operabál marketing igazgatója, de még ilyen háttérrel is közel kétéves munkámba került, míg törvényes keretek között megszülethetett az EMDSZ.

 

MZ: Mi alapján toborozták az alapító tagokat? Miért épp arra a tíz divattervezőre (lista  a cikk végén - a szerk.) esett a választás és nem másokra?
GYM:
Magyarországon nagyjából harminc vezető tervező van, ez a tíz, a harmincból tíz, nem valamiféle rangsor eredménye. Egyszerűen jogilag tíz fő kellett a szövetség létrehozásához, ami természetesen nem jelenti azt, hogy nincs mód a további csatlakozásra. Kezdő és top tervezők előtt egyaránt nyitva áll az EMDSZ kapuja. Egyébként meg ez a tíz tervező olyan, majdnem olyan, mint tíz operaénekes, elég híresek, ki itt mutat be, ki amott, nem is olyan könnyű feladat összefogni őket.

 

MZ: Hogyan definiálná a szövetséget?
GYM:
Ha egy szóval kéne kifejezzem, azt mondanám rá, misszió. A divattervezők célja, hogy a divatnak segítsenek, amelybe beletartozik a kezdők felkarolásától, a fórumok, divatbemutatók életre hívásáig minden. A lényeg az, hogy a divat fókuszba kerüljön.

 

MZ: A jövőre nézve milyen konkrét célkitűzései vannak az EMDSZ-nek?
GYM:
Márciusban rendezzük meg a Wella Fashion Show-t (március 2-4. - a szerk.), melynek keretén belül 36 fiatal tervező továbbá toptervezők kapnak lehetőséget az együttes bemutatkozásra. A Fashion Show egyedülálló esemény lesz az országban, célja újrapozícionálni a divatot, valamint, hogy a tervezők azonos feltételekkel tudják bemutatni kollekcióikat. Hisz manapság, amikor a marketing uralja a divatot, akinek szponzora van, az nyilvánvalóan többet tud bemutatni, ettől az emberek automatikusan sztárnak tekintik, amitől persze még nem nyilvánvaló, hogy az illető az is. Mi mindenkinek egyformán lehetőséget adunk.
A Wella Fashion Show-n kívül lesz még egy nagy esemény ősszel, illetve a távolabbi jövőben egy nemzetközi eseményt tervezünk lebonyolítani Magyarországon, ami egyelőre ugyan nem publikus, annyi viszont elöljáróban elárulható róla, hogy minden bizonnyal a nemzetközi sajtót is megmozgatja majd. Terveink között szerepel továbbá igényes divatműsorok indítása a televízióban, hiszen ez ma hiánycikk hazánkban, ahogy küzdünk azért is, hogy a divattervezők ne csak itthon, de külföldi pályán is bizonyíthassák tehetségüket, kollekcióikkal bemutatkozhassanak, akár a londoni, akár a milánói Fashion Weeken.

 

MZ: Ha már itt tartunk, van-e a specialitása a magyar divattervezőknek, miben különböznek a külföldiektől?
GYM: A magyarországi tervezők stílusában az idők során olyan spontán, élénk, egyéni arculat alakult ki, amely gazdag kreatív és új kezdeményezésekben. A divat területén eddig elért magyar eredmények nem kizárólag a nemzetközi trendeken alapulnak, hanem egyéni jellegzetességekkel is rendelkeznek, épp ezért meg is különböztetik a magyar divatot a New York-i, milánói vagy akár a tokiói irányzatoktól. Hozzá kell tenni, hogy hazánk művészeti és kézműves háttere, textil- és ruhaipari múltja megfelelő alapja lehet egy komoly magyar divatélet megteremtésének, amelynek a kedvező nemzetközi visszhangon túl, a későbbiekben számtalan előnyös gazdasági és kulturális hatása is lehet.

 

Az Első Magyar Divattervezők Szövetségének alapító tagjai:

Elnök: Gyulai Mihály
Alelnökök: S. Hegyi Lucia, Kovács Andor
S. Hegyi Lucia, divattervező (Elnökségi tag; alelnök)
Kovács Andor, divattervező (Elnökségi tag; alelnök)
Király Tamás, divattervező (Felvételi bizottság; elnök)
Németh Anikó, divattervező (Etikai bizottság; elnök)
Joó Beatrix, divattervező (Felvételi bizottság; tag)
Benes Anita, divattervező (Felvételi bizottság; tag)
Sziráczky Brigitta, divattervező (Etikai bizottság; tag)
Halász Éva, divattervező (Etikai bizottság; tag)
Konsánszky Dóra, divattervező (Számviteli Bizottság; tag)
Léber Barbara, divattervező (Számviteli bizottság; tag) 

 

A szövetség létrehozásának legfontosabb céljai pontokba szedve:  

A divatszakma, a divatipar és az ágazat pozícionálása itthon és külföldön.
A divattervezői szakmai elit kialakítása az alapítók vezetésével.
A közízlés formálása a szövetségben résztvevő alapítók szakmai irányításával.
A divatszakma iránti érdeklődést felkeltve, figyelmet összpontosítani a szövetség tevékenységének szükségességére.
A magyar divattervezők közízlésformáló tevékenységének népszerűsítése Magyarországon, illetve külföldön.
Kialakítani a következő divattervezői generáció, a fiatal utánpótlás szakmai támogatási és finanszírozási hátterét, rendszerét.
Fellendíteni a divatipar alapjául szolgáló szövet-, bőr-, szőrmeipar, a kiegészítők, az ékszer-, a cipő-, a táska-, a kalap- stb. gyártási és előállítási hátterét, illetve az ezekhez kapcsolódó egyéb olyan iparágakat, mint a mezőgazdaság és a feldolgozóipar bizonyos ágazatai.

Képek az Első  Magyar Divattervezők Szövetségének aláírási ceremóniájáról -  Hotel Boscolo, 2006-12-17


Írta: MZ , Dátum: 2007-03-01






ALMAF