75 éves a női Levis
75 évvel ezelőtt a Levi Strauss & Co. kockáztatott, és ezzel radilálisan megváltoztatta a női divat irányát.
75 évvel ezelőtt a Levi Strauss & Co. kockáztatott, és ezzel radilálisan megváltoztatta a női divat irányát. 1934 őszén - 14 évvel azután, hogy a nők nemzetközileg is elnyerték a szavazás jogát - a Levi's bemutatta a Lady Levi’s jeans-t, a világ első kizárólag nőknek gyártott farmerját. Az időzítés oka az volt, hogy bár a Levi's farmer 1873-ban férfi munkaruhaként került a piacra, a '30-as évek Amerikájában közkedvelt vakációs céllá váltak a vidéki farmok, a nők pedig ilyen kirándulások alkalmával szívesen vették fel a férfi Levi’s farmert. 1935-ben aztán megjelent egy újságcikk is a farmokra járó turistákról, és az illusztráló fotón két nő szerepelt Lady Levi’s jeans-ben. Ez aztán elindította egy divathullámot az amerikai keleti parti nők körében, melynek hatása azóta már nemzetközi méretűvé nőtt. Olyannyira, hogy a mai szabásvonalak és anyagok már kifejezetten a női piac elvárásainak kielégítésére lettek kifejlesztve, így válhatott a farmer világszerte alap divat darabbá. 2000-ben pedig a női farmerek eladása túlszárnyalta a férfi farmerekét, és így mára az USA-ban a nők váltak a farmerek vezető vásárlóivá.
A női farmer forradalma
1934 előtt: Az USA nyugati részén a nők elkezdték hordani férjük vagy testvérük Levi’s 501-es farmerját, mely előre jelezte a jelenlegi boyfriend farmer sikerét.
1934: A Levi's piacra dobta az első női farmert, a Lady Levi’s-t. A 701-es tételszámot jelölték ki neki, hogy megkülönböztessék a férfi farmerek 501-es tételszámától. Eredetileg a farmokon dolgozó, nyugat-amerikai államok női voltak a célcsoport.
1930-as és 1940-es évek: A közkedvelt agrárturizmus növekedésével a női farmerek eladása is emelkedni kezdett. Az olyan high-end ruházati üzletek mint a Best & Co. és a H. Kauffman & Sons Saddlery Company is Levi’s farmereket kezdtek forgalmazni, hogy kielégítsék az új vásárlói igényt. A női farmerek gombos helyett cipzárasakká váltak.
1950-es évek: Ekkorra már az Egyesült Államokban mindenütt árulták a Lady Levi’s farmereket, a férfi Levi’s 501-es és a klasszikus farmerdzseki mellett.
1960-as évek: A viharos kulturális forradalmak közepette a farmer a női ruhatár legfontosabb darabjává vált, a farmer - férfinak is, nőnek is - az ellenállás szimbóluma lett. A Levi's bemutat egy szűkebb fazonú farmert, a modern skinny jeans előfutárát. A stretch anyagú női nadrágok a tini lányok körében válnak kedveltté.
1970-es évek: A Levi’s farmer sorozat széleskörű, divatos darabokat vonultat fel, beleértve az egyenes szárú farmereket és a felhajtott szárúakat is. A trapéznadrág és a széles szár is kedvelt stílussá válik. Először mutatják be a női Levi’s farmert a tengerentúlon.
1980-as évek: A Levi’s 1981-ben bemutatja a híres 501-es farmer női változatát, két évvel később, 1983-ban pedig annak koptatott változatát is.
1990-es évek: A Levi’s egy sor prémium farmert kínál, mellette pedig továbbra is széles választékban gyárt farmereket: az 501-est, az 550-est és az 512-est is.
2002: A Levi’s piacra dobja a nők számára készült Super Low farmert.
Ma: A Levi’s továbbra is a női farmerek első számú eladója világszerte.
Boyfriend jeans, skinny jeans
Dacára a női farmerek legkorszerűbb high-tech kidolgozási technikáinak, a mai legkedveltebb stílusok – a boyfriend és a skinny jeans – visszanyúlnak az eredeti Levi Strauss & Co. által tervezett farmerekhez.
A divatot diktáló celebek 2008-ban, Los Angeles utcáin férfi 501-est, az úgynevezett boyfriend farmert kezdték viselni. Amerikaszerte gyorsan terjedt a trend, melynek eredete az 1900-as években gyökerezi, amikor nők azért hordtak férfi 501-est, mert nem volt más választásuk. A mai női Levi’s boyfriend jeans az egyik legkedveltebb stílus a piacon: egyenes fazonú, kényelmes viselet, különféle koptatással, fel- és lehajtva is hordható szárakkal.
A Levi’s skinny fit jeans fazont eredetileg 1960-ban hozta létre a Levi’s. Ezt a farmert újratervezték azóta, hogy karcsúsított száraival és divatos koptatásaival még lezserebb külsőt kölcsönözzön viselőjének.
Érdekes tények a női farmer 75 éves történelméből
Old school
A legöregebb Levi Strauss & Co. Lady Levi’s farmer kb. 1937-ből származik. A farmer tulajdonosa egy Harriet Atwood nevű hölgy, aki a Soda Springs Dude Ranch-en vakációzott az arizónai Rimrockban. Nevét ráhímezte egy címkére és a farmer derékszíján viselte, ahol az eredeti Best & Co. címke - a vásárlás helye - is található.
Az első csak második?
Nem a Lady Levi’s farmer volt az első termék, melyet a Levi Strauss & Co. nők számára hozott létre. A cég formabontó lépésre szánta el magát, amikor 1918-ban megtervezte a Freedom-Alls nevű egyrészes ruhát gyapjúból és khaki anyagból, majd 1922-ben piacra dobott egy női hegymászóöltözetet is.
Cimkét le!
A XX. század elején néhány nő úgy gondolta, nem elegáns látható címkét hordani, ezért levágták a 2 lovas derékszíj rávarrást és a Levi’s Red Tab címkét is.
Megkaphatom a számaidat?
Az emberek sokat megtudhattak egy hölgyről, ha ránéztek Levi’s farmerjára, mivel az 1930-as és 1940-es években a derék, a csípő és a hosszúsági adatok rajta voltak minden női farmer derékszíján.
Begombolt társadalom
A cipzáras sliccet először a Lady Levi’s farmeron mutatták be 1947-ben, előmozdítva ezzel a márka népszerűségének növekedését - Amerika keleti-parti hölgyei szerint ugyanis a gombos slicc nem volt illő viselet nők számára.
Piros, fehér és kék farmer
Az 1958-as Brüsszeli Világkiállítás kiemelt amerikai ruhaipari termékeket is bemutatott, köztük Lady Levi’s farmert is.
Hol volt, hol nem volt
A farmer ruhákat munkaruhának hívták, amíg 1960-ban elnyerte a farmer elnevezést.
Talált tárgy
A Levi's kapott egyszer egy vásárlói levelet, melyben a feladó leírta, hogy 1949-ben a Texas-i hegyvidéken elvesztette Levi’s kabátját, majd egy évvel később még mindig tökéletesen hordható állapotban találta meg azt.
Levi's Picasso
A II. világháború idején a Levi's farmerek anyagát még ellenállóbbá kellett tenni, hogy megfeleljenek a kormány elvárásainak. Ezért a híres Arcuate Design-t, a dupla soros öltést a hátsó zsebeken 5 éven át nem varrták, hanem festették.
A Levi Strauss & Co.
A Levi Strauss & Co. a világ egyik legnagyobb, ruhamárkát gyártó cége, a farmerruházatban első és több, mint 110 országban értékesít világszerte. A cég farmerek mellett szabadidő ruházatot és ehhez tartozó kiegészítőket tervez és értékesít férfiak, nők és gyerekek számára a Levi’s, a Dockers és a Signature by Levi Strauss & Co. márkanevek alatt. A jelentések alapján a Levi Strauss & Co. nettó költségvetése 2008-ban 4,4 milliárd dollár volt. A brüsszeli székhelyű Levi Strauss cég európai, közel-keleti és észak-afrikai divízióját (LSMA) helyi leányvállalatok alkotják, és további 65 országban árulják termékeit engedéllyel rendelkező forgalmazók. 2008-ban az LSMA nettó árbevétele 1.2 milliárd dollár volt.
Forrás: Levi's
Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2009-10-28
- Skinny jeans
- Levi Strauss & Co.
- Levis
- Lady Levis
- Jubileum
- Farmer
- Boyfriend jeans
- Divatipar
- Divathír
- Divatház, - márka