Giorgio Armani, divattervező
A stílus fontosabb, mint a divat. - vallja Giorgio Armani, a klasszikus-modern stílus, azaz a fából vaskarika megteremtője.
Aki megtervezte az üzletasszonyt és az üzletembert
’A stílus fontosabb, mint a divat.’ - vallja Giorgio Armani, a klasszikus-modern stílus, azaz a fából vaskarika megteremtője. 1934-ben született az észak-olaszországi Piacenzában. Szülei orvosnak szánták, és mert szófogadó fiú volt, el is kezdte az egyetemet. Aztán másodéves medikusként úgy döntött, mégis irányt változtat.
23 éves, amikor a milánói La Rinascente áruház kirakatrendezője lesz. Nem sokkal később már vásárlói divattanácsadóként látjuk viszont a neves áruházban, melynek rövid idő elteltével megvásárolja férfidivat részlegét. Az egyik vezető olasz forgalmazó, Nino Cerruti kedvéért otthagyja az áruházat, és Cerruti tervezőjeként kezd dolgozni.
1970-ben megnyitja első önálló stúdióját, amely ruhagyárak sikeres tervezőjévé emeli.
1975-ben Giorgio Armani SpA néven céget alapít barátjával, és bemutatja első férfiruha kollekcióját, mellyel a tradícionális, klasszikus öltözetet lendületes eleganciára váltja.
1977-ben dobja piacra első női ruhakollekcióját. A ’70-es évek végére, ’80-as évek elejére a nők társadalmi szerepe megváltozott: a korábbi háziasszony attitűdöt felváltotta az üzleti szféra. Az új szerepet igyekezett kiszolgálni Armani női kollekciója, amely megfogalmazta, hogyan fest egy izzig-vérig üzletasszony. Ahogy a férfiöltönyökhöz, a női kollekciójához is hagyományos hajszálcsíkos, férfias szöveteket használ, szoknyás és nadrágkosztümjei, kabátjai széles-, párnás vállúak. Az új trend neve: ’Energikus öltözet’.
Az ’Amerikai dzsigoló’ című film - amelyben Richard Gere-t öltöztette - világhírűvé tette az akkor már Olaszországszerte ünnepelt divatatervezőt. David Lynch és Martin Scorsese rendezték tévéreklámjait, címlapsztori lett az amerikai Time magazinban.
1981-ben bevezeti az Emporio Armani vonalat, és egyúttal piacra dobja az Armani Junior, az Armani Underwear, az Armani Swimwear és az Armani Jeans márkaneveket is. Kikerülhetetlenné válik. Világszerte nyílnak az Armani Exchange (AX) üzletek. A kiegészítők piacára is belép: megjelennek az Armani órak és napszemüvegek.
Parfümöt is kiad a neve alatt: 1992-ben dobja piacra a virág- és gyümölcsillatú női parfümjét, a Giò-t. Üvege - amelyet maga Armani tervez, és amelyet saját kézírásával lát el - az általa befutott, széles vállú kabátra emlékeztet. A parfüm bemutatása sem akármilyen: New York elit negyedében, egy 5500 négyzetméteres szultáni palotában szupermodellek és filmsztárok gyűlnek össze Armani meghívására, a média legnagyobb örömére.
Armani ihletésére sok divattervező folytatja az időtlen és klasszikus kollekciók tervezését, köztük Calvin Klein is. Ha annak idején Armani mégis megmarad medikusnak, és ruhák helyett sebeket varr, ma világszerte máshogy festenének az üzletasszonyok és az üzletemberek.
Írta: Laura , Dátum: 2006-06-11