Az 5. HUNGORO Nemzetközi Ékszer és Óra Szalon megnyitóján jártunk (március 6.)

A SYMA Sport-és Rendezvényközpontban rendezett 5. Nemzetközi Ékszer és Óra Szalon 46 magyar és 13 külföldi kiállítójával


Ragyogás 1250 négyzetméteren!

Hungaroo 5.A SYMA Sport-és Rendezvényközpontban rendezett 5. Nemzetközi Ékszer és Óra Szalon 46 magyar és 13 külföldi kiállítójával a legújabb ékszer- és óradivatot hivatott megismertetni a laikus és értő közönséggel. A szakmai programokon túl, a szervezők látványos, ínyenc divatbemutatóval fűszerezték a programkínálatot. Míg Fésűs Nelly dalban mondta el, mások a spanyol tánc terén jeleskedve adták tudtunkra, a trüffELLE! tervezőcsoport pedig lilában, lángoló narancsban úszó, no és tüzes piros-bordós költeményeiben fejezte ki a córdobai csecsebecsék iránti tiszteletét, szeretetét. A szerelmi vallomásnak is beillő összprodukció után, ki-ki a vitrinek rengetegébe vetve magát, közelebbről is szemügyre vehette a nap főszereplőit. Vagy az andalúzok által kínált parányi arany delfint formázó fülbevalók egyikébe, vagy a Caprice milliós nagyságrendű rózsaszín, kék szíjas ékszeróráiba, esetleg Varga Miklós természet közeli, színes kövekkel ékített csecsebecséibe habarodva bele.



Intro

Gyors regisztráció után, magunkra csíptetve a tenyérnyi Press feliratú táblácskát, máris belevetetjük magunkat az ékszerbirodalom kínálta élvezetekbe. Vitrinek közötti bolyongásunkat, csak a szembejövők zavarhatják, hiába, a bajt nem tudtuk kiküszöbölni, elvégre is, valahol a szívünk mélyén igazat adunk ellenlábasainknak, kiváló az ízlésük, ha épp ugyanavval a csodával kívánnak szemezni, mint mi. Veszekedés helyett, inkább tülekedés nélkül, szépen kivárjuk a sorunk, hogy aztán kedvünkre mélyedhessünk el a Cango&Rinaldi kínálta, Swarovski kristályokkal ékített mobiltokokban és pirosban úszó, lakkhatású, kígyóbőr karkötőkben, vagy a Kós Károly Művészeti Szakképző Iskola és a Budapesti Szolgáltató- és Kézművesipari Szakképzőiskola növendékeinek tűzzománcos ötvös remekeiben. A fiatal tehetségek keze alatt, nemcsak a tavasszal igazán aktuális, virág és a pillangó motívum éledt újjá, de a kiállításra elhozták legbecsesebb darabjaikat is, többek közt, az abádszalóki szépségkirálynő míves koronáját.

Majd a Córdobai Ékszer-, Ezüst és Óraművesek Szövegségének standjánál időzünk, ahol 8 andalúz ékszergyártó cég vonultatta fel világszínvonalú termékeit a magyar közönség számára. Tini korunk öntapadós, miniatűr fülbevalói itt luxuskivitelben születtek újjá, a pici aranydelfintől, a teknősbékán át a pirosban úszó cseresznyéig mindent megtaláltunk. Az idősebb korosztály számára impozáns nyakékek tucatjai ajánlották maguk, jelesül az aranyfoglalatba szorított rózsa, vagy az ezüsttel keretezett opálos rózsaszín kövecske, de találtunk rózsaszínes vörösarany angyal klipszet, pillangót formázó ezüstmedált, az uraknak fekete kővel díszített méretes pecsétgyűrűket is. Mi tagadás, nem volt nehéz belefeledkezni a látványba!

Megnyitó

Fésűs Nelly kedvcsináló szólója után, az Ipartestület nevében Decsy Dénes köszöntötte az egybegyűlteket, abbéli óhaját sem rejtve véka alá, hogy magának az eseménynek is a szép kezdethez hasonló véget szeretne. Rövid bevezetője után a szót a kiállítás díszvendégei, a córdobaiak ragadták magukhoz, „ez az első, nemzetközi vásár, amin részt vesznek” – hallottuk képviselőjüktől. Hogy jól érzik magukat a HUNGORO-n, mi sem bizonyítja jobban, minthogy novemberben már önálló kiállításra készülnek, melyre szeretettel várják a magyarokat is. A nyilvánosságra hozott meghívást követően, földrajzi ismereteinket szélesíthettük, Córdoba lakossága 350 ezer fő – tudtuk meg – a nemzetközi jövedelem 43%-át az ékszerek biztosítják, azaz, több mint 1000 cég vesz részt tevékenyen az ékszeriparban.

TrüffELLE!

Az ínyenc divat szerelmeseinek kedveskedő TrüffELLE!, ezúttal is a legkiválóbbat szánta mindenkinek, az andalúz ékszerekkel cifrázott divatbemutatót rövid tánc előadás előzte meg. A fejedelmi nyitány, pasodoblé stílusú, ízig-vérig nőies, cipősarok kopogással, kecses karmozdulatokkal kísért produkció, melyet nehezen lehetne fokozni, ha nem épp Kolyvek Antónia és Körtvély Adrienne divattervezőkkel állnánk szemben.

MZ: Hogy kerültetek kapcsolatba az andalúzokkal?
Körtvély Adrienne: Úgy kerültünk kapcsolatba, hogy a magyar ékszerészek és az Ékszerszövetség már nagyon régóta, legalább hat, vagy hét éve partnerünk. Sok ékszerész van, akikkel úgy tudunk együttdolgozni, hogy a kollekcióikkal együtt mutatjuk be a ruháinkat. A HUNGORO-n ez most már harmadik éve van így. Mivel most az andalúzok voltak a Magyar Ékszerszövetség meghívottai, és mint fővendég, ők lettek a megnyitóesemény ékszerészei, így szinte magától adódott az együttműködés. Annyi kérés érkezett felénk, hogy valami jó kis temperamentumos, nagyon nőies bemutatót hozzunk létre, tehát a főszerepben ne az ékszer, ne is a ruha legyen, hanem mindennel együtt a nő, akinek szól az ékszer, és akinek a ruhák is szólnak. Ők most nagyon sok ékszert hoztak, így elég hosszúra sikerült a bemutató is, de nagyon elégedettek voltak. Meghívtak minket is Andalúziába, bár, hogy ez mennyire lesz kivitelezhető, az még a jövő zenéje, de hogy ők jövőre visszajönnek, az biztos. Jól érzik magukat itt Magyarországon, remélem, üzletileg is megtalálják a számításaikat, és akkor tényleg jönnek majd jövőre is.

A lilára, aranyra és rózsaszínre épített kollekció tüllszoknyái és míderei már önmagunkban is az elegancia, a nőiesség letéteményesei, hátha még mindezt méretes ezüstékszerekkel, fülbevalókkal és karperecekkel tetézik. A vékony láncon függő téglalap alakú medálba bimbózó virág van szorítva, az aranykarperecek karikái közt ezüstpillangók verdesnek szárnyaikkal. De ovális, könnycsepp formájú fülönfüggőkből is kijut, míg az arany szegéllyel ékített lila muszlinblúzhoz szőlőfürtszerű, burjánzó ezüst nyakék társul.

MZ: A lila kollekció mellett a Purple Rhapsody névre keresztelt vörös kollekcióból is ízelítőt kaptunk, miért ezt az intenzív, tüzes színt választottátok?
Kolyvek Antónia: Szerintem a spanyol temperamentum maga a szenvedély, aminek a színe a vörös és annak különböző árnyalati, szerintem ez nagyon végigkövethető volt a bemutató során. A vörös árnyalati a rózsaszíntől a lilába hajló narancson át meg is jelentek a ruhákban. De tényleg volt a kollekciónak egy másik része is, a lila kollekció, ami pedig, mindenképpen az eleganciát, a női finomságot fejezi ki, hisz annál jobb dolog nem is lehet, mint mikor egy szép ékszer és egy szép ruha találkozik.

Adrienne: A Purple Rhapsody kollekciót tavaly augusztusban Brnóban láthatta a közönség először. Ott nyertünk is egy külön díjat vele, aminek eredményeként a jövő héten Prágába utazunk és egy egyéves designroadshown is részt veszünk, négy ország designereivel, tehát ez a kollekció nekünk most a szívünk csücske. Annyira beleszerettünk, hogy az új kollekcióknak a kezdőlépései is a pirosak, a pirostürkizek lesznek, ez a világ foglalkoztat most minket, ez növi majd ki magát. De a Purple Rhapsody marad még egy évig, jövünk még vele, Prága, Bécs, Budapest, Pozsony négyszögben.

A robosztus, de megmunkáltságuk miatt mégis finom ékszerek mellett, az egészen apró, kristályokkal ékítettek is megjelentek a córdobai ékszerkínálatban, ahogy a csavart szíjas, fekete számlapos, ezüst ékszerórák is kiváló összhangot teremtettek a TrüffELLE! keleti világot idéző, merész vágásokkal operáló, vagy elől extra mini, hátul hosszú szoknyáival, finom mídereivel. Nem beszélve arról, mikor egyetlen, elsőre szinte észrevétlen pici gyűrű emelte a felvonuló ruhaköltemények szépségét, báját.

Végezetül a Purple Rhapsody névre keresztelt kollekció tüzes darabjaiból kaptunk ízelítőt. A piros balerinaruha hátán hatalmas masni egyensúlyoz, a kreációt apró ezüst fülbevaló teszi teljessé. Mind az alul tüllbe forduló, ujjatlan, piros mintás hosszú ruha, mind a piros nadrágot ennivalóan finom, éteri csipke derékfűzővel, rövidujjas muszlinblúzzal pároztató összeállítás külön misét ér, tekintettel aprólékosan kimunkált részleteire, akárcsak a hozzájuk párosított topánok, a piros tűsarkúk impozáns masnival az orrukon.

MZ: Mi inspirálta a Purple Rhapsody költeményeit?
Antónia: A kollekció inspirációja maga az anyag volt. Ez az anyag többféle mintázatban létezik, a fősodor az áramlás, ami a mintákban is megjelenik, gondolok itt a csigavonalakra, ami annyira jellemző erre az egész kollekcióra, de a lebegés, a levegő, a szoknya- és felsőrészek is mind ezt a nőiességet fejezik ki.

Adrienne: Azt a filozófiát akarjuk ezzel meghonosítani, amit áramlás filozófiának, vagy pszichológiának hívnak. Ez a Flow jelenség, ami a nyugati kultúrákban tulajdonképp egy lecsillapodást jelent, ahhoz a hedonizmushoz és traumás élethez képest, amit mi élünk, tehát ez egyfajta életvezetési taktika vagy életmód. Mi is olyan darabokat szeretnénk alkotni, amik amellett, hogy a mindennapok rohanását is kiszolgálják, a jeles alkalmakat is költőibbé teszik. Mert mi van most? Az emberek elég alaphangon élik meg a mindennapokat, a nők különösen, nem figyelnek arra, hogy jó dolgok áramoljanak be a hétköznapjaikba, ami lehet egy jó étel, vagy az, hogy leülünk a családunkkal, hogy egy jó ruhát veszünk fel. Ehhez képest az ünnepeket traumásan élik meg, egy ünneptől várják, hogy attól rendbe jön minden. Ez nem így működik, az ünnepeket költőibben, a mindennapokat magasabb szinten kell megélni, ez egy lelki színvonal, aminek a tárgykultúra is szerves része lehet. Ez a kollekció ezt a filozófiát sugallja, a Purple Rhapsody nevet pedig egyrészt az alapszíne miatt kapta a kollekció, másrészt pedig azért, mert mivel magyar tervezőként veszünk részt ebben a designroadshowban, ezt a jó kis magyaros temperamentumot valamilyen találó szóval szerettük volna kifejezni, amit lehet érteni németül, angolul, cseh nyelven, szlovákul, magyarul is, hisz ugyanazt jelenti.

S ha tánccal kezdtük, miért is ne fejeznénk be tánccal? A temperamentumos bemutatót csak tüzes lépésekkel lehet búcsúztatni – nyugtázza a közönség soraiban felcsendülő taps is.

Caprice

A bemutató után, impozáns standjával, hófehér bőrborítású, enyhe dőlésszögű vitrinpultjaival a szentendrei székhelyű gyémántokra és drágakövekre szakosodott ékszerparadicsom csalogat magához. Az aktuális ékszertrendekről, Pálka Zsuzsát faggatom.

MZ: Mi jellemző a 2008-as tavasz/nyári ékszertrendekre, mi valósul meg ebből a Caprice kínálatában?
Pálka Zsuzsa: A 2008-as trendben is a drágakövek dominálnak, egyrészt a gyémántok, az ugye örök, mind karkötőben és órában, bár az órák előtérbe kerülnek, de a fehérarany, a sárgaarany is meghatározó lesz, ahogy visszatér a vörösarany is, kicsit rózsaszínesebb változatban, kicsit könnyedebb módon. Ezek mellé jönnek a színes kövek, tavasszal-nyáron bátran lehet játszani a színekkel. A gyémánt mellett megjelenik a kék topáz, az ametiszt a lilájával, ami most a divatban is meghatározó, a ruhákhoz is fog menni. Illetve az órákban is lehet a színes szíjas órákat színes kövekkel variálni, a gyémántot például kék zafírral. És azért megmarad a matt arany is, ami egy kicsit finomítottabb változat, nem olyan harsány. De ebben a tavasz/nyári kínálatban is abszolút a kézi ékszerek, és a gyémánt dominál majd, ahogy szinte mindig.

MZ: Ezek a nemes anyagok, milyen formákban öltenek testet?
PZS: A gyémántnál majdnem azt mondom, hogy teljesen mindegy, milyen formában jelenik meg, bár a kedvenc, az örök darab a szoliter, ami csupán egy követ tartalmaz, teljesen mindegy, hogy az fülbevalóban, vagy medálban jelenik meg. Igazából a forma lehet nagyon merész is, ugyanúgy, mint a ruhák esetében, harsány színekkel, színes kövekkel variálva, illetve megmarad azért a decens, az elegáns vonal is.

MZ: Melyik a legdrágább darab, amit most itt a HUNGORON is kiállítanak?
PZS: Ez egy vörös arany férfi óra, illetve az ékszerkínálatot tekintve, a fehéraranyak gyémánttal.

MZ: Mennyit kóstálnak ezek a luxusdarabok?
PZS: A gyémántnál ez egy kicsit kényes kérdés, mert a drágakövek ára másképp mozog a piacon. Amikor valaki árat kérdez tőlem, mindig azon gondolkozom, mit is válaszoljak, mert, hogyha azt mondom, hogy egy millió, két millió Ft-ba kerülnek, az ember hátrahőköl. De hogyha megnézi, mit kap ezért az összegért, akkor azért más a helyzet. A gyémánt örök, 18-20 év múlva is ugyanúgy fog csillogni, a 18 karátos arany, ami be van foglalva, az is, tehát igazából ez egy nagyon nehéz kérdés, hogy mennyi az összege, de mondhatom, hogy millió fölött van, igen.

MZ: Gondolom, rengeteg híresség megfordul Önöknél… Nevesítene néhány sztárkuncsaftot?
PZS: Ezeket a dolgokat diszkréten kezeljük, de tényleg rengeteg híres ember megfordul nálunk, mint vásárló is, elsősorban a szentendrei központunkban, mert ha valaki ott választja ki a gyémántot vagy drágakövet, akkor mi hozzá is építjük neki az ékszert. Illetve nagyjából ismerik már a kollekciónkat, ismerik a stílusunkat, tudják, hogy amiben mi tulajdonképp otthon vagyunk az a gyémánt, illetve a drágakő, féldrágakő, úgyhogy aki olyat szeretne, az szinte automatikusan minket keres fel. Törzsvásárlónk, hisz tisztában van vele, hogy egy-egy darabért nem érdemes külföldre menni. Nálunk megkapják a minőséget, örök garanciával.

Varga Design

Utam aztán a HUNGORO másik kihagyhatatlan ékszerzsenijéhez, az évek óta rendszeresen kiállító, Varga Miklóshoz vezet, aki legutóbb a Luan by Lucia Divatház számára tervezett káprázatos, természet közeli nyakékeket, fülönfüggőket, ruhadíszeket, elsősorban uszadékfából, de a bemutató során, természetesen a Varga Designra oly jellemző, hálós technikájú csecsebecsék látványától sem fosztott meg minket.

MZ: Hogy jellemezné a 2008-as ékszertrendeket, és mi az, ami ebből a Varga Design kínálatába is beépül?
Varga Miklós: Az az igazság, hogy az ékszertrendek hosszabb életűek, mint az egyéb divattrendek, és ez a magas értékű ékszerkategóriára még jobban vonatkozik. Hiszen a magasabb áru ékszerkategóriának több generációt ki kell szolgálnia, ez is a feladatai közé tartozik, de ennek ellenére azért mi is átveszünk dolgokat a trendből, és aktualizáljuk az ékszereinket. Most, ami az aktualizálás során előtérbe kerül, az a sok színes kő. Érdekes, hogy amikor az emberek rosszabb kedvűek, mert ez világszerte, meg Európa szerte így van, akkor jönnek divatba a nagyon színes, nagyon sokféle kövek, ami talán kicsit ezt az örömtelenséget ellensúlyozza, ami a mindennapokat jellemzi. Mi is ebbe a trendbe állunk bele, elég sok sokszínű ékszerünk van, és ami még meghatározó, azok továbbra is az organikus formák. Most egy kicsit eltávolodtunk ugyan a hálótól, hogy nehogy elkönyveljenek minket csak a hálóékszer specialistáinak, a többi síkon is megmutatjuk, hogy azért tudunk másból is produkálni.

MZ: A természetesség jegyében a vitrinekben is uszadékfákra helyezték az ékszereket. Mondhatjuk, hogy ez még a Luan by Lucia Divatház bemutatójának hozománya?
VM: Igen-igen, ezek valóban uszadékfák és okvetlenül kapcsolhatók a bemutatóhoz, ugye oda is mi készítettük az ékszereket, amit egy jó egyéves munka előzött meg. Tulajdonképp most teljesen visszafordultam a teljes, natúr természet felé, csak föl kellett elevenítenem, ami gyerekkorom óta végigkísér, hisz az örök témaadó és inspiráló, az mindig a természet. A természettől tanultuk az arányokat, attól tanultuk a szimmetriát, az aszimmetriát, tulajdonképpen mindent, mi csak megpróbáljuk utánozni, de sokszor méltánytalan utánzói vagyunk a természetnek, ami sokkal csodálatosabb, meg sem közelítjük, amit tud produkálni. Most egy kicsit megpróbáljuk ráirányítani a figyelmet, arra, hogy min taposunk, meg mi van a lábunk előtt, csak ennyi.

MZ: Milyen volt a fogadtatása ezeknek a különleges, uszadékfából készült ékszereknek?
VM: Kedvező a fogadtatás, sok pozitív visszajelzést kaptam. Majd meglátjuk, hogy a szélesebb nagyközönség, hogy fogja fogadni.

MZ: Lesz-e folytatása az együttműködésnek a Varga Design és S. Hegyi Lucia között?
VM: Szoros nem, de mindenképpen lesz, két-háromévente szoktunk együttdolgozni. Lucia csak nagy nekihúzódzkodásokra szokta igénybe venni a mi együttműködésünket, de ez nem is baj. Elég nagy erőfeszítésbe kerül egy ilyen nagy bemutatónak az előkészítése, ami az elmúlt bemutatóra is vonatkozik, legalább egy évünk közel tíz hónapja ráment, és hát ilyet sajnos egy ilyen kis cég, mint amilyenek mi is vagyunk, nem engedhet meg magának túl gyakran. De hát ő sem tart bemutatókat olyan sűrűn, három-négyévenként. Valószínű, hogy lesz tehát folytatása a dolognak, mert amúgy állandó kapcsolatban vagyunk.

MZ: Az itt kiállított ékszerek közül, melyik a legkedvesebb darabja?
VM: Nekem mindig az utolsó a legkedvesebb, ez most egy platinagarnitúra, illetve van egy olyan, ami csak holnap fog kikerülni a pultba, ezt a színes köves garnitúrát egészítjük ki.

MZ: Hány munkaóra feszül egy-egy ilyen első látásra is nagyon kidolgozottnak ható ékszercsodában?
VM: Sajnos mi meglehetősen munkaigényes területét választottuk ennek a csodálatos szakmának, nagyon sok munkaóra feszül a darabokban, meg sem merném mondani, hogy ebben a garnitúrában mennyi. A nyakék olyan 350 óra, a gyűrű is 100 fölött van, a fülbevaló is, tehát 4-500 munkaóra ennek a garnitúrának az elkészítése, de ha egyszer egy pici örömet fog szerezni valakinek, és visszakapja benne azt a sok-sok örömöt, amit mi beletettünk, akkor már megérte. Mert az ékszerkészítés, a vásárlás, és az ajándékozás is a szeretetről szól, a szeretet üzenete. Ha valaki saját magának vásárol, azt szoktam mondani, ne sajnáljon magától ennyit. Tudomásul kéne már venni, hogy az ékszer nem értékfüggő. A tíz-húszezer forintos ékszernek ugyanúgy lehet tíz, húsz évig örülni, és van is olyan vendégünk, aki tíz-húsz évvel ezelőtti ékszerrel jön vissza hozzánk, hogy már szégyelli, nem újítanánk-e fel neki, és mi nagy-nagy örömmel teszünk eleget a kívánságnak, mert igazából ez a lényege az ékszerkészítésnek, én legalábbis ezt hiszem. Engem így tanítottak a mestereim és én is ezt próbálom továbbvinni és továbbadni.


Írta: MZ , Dátum: 2008-03-21






ALMAF