Claudia Schiffer, topmodell

„Szőke haj, kék szemek, bomba test” - akár egy popsláger hangzatos refrénje is lehetne.


A kilencvenes vek 180 centis bombzja, avagy Karl Lagerfeld első szm hzi kedvence

„Szőke haj, kk szemek, bomba test” - akr egy popslger hangzatos refrnje is lehetne. Persze, ha Schiffer kisasszonyrl beszlnk, az intelligencit sem szabad kifelejtennk a sorbl. Claudia Schiffer, a '90-es vek szupermodell genercijnak egyik legtbbet foglalkoztatott tagja 3 nyelven beszl: angolul, franciul s termszetesen az anyanyelvn, nmetl. 'rkmozg, nmet zleti masina.” – nyilatkozta rla Lagerfeld.



Amit Claudia Schiffer szeret

Szeret lovagolni, festeni, teniszezni, olvasni, síelni és táncolni. Él, hal Pradáért. Imádja a kutyákat, különösen a németjuhászokért van oda. Első terhessége alatt erős vágyat érzett az indiai fűszerek iránt.

De hogy valami fajsúlyosabbat is említsünk, a komoly, nagy horderejű dolgok sem állnak távol tőle: az UNICEF önkéntese, a Mellrákosok szóvivője.

És akik őt szeretik

1992-ben a Revlonnal kötött szerződésének köszönhetően a világ legjobban fizetett modelljének kiáltották ki, mi több a Chanel gárdája a világ legnagyszerűbb szupermodelljét látta benne - ha valakinek, hát nekik már csakugyan lehet szemük az ilyesmire.

De némi fejtörés után, talán nekünk sem okoz gondot, magunk elé idézni a Cindy Crawford mellett pózoló, Brigitte Bardot–t idéző, karcsú, kócos szőkeséget. Bár élete végéig nem maradhatott Lagerfeld üdvöskéje (bizonyára emlékszünk a kékvérű Stella Tenantra, akinek kisfiús, Claudiához mérten is rideg bájaival mégiscsak sikerült leszorítania a férfiak, kamasz fiúk bálványozta szőke szépséget a Chanel birodalom trónjáról) még két gyermek világrahozatala után is, a földkerekség legsikkesebb asszonyaként ünnepel őt a divat sokat kárhoztatott világa.

S hogy a Labdarugó Világkupa nyitó gáláján, a müncheni stadionban ő cipelhette Pelével a trófeát? – mi ez, ha nem máig, kívánjuk élethosszig tartó sikerének bizonyítéka.

Születés, álmok

Claudia Schiffer 1970. augusztus 25-én, az észak-vesztfáliai Rheinbergben született, Németországban. Tisztes házban nevelkedett, édesanyja, a háztartásbeli Gudrun Schiffer igyekezett mindent megadni négy csemetéjének. Stefan, Ann Carolin, Andreas, kivált Claudia elsősorban szüleinek köszönheti későbbi sikereit.

A családfő, Heinz Schiffer jogászként kereste a népes kompánia betevőjét, nem véletlen tehát, hogy az eszes szőkeség is mindenáron apja nyomdokaiba  szeretett volna lépni. Gyermekkorában nem a szokásos kislányálmokat dédelgette, meg sem fordult a fejében, hogy egyszer a világ legkeresettebb szupermodellje lesz, közel 900 címlappal a háta mögött.

Édesapja példáján felbuzdulva, jogász szeretett volna lenni. De bármilyen erős vágy is munkált benne az idő tájt, nem sikerülhetett továbbvinnie a jól bejáratott, családi vállalatot, bárhogy is remélte, nem dolgozhatott apja irodájában.

Sorsforduló

„Mindig alacsonyabb szerettem volna lenni. Amikor elkezdtem az iskolát épp olyan magas voltam, mint a többiek. 12 évesen nőttem meg igazán, egyik napról a másikra, hirtelen, miközben körülöttem mindenki kicsi maradt. A fiúk nem akartak olyan lánnyal találkozgatni, aki magasabb náluk. Teljesen elszigetelődtem mindenkitől, csak mert különböztem tőlük.” – nyilatkozta a szépséges szőkeség jócskán a diákévek elmúltával.

Később azért valamicskét csak-csak oldódott magánya. Claudia mindössze 17 éves volt, amikor sorsa megpecsételődött.

Azon a hűvös, októberi napon, mit sem sejtve indult szórakozni barátaival,  aligha sejthette, hogy a düsseldorfi diszkóban olyan prominens személyiségek fordulnak majd meg, mint a Metropolitan Ügynökség vezetője, Michel Levaton. Az ügynök mintha csak Claudia érkezésére várt volna, becsületére legyen mondva, a tömegből rögtön kiszúrta a nyurga tinit, akinek onnantól fogva csakis fölfelé ívelhetett karrierje.

Levaton mutatta be Claudiát Aline Souliers ügynöknek, aki azonnal lecsapott a bájos szőkeségre, Schiffer egyes-egyedül neki köszönhette, hogy hamarosan a francia Elle címlapján tündökölt.

Mielőtt azonban Franciaországba repül, s elhagyja Németországot a jó kislány, édesanyja kérésére még befejezi a középiskolát. Míg ő szorgalmasan tanulmányaival küzdött, a mögötte álló szakembergárda körültekintően azon fáradozott, hogy csakis olyan munkákat találjon modelljének, amely a lány természetes szépségét hangsúlyozva még nagyobb keresletet támaszt majd Schiffer bájai iránt.

Mindketten sikerrel végezték feladatukat. Schiffer sikeresen leérettségizett, és több tucatnyi magazincímlap után a szőrösszívű, német divattervező, Karl Lagerfeld is rábólintott, hogy Claudia legyen a konzervativizmusáról és eleganciájáról híres Chanel-divatház új arca.

Szupermodell születik

A Franciaországi diadalt egy másik kontinens sikerei tetőzték be. Claudia 1989-ben mutatkozott be az amerikai közönségnek. A frissen alapított Guess? farmermárka választotta profi minőségű reklámkampányának arcává.

Miközben a Guess? reklámhölgyének feladatait teljesítette, Claudia 5 amerikai és 7 európai magazin címlapján pózolt. Nem csoda, hogy hamarosan a Revlon is felfigyelt az igézően kékszemű hölgyre, ahogy a minőségi fehérneműiről híres cég, a Victoria’s Secret úgy szintén.

Claudia a Chanel szerződésével tarsolyában, a katalógusszerepléseken túl egyre több divatbemutatón is szerepet vállalhatott. Többek közt olyan jeles divattervezők kreációban pompázhatott a kifutón, mint Versace, Dolce&Gabbana és Jil Sander.

Mindezen túl magáénak mondhatja azt a kitüntető szerepet is, hogy ő volt az első, aki modell létére a  Vanity Fair, a Rolling Stone, a New York Times és a People címlapjára került.

Vállalkozói véna

Már a Pepsivel kötött szponzorszerződés is kitűnő üzleti érzékéről tett tanúbizonyságot. Nagy hasznot hajtott Claudia számára, hiszen a reklámoknak köszönhetően könnyebben eladhatta fitnesszkazettáit.

Hogy a sport részéről nem csak kamu, de az egészséges életmód nevében szeretne mind többeket mozgásra bírni, annak bizonyításaként álljon itt egy idézet a Women’s Wear Daily – ből, melyben John Fairchild a következőt jegyezte meg a kékszemű istennőről: "Claudia jobban fest farmerben, mint bármelyik modell valaha is, húzzon bár magára Chanelt.", Claudia pedig ezzel válaszolt: „legyenek bármily jó adottságaim, nekem is meg kell küzdenem a magam tökéletes alakjáért”.

A sokak által irigyelt modell heti 4-5 napot tornázik, 2 órás menetben kínozza magát a kardió edzésekkel. Hiába, bálványnak lenni sem könnyű...

A videokazetták sikerén felbuzdulva Claudia kiválogatta legszebbnek vélt fotóit, majd gondos tervezés után piacra dobta saját naptárát is, mely 1990 óta 500 ezres bevételt jelent számára évente. (A naptárból befolyó összeget egyébként jótékonysági célra ajánlotta fel – az AIDS alapot támogatja vele).

De Claudia nemcsak szerintünk bír kiváló üzleti érzékkel, a német divattervező, Karl Lagerfeld is ezen a véleményen van. „Szorgalmas, a végletekig komoly, olyan akár egy leállíthatatlan, örökmozgó, német üzleti masina.” – nyilatkozta a szépséges szőkeségről.

Fashion Café, Playboy és a híresen ledér Citroen Xsara reklám

Claudia nem állt meg a naptárnál. Tommaso Buti vállalkozó, Elle MacPherson, Christy Turlington és Naomi Campbell szupermodellek mellett Claudia is alapító tagja volt a topmodellek népszerű „falodájának”, a Fashion Cafénak.

Az 1998-as esztendőt meglepő módon mégis inkább meztelensége tette emlékezetessé, igaz már korábban sem zárta ki egy alulöltözöttebb szereplés lehetőségét. Legalábbis ez derül ki a népszerű nyuszis újságnak, a Plaboynak tett nyilatkozatából: „Különösebben nem vagyok prűd. Német vagyok, rendkívül nyitott. Ráadásul otthon, Németországban elő-, előfordul, hogy az emberek már csak elvből is kifekszenek a parkba meztelenül.”

Claudia talán erre reflektált, amikor igent mondott a Citroen Xsara „Only Thing To Be Seen In This Summer”  (= Az egyetlen dolog, amit látni fognak) kampányára, melyben hiányos öltözetben ült a volán mögé. A citromsárga színben pompázó autócsoda közel 3 millió fontot hozott a konyhájára, dacára annak, hogy a reklámfilmhez Claudia helyett a népszerű komedista, Fiona Allen kölcsönözte a hangját, s hogy Schiffer kisasszonynak az idő tájt még jogsija sem volt…

Filmográfia

A nemcsak modellként, de színésznőként is számontartott szőkeség, kolléganőihez híven számos tv-show-ban és filmben szerepelt.

Feltűnt a Larry King Live-ban, a The Tonight Showban, a The Late Showban David Lettermannal és a Late Nightban Conan O’Brien társaságában.

Filmszerepei közül említésreméltóbb a 2000-ben bemutatott Black&White, ahol olyan hírességek oldalán csillogtatta meg színésznői tehetségét, mint Mike Tyson, vagy Robert Downey Jr.

A hazai nézők 1994-ben megcsodálhatták a Richie Richben, ahol a Reszkessetek Betörők rakoncátlan sztárcsemetéjének, az ördögi Macaulay Culkinnak aerobik tanárnőjeként lépett a kamerák elé talpig fehér tornadresszben. Ezt követte 1999-ben a Barátok és Szeretők (Friends&Lovers), majd 2003-ban a Love Actually.

S hogy ne csak filmes és tévés szerepeket említsünk, Claudia a kisvárosi lányok ikonját testesítve meg („Uptown Girlként”) tündökölt a Westlife című Billy Joel válogatás borítóján is.

Férfiak

Bombázó létére neki sem volt könnyű dolga a férfiakkal.

Valószínűleg sokan emlékszünk az illuzionista David Copperfieldre, akinek oldalán Claudia valósággal kivirult. Közel 6 esztendeig jártak jegyben, már mindenki a menyegzőre várt, amikor 1999-ben hirtelen szakításuk rázta meg az embereket, a sajtót.

A Paris Match nyughatatlan firkászai egyenesen odáig mentek el, hogy szimpla szerződéskötéssel vádolták az álompárt. Múlhatatlan gyanújuknak hangot is adtak cikkeikben, melyek szerint Claudia és David hosszúra nyúlt eljegyzése csupán reklámfogás volt, növelendő az érdeklődést a mágus tévéfellépései és turnéi iránt.

A francia bíróság végül elvetette a vádakat, de a botrány addig nem ült el, míg Claudia meg nem ismerte a brit playboyt, Tim Jefferiest. Románcuk azonban rövidéletű volt, és az immár másodízben csalódott szépség hangot is adott elkeseredettségének: „mostanában nem találkozgatom túl sok férfival, azt hiszem, egy kicsit tartanak tőlem, sőt, néha attól félek, egyenesen azt gondolják, hogy másik bolygóról jöttem” - nyilatkozta a harmincadik születésnapján.

Boldog család

De a szomorúság, a kétségbeesés nem tartott sokáig: 2000. őszén a sors Claudia karjaiba sodorta Matthew Vaughen filmproducer személyében az igazit.

Talán épp a Copperfield-ügy hatására, nem sokáig halogatták a nászt, a boldog pár 2002 május 25-én összeházasodott.

Claudia 2003. februárjában szülte első gyermekét, a kis Caspar Matthewt (aki világra jövetele pillanatában 3,5 kg-ot nyomott), 2004-ben pedig egy szépséges kislánynak, Clementine-nek adott életet.

„Korábban a hét minden egyes napján dolgoztam, körbeutaztam a világot. Dolgoztam hétvégén is, sose volt szabadnapom. Amikor találkoztam a férjemmel, azt mondtam, tudod mit, ez most igazán fontos. Többé nem dolgozom hétvégén. És amikor gyerekeim lettek, még óvatosabbá váltam. A modellmunka épp attól érdekes, amitől félelmetes is. Mert egy napot itt vagy, kettőt meg ott, de sosem maradsz sehol hosszú ideig.” – tudjuk meg a büszke édesanyától, aki jelenleg férjével és gyerekeivel Londonban él, s bár aktív modellkarrierjének s vele együtt az Elite Model Managementnek is hallgatólagosan búcsút mondott, reklámszerepek azért unos-untalan megtalálják.

Az érett Schiffer

Claudia még mindig érték a reklámpiacon. Ahogy annak esetenként mi is tanúi lehetünk, virgonc csemetéjével közösen a Kinder csokit reklámozza. De a hazai közönség 2006-ban egyik kedvenc spanyol márkájának, a Mangónak katalógusában is megcsodálhatta a kortalanul ragyogó szépséget.

„Imádom sokkolni az embereket. Tegnap azt mondja a barátom: Milyen nagyszerű felső, Stelláé (értsd Stella Mccartney)? Én meg azt válaszolom: nem ez egy 25 fontos Mango. Szeretem összekeverni a dolgokat, valami kiegészítő Pradától, és hozzá egy kis Marc Jacobs. De te is tudod, milliókat el tudnál költeni semmiségekre. Egy-két napig viseled őket, aztán megunod. Iszonyú pipa tudok lenni, ha valaki túl sok pénzt költ ilyesmikre.” – nyilatkozta a családosként „takarékossá” lett Schiffer.

Egyébként meg köszöni, jól van, túl az első terhességét követő anorexián, legújabban főzőtanfolyamra jár, sőt, saját bevallása szerint életében nem kóstolt még olyan finomakat, mint amilyeneket most társaival készít.

Boldog, kiegyensúlyozott, ráadásul, így túl a harmincon, az öregedéstől sem fél (és ez csak részben köszönhető az általa is reklámozott L’Oréal Age Perfect kencéinek): „Tudom, egy nap öreg leszek, de azt gondolom, nincs mitől tartanom. A mai negyvenesek sokszor jobban odafigyelnek magukra, egészségesebbek és fittebbek, mint a húszas éveit taposó generáció. Találkoztam olyan nővel, akinek negyvenévesen jobb teste volt, mint húszévesen. Igaz, húszéves kora óta, mintegy húsz éven keresztül ezen fáradozott…”.

És még egy idézet az elégedett családanyától: „Imádok tornacipőt viselni, valamiért nagyon szeretem őket. Vettem egy tucatot különböző színekben. Számomra a tűsarkú csak munkaeszköz, kifejezetten kényelmetlenül érzem magam benne. Csodálkozom, amikor anyákat látok ilyesmit viselni. Ha elszalad a kölyköd, tűsarkúban nem tudsz utána futni.” – praktikus tanácsát a jövőre nézve, ki-ki veheti akár jó szándékú figyelmeztetésnek is.

 

Fotók Claudia Schiffer, topmodellről


Írta: MZ , Dátum: 2007-01-22






ALMAF