Király Tamás divatbemutató a Sziget 2006 divathelyszínén (augusztus 12.)

A divatbemutató ’előzenekara’ egy performance volt, melynek során egy fiúból lány lett.


Babys and Gentlemen

A divatbemutató ’előzenekara’ egy performance volt, melynek során egy fiúból lány lett. Aztán érkezett egy minirobot, sok információval Király Tamásról, később egy hatalmas robot, gördeszkával a talpa alatt. A modelleken idén sem volt sok ruha, vagy ha mégis, akkor csak a volna-ruhák kartonpapírból kivágott motívuma. Arany, ezüst, lila-vörös és fekete lények vonultak, táncoltak, vonaglottak a Sziget 2006 kifutóján - szereplői egy komor és keményen kritikus divatszínháznak. Király Tamás divattervező, alkotóművész, társadalomkritikus. Mások szerint szexmániás botrányhős. De hogy hidegen nem hagy senkit, azt a bemutatója köré gyűlő szigetelők népes tábora is bizonyítja.



A divatbemutató előkészületei során a kifutó közepére került egy álló tükör, vele szemben egy székkel. Továbbá egy díszletező gondosan fekete lepelbe csavarta a színpadon álló két hatalmas relámdobozt, amelyek a Trend Sziget idei szponzorát hirdették. De aszponzor képviselőjének nem tetszett az ötlet, ezért nagy lendülettel eltávolította a lepleket, majd egy velős, non-verbáéis jellel tett pontot az i-re.

A divatbemutatót egy rövidként konferált, de hosszúra nyúlt performance előzte meg. A kifutóra póló-farmer-tornacsukába öltözött, magas, vékony fiú érkezett. Fejét ellenzős sapka, arcát óriási, fekete napszemüveg takarta. Csak egy bőröndöt hozott magával. Lassú ütemű bárzene csendült, majd a fiú - hanyag eleganciával - cigarettára gyújtott. Aztán levette a pólóját. Majd a nadrágját. És a cipőjét. És igen, mindenét. Ot állt a megdöbbent Sziget közönség előtt egy szál férfiasságával. Ekkor jelzésszeűen borotválkozni kezdett, majd fehér ragasztószalagot vett elő. Négy-öt negyven centis szeleteket tépett le belőle, és segítségükkel maga alá erősítette nemi szervét. Aztán jött a női bugyi egy, majd rá a női bugyi kettő. Lassan felkerült rá két réteg harisnya is - testszínűre a fekete. Következett a dupla melltartó, közé a C kosárméretű szilikonbetét. Ekkor már azt suttogták körülöttem: ’Ha most kapcsolódnék be, azt hinném, hogy egy nő áll a színpadon.’ A baseball sapka alól vállig érő, szőke - kissé molyos - tincsek kerültek elő. Némi make-up, és méretes gyöngysorfelvétel utá pedig magas sarkújában kétszer elvonult előttünk a díva.

Ekkor érkezett a színpadra egy kisporszívó méretű robot, aki tudatta a nagyérdeművel, hogy Király Tamás nem akárki. Kreációi szerepeltek már egy kifutón Vivienne Westwood-dal, a divattervezőről pedig írt már az angol Vogue és az Elle magazin is. A BBC pedig portréfilmet forgatott a ’divatpápa’ jelzővel dícsért Király Tamásról.

És elindult a show.

A ruhák inkább szobrok, fémesen csillogó karikatúrái egy szexuálisan túlfűtött társadalomnak. Néhány hatalmas műfallosszal - kevesebbel a szokottnál - és művirággal díszített lények buja, robot-szögletes vonulása a kifutón, vad, elektronikus zenére. A lények néha emnerré válnak, és keménykezű dominaként pórázon húzzák maguk után ’A Férfit’, máskor szerelmes kamaszokként kuncognak, kéz a kézben. De elővonaglik egy karácsonyfaizzóval körbetekert, vonagló Barbalény is, csodás hangokat préselve ki magából. És megérkezik végül az olvadó aranyszobor, aki a bőréből kibújni erőlködik, és végül sikerrel: Király Tamássá válik a nehéz vedlés után.

A tavalyi Sziget Király Tamás Fashion Show-ja után nagy volt bennem a várakozás. És bár az idei bemutatón feltűntek tavalyi darabok - itt-ott elszakadva - , sőt, a koncepció is a szokásos ’királytamásos’ volt, a katarzis most mégis elmaradt. Az ok talán szimplán annyi, hogy a megújult nézőtér miatt egy méterre a kifutótól voltam kénytelen végigállni a produkciót. Ez a békaperspektíva pedig nem tesz jót a színházi képek befogadásának. Egy barátom azonban, aki előszőr látott Király Tamás divatbemutatót, azt mondta: ’Ez az első divatbemutató életemben, aminél azt érzem, hogy amit láttam, művészet.’


Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2006-08-13






ALMAF