A „Téboly menüett” avantgárd divatperformansz backstage (május 13.)

A Nagytétényi Kastélymúzeum kertjében rövid bóklászás után, virító fehér pavilonok labirintusára bukkan az érdeklődő.


Avagy a szórópisztoly és az úszósapka találkozása a színfalak mögötti világban

Téboly menüettA Nagytétényi Kastélymúzeum kertjében rövid bóklászás után, virító fehér pavilonok labirintusára bukkan az érdeklődő. A kifeszített vásznak takarásában a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) fiatal textiltervezői bujkálnak, no meg barokkba-rokokóba stilizált impozáns parókakölteményekben, tükrökkel ékített színes maszkokban „páváskodó” modelljeik, a Kortárs Táncművészeti Iskola nem különben tehetséges növendékei. Nincs sok hátra a "Téboly menüett"-re keresztelt divatbemutató kezdetéig. Míg ők lélegzet visszafojtva készülnek a nyitányra, mi a szemkápráztató sminkremekek, látványos hajékek születésének járunk utána.



Átváltozások(k)

Hogy miként lesz az avantgárd performansz modelljéből lenyűgöző díva, avagy flamingóra emlékeztető csudamadár? – a válasz többé nem titok. A metamorfózis lépcsőiről ezúttal Petrilla Orsolya sminkes és Domonkos Bernadett, a divatbemutató parókafelelőse számolt be nekünk.

Csábító műszempillák kereszttüzében...

MZ: Milyen technikával készültek ezek a majd egész arcot takaró, maszkszerű sminkek?
Petrilla Orsolya: Szórópisztollyal készült az összes smink. A koncepció az volt, hogy fehér alapra színes, látványos dolgokat fújjunk. Mivel messze voltak a modellek a nézőközönségtől, és ráadásul táncoltak is ezekben a hatalmas, színes ruhákban, a sminkeknek is minél látványosabbaknak, minél színesebbeknek, minél meghökkentőbbeknek kellett lenniük. A sminkek készítésekor azt is figyelembe kellett vennünk, hogy egy modell több ruhát is bemutat, így olyan sminkeket kellett kitalálnunk, ami mind a két-három ruhához illik. A fehér alapokat az arcformákhoz igazítottuk, és ezeket díszítettük különböző színekkel, ragasztható elemekkel, virágokkal, tükrökkel, műszempillákkal, attól függően, hogy kinek mi illett a ruhájához, mi állt jól az arcán.

MZ: Befolyásolta a munkát, hogy fiúknak vagy lányoknak készül a smink?
PO: Nem nagyon volt különbség a fiúk és a lányok sminkjei között, ahogy a ruháik között sem. A fiúk is ugyanolyan színes ruhákat kaptak, mint a lányok. A bemutató előtt egy héttel tartottunk egy sminkpróbát, és a ruhapróbáról is kaptam képeket, hogy tudjam, mihez kell majd sminkelni. Persze tegnap délelőtt a helyszínen még nagyon sok minden változott, a ruhák élő varázsa, a modellek arca, a parókák formája mind befolyásolták a munkánkat. Mindenki viselt parókát, sőt, akadt, aki a bemutatón belül többfélét is, ezek különbözőképpen takarták az arcot, volt, hogy egészen belelógtak, ezt is figyelembe kellett vennünk a sminkelésnél.

MZ: Mennyire kaptatok szabad kezet az alkotásnál? A tervezők beleszóltak a munkátokba?
PO: Az volt a kérésük, hogy látványos és színes legyen a smink, és hogy passzoljon a ruhákhoz. A ruhapróbáról kapott képek alapján elképzeltem a sminkeket, összegyűjtöttem az anyagokat és az ötleteimet. A próbasminkeléskor egy lányon bemutattam, hogy nagyjából milyen lehetőségek vannak. Ez tetszett a tervezőknek, úgyhogy ránk bízták a részleteket. Évek óta dolgozom szórópisztollyal, festettem már hasonló sminkeket, így nagyjából tudtam, mi az, amit ők szeretnének, és amit el tudok készíteni.

MZ: A fantáziasminkek vagy a hétköznapi sminkek állnak közelebb hozzád?
PO: Mindkettőt szeretem, teljesen különbözőek, egészen más anyagokat is használok az elkészítésükhöz. Ezek a látványos sminkek különlegesebbek, figyelemfelkeltőbbek, de egy natúr sminkbe is legalább ennyire bele tudok merülni, főleg, ha egy érdekes arcon dolgozhatok. Nem tudnék választani, éppen a változatosságot szeretem ebben a munkában, hogy mindig más a feladat, másképp kell megoldani. Ezzel a szórópisztolyos technikával gyorsan és pontosan lehet ilyen erőteljes sminkeket készíteni. Nagyon hasznos, egy ilyen divatbemutatón pótolhatatlan eszköz. Olyan hatásokat lehet vele elérni, amit hagyományos technikákkal, ecsettel, szivaccsal vagy nagyon sok idő alatt, vagy egyáltalán nem lehetne elérni.

MZ: A szórópisztolyos technikával mennyi időbe telt egy make-up elkészítése?
PO: Ezt maximum átlagolni tudom. Az elején többet gondolkoztunk egy-egy sminken, hozzápróbáltuk a parókákat, mérlegeltük, hogy mi az, amit lehet, és mi az, amit nem, ez egy kicsit több időt vett igénybe, de a végén már akár tíz-tizenöt perc alatt elkészültünk egy arccal. Tegnap hárman, ma ketten kb. délelőtt tizenegytől dolgoztunk, hogy a négy órakor kezdődő bemutatóra mind a tizenhárom modell elkészüljön.

Rizspor királynők, avagy a póthaj varázsa

MZ: Hogy készültek ezek a varázsos póthaj-költemények?
Domonkos Bernadett: A parókák úgy készültek, hogy volt egy váz, egy úszósapka, amire különféle színeket és felületeket próbáltam kialakítani. Az alaphoz hozzátartozott egy szivacsmodul, ami tulajdonképpen meghatározta az alapformát.

MZ: A szivacsmodulon túl, mi alakította még a formát?
DB: Természetesen először a ruhákat láttam és ez alapján alakítottam ki mind a formákat, mind a színeket.

MZ: Mennyi időbe telt elkészíteni egy-egy ilyen építményt?
DB: Valamelyik sok órán keresztül, van amelyik hamarább megvolt. Mondjuk duplamunkákat is csináltam, hiszen a parókák között voltak kötött kelmék is. Ezeket először meg kellett kötni, majd aztán lebontani és úgy beledolgozni az alapba – nevet Bernadett – voltak ilyenek is.

MZ: Gondolom felhelyezni, viselni sem egyszerű a parókát!
DB: Igazából én csak elkészítettem őket, a viselésük már nem az én feladatom.

MZ: Van kedvenc darabod?
DB: Kedvenc? Talán a nagyobbak. A vöröset például nagyon szeretem, abban rólam is készült néhány kép, de szeretem mindegyiket a maga nemében, ahogy élveztem a készítésüket is.

MZ: Mivel foglalkozol, ha nem épp parókákat készítesz?
DB: Felkérésre jelmezt is szoktam készíteni jelmezt és egyéb ruhatervezésekkel is foglalkozom, mikor, milyen aktuális dolog adódik. Mindenképp művészettel és ezen ágazatokkal akarok foglalkozni, de mellette a tanárszakot is viszem, hiszen a későbbiekben majd tanítani is szeretnék.


Írta: MZ , Dátum: 2007-05-26






ALMAF