Király Tamás, divattervező

Haspók gasztronauták, cingár bélpoklosok figyelem! Junk food helyett weben érkező szellemi táplálék!


Gasztrotour-ok egy világot átszelő kifutón

Haspók gasztronauták, cingár bélpoklosok figyelem! Junk food helyett weben érkező szellemi táplálék! A Stern által divatpápának titulált Király Tamás, alias netséf-gurunk, a mennyei-pokoli étlap összeállításáról gondoskodik. A képernyőre szállításért és a gondos csomagolásért a HazaiDivat.hu felel. Nincsenek plusszköltségek! Más feladatunk - az ünnepek utáni kajamaradvány tornyokat réges-rég bepusztítván - nem marad, éhségtől kopogó szemekkel vadászni az íny-, elmecsiklandó étlapot, szemezgetni a fergeteges kínálatból! (No nyugi, nemcsak a pasi, a főztje is maximálisan fejedelmi!)



Antr, avagy mindent a SZJNAK
A bejrati ajtn nvtbla helyett apr tblcska fityeg: „A kirly br nem eszik embert, harap! Belps csak egynisgeknek!”. Irtzva lpem t a kszbt. Odabent zsiai ltvnykonyha fogad. No nem tcskt s bogarat, de mg csak macskt s kutyt sem fogunk fogyasztani - divattervezőnk ebprti, kizrlag letmdja miatt kerli a szorosabb kapcsolatot a ngylbakkal -, akvriumban szkl szomliai albn brekucikat (akik, nem lepődnnk meg, ha cskra, nomen est omen alapon maguk is korons uralkodv alakulnnak) lehetne sebtiben zletesen ropogs combikkk vltoztatni, ha... Ha menetkzben nem nőttek volna annyira kirly(i) hzigazdnk szvhez. De flre a trfval, zeltőnek ennyi ppen elg lesz!

Ltvnyruhk a plafonon

A kirly vendgfogadja egsz mskppen fest. A spagettipntos felsők valdi olasz tsztaklnlegessgből, „al dente” (roppansan puhra) „fűzve” kszlnek, emelvn az est fnypontjainak, madame zabagpnek masrozst, miss bulmia tnfergst a szepark krl. A feketbe burkolt helyisget a mennyezetről allgz, formatervezett kirlyi kollekcik teszik meghkkentően egyediv, a szobban halk zene szl, mikzben a drga nagyrdemű rzsaszn barbie-marcipnt trancsroz, szigoran kssel s villval... – s ha mindez ismt csak egy jabb lenne a sok dreams (Animal, Babies stb.) kzl, akkor sem lepődnk meg! Kirly Tamsnak akad mg bőven emsztenival a tarsolyban. Lssuk a szellem nyencfogsait!

Tamskonyhnk e heti ajnlata: kirly, de „nempiskta”. Az nyencsg hozzvali: 1db, cirka 45 kg-os divat- s trendellenes divattervező + az let sava borsa + emberfeletti kreativits + zsenialitsig fokozd lelemny + merőkanlnyi egyedisg.
Elksztse:
1., A szbanforg divattervezőt szobahőmrskleten hagyd magra (nem rt, ha egy krmvgoll trsasgban cselekszed).
2., Nzz r, ha kivbcsisgodnl fogva nem brnd tovbb, mondjuk gy kt ht mlva!
3., Bmuld, fogyaszd, viseld egszsggel, (t)edd magadv, amit ruhk tern kifőztt!

Előtel: rubikkocka has s ms finomsgok, avagy a kirly csak fig-meddig meztelen...

Babies & Gentlemen Fashion Show, <a href='/sziget.html' title='Sziget'>Sziget</a> 2006Kirly Tams: Ha egyszer tetovltatnk – mutat hfehr, figyelemfelkeltő fuck you pretend (mire jtszod magad) felirattal ktett felsőjnek kzepre a mester – biztosan ide helyeztetnm. Egy rubikkockt tetovltatnk a hasamra s mr ksz is a kockahas, amirt annyian izzadnak feleslegesen. A meztelenre ltztets szabadalmaztatni kvnt tlete is hasonl szellemben fogant. A 2006-os Szigetes fellps, a Babies&Gentleman performance, tvltozsi jelenetben a főhős (frfi), miutn ragasztszalaggal moccansmentesre rgzti hmtagjt, meztelen gumibabkbl kszlt ruht lt magra. Meztelenre ltzik – mosolyog sokat sejtetően Kirly Tams. A csszkből mr kinőttem – teszi mg hozz – a csupacssze ruha snassz volna, de a babkban van valami kiaknzatlan tlet, tbblettartalom, mondanival. Meztelenre ltztets – zlelgeti kajn vigyorgs kzepette a szt.

Aztn minden tmenet, bevezets nll belecsapunk a j kis, magyaros lecsba.

MZ: Gyngysi szrmazs vagy. Hogy, mirt kerltl fel Pestre?
KT: h, ht a sors hozta gy. Valjban korbban indult a dolog, nem a felkltzssel. Gyngysn mindig n fekdtem le utoljra, vrtam, htha a nap vgn trtnik mg valami rdekes, de nem. Akkor szoks szerint felnztem a csillagokra s ott egy ilyen elvgyds hangulat kertett a hatalmba. Mr ismert az egsz vros s n is ismertem mindenkit, szval kinőttem a helyet. A tbbi az csaldi dolog, fiam szletett.

MZ: lltlag a bartaid krtek fel divattervezsre, előtte nem is gondoltl r, hogy ilyesmibe vgd a fejszd?
KT: Valsznű, hogy mindig foglalkoztam a sajt magam ltzkdsvel. Szlővrosomban nagyon klncnek szmtottam, s hozztartozik, hogy a bartaimmal rendszeresen provokltuk a vros lakit ltzkdsileg. A komolyabb dolog, maga a divattervezs, gy indult, hogy Koppny Gizi bartom felkrt, dolgozzunk egytt. Hiba mondtam, hogy n nem rtek a divattervezshez. Amit belőlem ltott az elg volt neki. Dehogynem – győzkdtt – ltva a gnceimet.

Kirly Tams kreci MZ: A '80-as vekben kezdted a plyafutsodat. Milyen volt a hazai divatlet a rendszervlts előtt?
KT: A '80-as vek maga volt az eredetisg, az, ami most hinyzik. n pldul nem vgeztem iskolt, aminek nagyon rlk. Lehet, hogy az alapokat meg lehet tanulni ott, de igazbl mindig is iskolaellenes voltam. Hl' istennek nem egy intzmnyben s nem is a klfldi folyiratokbl tanultam a divatot, mert akkor biztos elromlottam volna. Mondjuk, akkor nem is nagyon voltak divatlapok, csak az Ez a divat, meg a Frge Ujjak ltezett. Azt hiszem, az is szerencse nlam, hogy akkor is elkezdtem ruhkkal foglalkozni, amikor itt nem lehetett anyagot kapni. Rknyszerltem, az let gy hozta, hogy nem elgedtem meg azzal az egyetlen selyemmel, vagy flanellal, vagy selyemanginnal, amit rustottak, hanem kreatvan elkezdtem anyagokat gyrtani. gy jtt, hogy segtsek msoknak is az ltzkdsben. Hiszen nemcsak textil van a vilgon, hanem kavics, fa is, meg levl, meg kő is van! Ezeket varrtam r a textilekre, aminek eredmnyeknt megszletett a kaviccsal bortott ltny, a kvekkel bortott zak. Tulajdonkppen mai napig is hasonlt csinlok, csak persze magasabb szinten. Kzzel gyrtok drtcsipkt vagy collstokk ruht, vagy hurka draprikat. Visszatrva a '80-as vekre, ami szintn nagyon j volt bennk, hogy nem hogy divatjsg nem volt, de divat tv sem, amit nztek volna az emberek, teht nem jttek t klfldről dolgok, nem volt mit koprozni, msolni. A magyarorszgi fiatalok - főleg Pestre gondolok -, minden időkre levettve akkor ltzkdtek a legeredetibben, r voltak knyszertve. Szinte sikknek szmtott, a fl vros kijrt az Ecserire, ami tulajdonkppen a mai turklnak az őse, csak ott nem fogasokon lgtak, hanem kupacokban hevertek a ruhk a fldn. Mi is ott vettnk tz, meg hsz forintrt rgi, '20-as, '30-as vekbeli darabokat. Ezeket alaktottuk, festettk t, ms gombot nyomtunk rjuk. Mivel ezek 50-40 vvel ezelőtti ruhk voltak talaktva, ezekből csak egy volt az egsz vilgon. Mig azt hirdetem, hogy nincs kt egyforma ember s nem kne egyformn ltzkdnnk. Az alapjn, amit elmondtam, maximlisan a '80-as vek ltzkdsvel vagyok a leginkbb elgedett.

MZ: Divatiskola s divatellenes tervező vagy. A kezdetekben kire hagyatkoztl? Akadt-e valaki, akire mgis mesteredknt tekintettl?
KT: Akadtak a vrosban olyan emberek, akik főltzkdőnek szmtottak, akikkel nyilvn sszehozott a barti kapcsolat. Csak ttottam a szmat, amikor kszltnk egy Fiatal Művszek Klubjba, ami akkor, lvn vlogatott művszek npszerű tallkozhelye, valban divatcentrikusnak szmtott. Kele Judit, akkori avantgarde performance művsznő, pldul iszony extrn ltzkdtt. Volt gy, hogy este kilenckor rjtt s akkor mg elkezdett ruht festeni. Aznap vette az Ecserin, befestette, megszrtotta, s aztn abba jtt. Akkor lttam olyat is, hogy a kirgz tskt, az vods sapkt, a kombinpntot a tornacipővel kombinlta, vagy pp a dlafrikai falvdőt vette magra, aztn amikor megjelent a Fiatal Művszek Klubjba, meglepődtt az egsz klub. Szval nekem Judit volt a főiskolm. s akadt mg egy pr egynisg. Mig is tartom a kapcsolatot egy Marilyn Monroe becenevű hlggyel, aki, ha gy hozta, nyron bundban stlt t a Margithdon. Azta is azt vallom, ha nyron fzol nyugodtan viselhetsz bundt, ha tlen meleged van, atltatrikban vagy bikiniben is flanglhatsz, nem az időtől, nem is az vszakoktl fgg, mit viselsz, amiben te jl rzed magad, azt vedd fel!

MZ: Ezekutn, hogy kpzeljk el a fiatal Kirly Tams szalonjt?
KT: Az a New Art Stdi abban az időben megelőzte a kort egy j hsz vvel, de nagyon sikeresnek is szmtott. Volt amikor nyits előtt egy-kt rval mr sorban lltak az emberek. Naponta visszatrtek a vsrlink, benztek, egyszerűen msodik otthonukk lett a hely. Hoztk a legjabb zenei felvteleket, ott zenehallgatstl kezdve minden előfordult. Klcsn is adtunk ruht, meg hitelre is lehetett venni, nagyon-nagyon npszerűnek szmtottunk. Elkezdődtt tz, szzezerrel, aztn a vgn mr a fl vros tőlnk ltzkdtt. Ez is csak azt bizonytja, hogy tnyleg olyan hely volt, ahova szerettek menni s nem azt reztk, hogy kivesszk a zsebkből a pnzt az rurt cserbe, ami manapsg jellemző. Akr ingyen dtőitalokat, akr megfestett vodkatonikokat is osztogattunk boldog-boldogtalannak, meg nyilvn fekete gyertyk is ott gtek legelőszr nonstop...

Főmenő men: gmbalak hasbburi s dizjnpipik

Kirly Tams kreci MZ: Mirt vltozott meg a vlemnyed, mirt nem ksztesz mr eladsra ruht?
KT: Most azrt nem adok el ruht mr rgta, mert elg sok munkval jr egy zletet vezetni. s az is hozztartozik, hogy aztn elkezdtem nllan divatbemutatkat csinlni szerte a vilgban, ami gy ki is elgt. Persze nem vagyok zletellenes, sőt, szeretnm, ha az egsz vilg az n ruhmban jrna, de az n kereskedői elkpzelsem nem egyzik a mai kereskedelmi vilg etikettjvel. Amit mi rgen csinltunk, azt most flnagytva, egsz mskppen kne. Rszben fontos volna, hogy a ruhim jl rezzk magukat a helyisgben, meg nyilvn az emberek is hasonlan. Mr nem gy kpzelem, hogy egy ruhazletben ruht kell rulni, hanem gy, hogy ezeket a hatrokat le lehetne rgni. Teht egy ruhazletben legyen ttermi rsz is vagy drink br. Esetleg automata, de ne flkar rabl, s a hrom citrom, hrom szilva, hrom cseresznye helyett is meg kne tervezni, hogy hrom Kirly Tams cipőnl, kalapnl dőljn a pnz. Nyilvn akkor tovbblpek, s nem rdekel a rntotths a hasbburgonyval. Ha az eladsra sznt ruha pettyes, akkor egszen msfajta, gmbalak hst szolglnnak fel a pincrek s gmbalak hasbburgonyt, ha pedig halszlks a kollekci, akkor ilyen hsokat. Piros rizst piros gombval, ha piros, s ezt lehetne fokozni egsz a kocks koktlokig. Vagyis egy egszen ms, komplexebb dolgot szeretnk, amihez nyilvn kt-hromszz ngyzetmteres hely kellene, hogy ott klub is műkdjn, hogy amg te vsrolsz, addig a bartod tudjon kaszinzni, vagy pp tncolni, zent hallgatni. Nem gondolom, hogy hlye volnk, Londonban mr ltezik ilyesmi. Az egyik legsikeresebb tteremben, ahova nem mellesleg egy hnappal korbban be kell jelentkezni (egyszer elvittek oda a bartaim), s ez engem igazol, mr nem az van, hogy tlap, rendelsz, megeszed s kifizeted, hanem ott erotikt kaptl, ott szrakoztl, az asztal tetejre fellltl. Pillanatok alatt hangulatot varzsoltak krd, a toalettrszen sem egy vcsnni műkdtt, hanem egy művsz, aki nonstop dobolt a dobokon s persze, hogy a levezető lpcső is tele volt hintve rzsaszirmokkal... Ltvnyilag is olyan dizjnja volt az egsznek, amit el sem tudsz kpzelni, nagyon jl nzett ki! Teht azt hiszem, az sszhatssal egytt, mindent meg kellene reformlni.

Desszertnek: egy kis „berliner”

Kirly Tams kreci MZ: Hogy kerltl mindezek kzben Berlinbe?
KT: Hallottak az itteni bemutatimrl. Berlinben lő magyarokkal hozott ssze a sors, akik miutn megismertk a munkimat, meghvtak kinti filmek jelmeztervezsre, s aztn gy divatbemutatkra is persze. Akkor mg Berlin - hozz tartozik - Nyugat-Berlin volt, meghvst kaptam egy „Izgat ltzkds” cmű valamire, amire a vilgbl sszesen nyolcan voltunk felkrve. Ebből a nyolcbl egy Vivienne Westwood volt, a msik Amerika minden idők leghresebb divattervezője, Rudi Geinreich. Ő tallta fel a monokinit, az unisexet, a szafari ltzkdst, Mongolitl Mexikig mindenki homoksznűben vagy kahkibe jrt a hatsra. Ma mr nincsenek ilyen hozzfoghat divattervezők. Jmagam egyetlen kelet-eurpaiknt vettem rszt az esemnyen, letem fantasztikus cscsllomsa volt. 70 mteres hossz kifut lgott a levegőben, mi pedig egy centi vastag aclhdon kzlekedtnk a modellekkel.

MZ: Szeretettel beszlsz Vivienne Westwoodrl. Hogy alakult a kapcsolat kztetetek?
KT: Nagyon jban voltunk, unikum szmba ment, hogy egyetlen kelet-eurpai rsztvevője voltam az esemnynek, meg hogy ott is mst csinltam. Egy ilyen keleti Hollywoodot varzsoltam Nyugat-Berlinbe, az orosz pufajka steppelst marilynmonroestottam, gy tmtem ki, hogy szexibb legyen. Egyszerre tűnt orosznak s amerikainak, amit kreltam, egy nagyon specilis valami volt, geometrikus s konstruktivista. Mg msoknl retiklk voltak, nlam nagyon furcsa rudakat cipeltek a modellek, ami lehetett volna fegyver is - ez mg a rendszervlts előtt trtnt kzvetlenl -, de mondhattam volna azt is, hogy hossz rzstart kszlk vagy tska. Ennek ksznhetem, hogy Vivienne Westwood felfigyelt a munkmra, s aztn persze ssze is bartkoztunk, elcipelt mzeumba. Vivienne Westwoodot azrt is tisztelem, szeretem nagyon, mert a divattervezők kzl őt tartom a legműveltebbnek. Szerintem ő naponta ngy-t rt tlt mzeumokban, a vilg sszes pontjn, kvlről tudja az sszes festmnyeket, a művszetekből is sokat mert, tanul.

MZ: Melyik divatbemutatt tartod leted legemlkezetesebbjnek, mirt?
KT: A legemlkezetesebbnek? - nehz r vlaszolni. Szoktk azt mondani, hogy mindig a legutolst szereti legjobban az ember. De lehet, hogy n az elsőt mondanm. Lehet, hogy a berlinit. Mindig vigyzok, hogy mindegyik emlkezetes legyen, vagy mindegyiket szeressem valamirt. Egyikben ez van, ami megfog, a msikban ms.

Vegetrinusoknak alma - londonired

Kirly Tams kreci MZ: A legelső divatbemutatdrl meslnl egy kicsit bővebben?
KT: A legelső a Ganz Mvag nagytermben volt egy Djavu revű keretben. J, előtte voltak mg divatstk a Vci utcban, s tavaszi-nyri, őszi-tli llami divatbemutatk Pesten, de n mr akkor sem hivatalos modellekkel dolgoztam, hanem bartokkal, furcsa figurkkal, karakterekkel. Bachman Gbor, zsenilis ptsz bartom, azt rta rlam, hogy „csnya” embereket vittem a szpsg kifutjra. Volt olyan, hogy a show előtt beszerveztem fiatalokat, az egyiknek, a Tdor bartomnak pldul nagy orra volt, a msik csontsovnyan mutatott be alsnadrgot. Ehhez nem szokott hozz a kznsg, dőlt a rhgstől. A modellek almt ettek a bemutat kzben, ki volt szmolva, hogy fl alma, amit megeszik egy modell, de nem tudtk, hogy mit csinljanak a csutkval. Zsebre tegyk, vagy elhajtsk, amit szintn nem illik. Vgl fogtk a kezkbe, mikzben „estlyiruht” mutattak be. Vagy volt olyan, hogy a belpőjeggyel szavazni kellett a kznsgnek a legeredetibb tourra. A vgn a finlban mg egyszer krbevonult mindenki, s aki neked a legszimpatikusabb volt, annak adtad a jegyedet.

MZ: A kinti kznsgnek, szakmnak, mintha ms volna a hozzd llsa, mintha jobban elfogadnk azt az avantgarde vonalat, amit kpviselsz...
KT: Hogy itt hogy ll velem a szakma, azt inkbb tőlk kellene megkrdezni. Pran taln fltkenyek a sikereimre, vagy pp arra, hogy nem vgeztem iskolt. De nagyon sokan ismernek. Kezdetektől fontos volt szmomra, hogy ne egy rtegnek csinljak bemutatt. A Petőfi Csarnokban rendezett szabadtri bemutatkon j pr ezer ember kztt pldul nagyon jl megfrt a punktl kezdve a gazdag butikoson t a konzervativg mindenki, nagyon-nagyon szles skln bell mozgott a kznsg. De mit neveznk egyltaln ismertsgnek, mi szmt inkbb, a mennyisg, vagy a minősg? Mst jelent, ha telthzas bemutatt csinlsz valahol, s megint mst, ha Londonban tervezel ilyesmit, ahol egy kis stadionban az a 3000 nző a vilg legklnbzőbb pontjrl jn. Na meg persze akkor biztos, hogy ott van a tudst s a kamera is, akkor azt a műsort leadjk a helyi tvben, s akkor hirtelen nagyon-nagyon sok nző ltja a munkidat...

MZ: Fel sem merlt benned, hogy esetleg klfldn maradj?
KT: Ma is megforul a fejemben, hogy kimenjek. De gymond, nem vagyok praktikus. Ruht tudok csinlni, de a szlltk telefonszmrl mr fogalmam sincs. Nem tudom, kit kne felhvnom, ha kltzkdnk s ht azrt rengeteg ruhm van, mivel nem adok el. Ha n most klfldre mennk, akkor kapsbl kamion kellene. Magyarkodni sem akarok, de j, hogy innen indultam. Az let akkor gy hozta, hogy nem elgedtem meg egy-kt anyaggal, ez akkor a legkemnyebb let iskolja volt. Ha mshol kezdem el, biztos, hogy nem leszek ilyen rtelemben Kirly Tams. De ehhez kapcsoldik, hogy nagyon sokat hvnak klfldre. Londonba minden egyes alkalommal bemegyek a kedvenc mterrzletembe (a Sohban), nzem, hogy a vilg sszes anyagt ott lehet kapni, piszok drgn, aztn rjvk, hogy hiba szeretem egyiket jobban a msiknl, nincs drtcsipke, amit centiről centire n alaktok, nincsen collstok, meg nincsen 15 centimteres tmrőjű pikkelyes anyag. Teht, hogy olyan anyag egy sincs, amivel n dolgozom. Viszont aki ott l, bemegy, eljul a szebbnl szebb textilektől, azt sem tudja, melyikből vegyen s vesz is s megcsinlja a maga ruhjt. De ez gy van, ha te bemsz, vagy ms, az is vehet s akkor mris szűkl a skla. Rengetegen dolgoznak ugyanabbl az anyagbl. Viszont amit n csinlok az eredeti.

Vidal Sassoon MZ: Hogy kerltl kapcsolatba a londoniakkal? Hogy zajlanak az ottani fellpsek?
KT: A londoni művelődsi kzpontban rendeztek egy szalonbemutatt, amire hivatalos voltam, a vendgek kztt pedig akadt olyan, aki felfigyelt a stlusomra. Tulajdonkppen 2000 ta jrok ki, 26 vagy 27 alkalommal hvtak vissza. Most oktber vgn az Excel Londonban szerepeltem, az egy nagyon nagy hely, 2000-ben a Millenium Dmot hoztk ltre, felkapottabb neve mg az Exhibiton Centralnak van. Londonban a szpsgipar vilgrendezvnyein veszek rszt, olyan nagysgokkal dolgozhatom kzsen, mint Antonio Mascolo vagy Vidal Sassoon. Ezek igazn nagyszabs vilgrendezvnyeknek szmtanak, csak felsőfokban lehet rluk beszlni. Nagyon szigoran vesznek bizonyos dolgokat, előfordul, hogy sem fotzni, sem kamerzni nem lehet, mert mindig a legjabb trendeket mutatjk be. Azt hiszem, kijutni knnyű ide-oda egyszer-ktszer, de a legnagyobb siker az, ha vissza is hvnak.

MZ: s tged visszahvnak... Miből mertesz?
KT: Az ars poeticam az, hogy hell and heaven, a szrkesget nem brom. Nyilvn azt szeretnm, ha tbb j lenne s egyre kevesebb rossz. gy lek, hogy nyitott a laks, ha jjel hromkor valaki becsenget, nem szitkozdom, nyilvn, hogy kinyitom az ajtt, mert nem kell reggel munkba mennem s nyilvn az a valaki, aki jn, azrt jn, mert szksge van rm. Fontos az ember. Fontos, hogy ne tlagosan, ne szrkn ljek, mert az inspirl, abbl tudok lni, merteni.

Csupa-csupa zld fű, mgsem saltabr

Babys & Gentlemen fashion Show, Sziget 2006 MZ: A msik biztos pontot az letedben a Sziget jelenti, s ez fordtva is igaz, a Hajgyri sem lehet meg Kirly nlkl, vagy tvedek?
KT: A Sziget tnyleg a szvem cscskben van. Mr az elsőn is rsztvettem. Elmondhatom, hogy egy-kettőn nem voltam csak, s mgse a megszoks hajt. Egyfajta kihvst jelent, hogy mindig mst csinljak, meghogy azrt ott nagyon sokfle ember van, teht sokmindenkinek kell megfelelni, mg a klfldinek is. Msfelől ott van egy olyan szabadsg - a szabadsg az mindennl fontosabb – amivel muszj lni. Szintn a gtak lerombolshoz tartozik, amit kiprbltam, hogy egy modell ne csak jjjn meg menjen a kifutn, de beszljen is. Vagy, hogy nekeljen, tncoljon, ha kell, sokal tbbet mutasson meg magbl. Volt, amikor egy furcsa, 50 mteres aranyfallal vonultak a modelljeim kint, fogtk a falat s a Sziget egyik feltől a msikig masroztak. Egy mozg divatbemutat volt, lpsről-lpsre tvltozott a tr, krbekertettk az embereket. Majd csillagformt vettnk fl, akr egy csapajt, mindig ms kerlt a trbe. Aztn a legeslegelső Szigetes divatbemutatnak Ozis volt a cme, szegny ember vzzel főz alapon, locsol s egy nagy piros plmafa dsztette a kifutt. Fell forgott a vz, lehetett zuhanyozni, akkor mg zuhanyz sem volt sehol, tnyleg ozist varzsoltunk a Szigeten bell. Vettem nejlonzskokat, amiket megtltttnk vzzel, mg egy kis tavat is csinltunk, s a ruhk is ilyen megtlttt zacskk, vzruhk voltak. Palotai csinlta a zenket, n a finln hfehrbe ltzve vonultam fel, esernyőt tartottam a fejem fltt, ami teli volt aggatva sznes zacskkkal. A zacsik ki voltak szrva, folyt belőlk a piros meg srga festk, de rajtam nem fogott egyik sem, hfehr maradtam, lepergettek rlam a sznek. Vizipisztolyok is fokoztk az lmnyt. De nemcsak vzből ptettem dszletet, meg ruht. Megesett, hogy egy kis nyrfaligetet elkertettnk – ennek a divatbemutatnak Sex&Drogs&Rock&Roll volt a cme - a lnyok, mintha a Boulang-i erdőben stricheltek volna, a bokrokat magnszalagokkal, fekete rongyokkal aggatam tele, amitől misztikus hangulata lett az egsznek. Tisztelett tette Piroska is, aki ezt-azt szedegetett, mr amit tallni szoktunk gy az erdőben. Egyszval, mindig ms trtnetet talltam ki. Volt „magyaros” s punk - de nem az a kakastarjos vltozat, ami el van fogadva, hanem egy pulikutya formj, tvvezrlsű, fldigrő fekete suba, ami a performance sorn letre kelt. De ksztettem kenyrszeletekből ruht s mg kalszt is fontunk...

Babys & Gentlemen Fashion Show, Sziget 2006 MZ: A Kirly Tams Alkotműhely tlete szintn a Szigethez kapcsoldik...
KT: Sajnos egy ilyen szeminriumot csinltam csak. Pedig baromira szeretnk segteni. Sok tapasztalatom van, amit szvesen adok t, meg ht ktelessgem is tadni a fiataloknak. Egyrszt izgultam is a műhely miatt, msrszt prbltam valami olyat adni az embereknek, amit ms divatiskolkban nem tantanak, pldul, hogy hogy lehet elindulni. Mert azrt ez egy nagyon kemny plya. Ha divatbemutatkat kell csinlni, akkor minimum kell 20-30 modell, a stb 4-5 fodrszbl, sminkesből ll, ezt egy kezdő nem tudja finanszrozni, s akkor mg kifutra is szksg van! Hasznlhat tleteket adtam, pldul, hogyha van egy bartod, aki a krton lakik, az első emeleten, akkor krd meg őt, hogy biztostsa a helysznt. Rakjon fel egy lmpt, kapcsolja be a zent, valaki lljon ki az ablakba, nyilvn sokan jrnak majd arra s akkor felfigyelnek. Teht nem felttlen kifut kell, vagy sznhzban bemutatt csinlni. Vagy elmondtam, hogy mikből lehet inspircit merteni, ezeket lncba szedtem. n tnyleg ebben lek, mindent trok az ajtk nylstl, az utcn az autk parkrozsnak a formarendszerig. j tantsi mdszert is bevezettem. Amikor sznetet tartottunk, a prnk al t fehr paprt rejtettnk, majd hogy a „tanulk” visszajttek egy idő utn mondtam, hogy akinek a prnja alatt fehr papr van, azonnal rakjon fel egy krdst. s ettől mindenki, mivel nem szmtott r, felbolydult s felengedett, gondolkods nlkl soroltk a krdseket. Vagy ksztettnk egy az „első fzistl az utolsig” ruht, amit aztn le is fotztunk. A fots elmondta, hogy kell divatfott csinlni. Gyorstalpal tanfolyam volt az igaz, de nagyon praktikus. A rsztvevők kzl mondtak nekem olyat utna, hogy a kt nap alatt nlam tbbet tanultak, mint X.Y. divatiskoljban kt v alatt. Ez nekem iszonyatosan jl esett, ezrt rdemes volt csinlni. Szvesen tantank brmelyik iskolban, ha felkrnnek.

A vzkban magnetizlt csokor(nyakkendő)

MZ: Nemcsak kpzőművszeti alkotsoknak is beillő ltvnyruhkat tervezel, de jelmezeket is.
KT: Sok, sszesen hsz filmben műkdtem kzre. Nagyon szerettem csinlni, hisz ahogy a divatbemutat is csapatmunka, gy a film is az. Igaz, ott hatvnyozottan egytt kell műkdni a ltvnytervezővel, a rendezővel, a vilgostval, a sznszekkel, mindenkivel. ppen az tetszik benne, hogy abszolt kzsen dolgozunk. Nyilvn ott is csak olyan filmet vllaltam el, ahol minden tetszett, a forgatknyvtől kezdve a rendező munkatrsakig, de akkor teljes bedobssal vllaltam, amit vllaltam, csak gy lehet dolgozni. Ismt a kihvs sztnztt, valami jat belerakni a jelmeztervezsbe, s hogy egyltaln meg tudom-e csinlni. Az egyetlen olyan jelmeztervező vagyok, aki nem megcsinlja a tervet s tadja a ksz ruht, majd utna elkszn, hanem az első perctől az utolsig minden forgatsi napon ott van. Hiszen, menetkzben brmi jhet, ami fontos lehet. Lehet, hogy pp olyan a pillanatnyi felvtel hangulata, hogy megkvnja, hogy a sznsznek flhajtsam az inggallrjt, s erre csak ott jvk r, mikzben figyelem. Pici, nansznyi dolgok ezek, de azrt csinlom, mert hiszek benne. Hiszem, hogy pp ezeketől a pici dolgoktl lesz jobb az egsz, ez a pont az i-re.

MZ: Ezzel bizonyra sok idő elmegy...
KT: Igen, ez gy rengeteg időt vesz ignybe, de a vgeredmnyt tekintve megri. Persze vannak filmes krkben is olyanok, akik gy gondoljk, hogy n nagyon extravagns ruhkat tervezek s nem mernek felkrni, de kzben sz nincs erről. Ezt nem lehet csak gy, l'art pour l'art csinlni. A Szomor Vasrnapot vittk vszonra Bodrogi Gyulval, Voith gival. Seres Rezsőről tudni kell, hogy vilg letben ltnyt, inget, csokornyakkendőt, mellnyt, kabtot, kalapot viselt. Ehhez ugye nem kellek n, ezt brki fl tudja adni a szereplőre. Mgis elvllaltam, mert olyan volt a csapat is. Nagyon lveztem, ppen az volt a kihvs, hogy semmi extra nem volt a ruhkban. A tervezs klnlegessge abban llt, ahogy az elml időt, azt a hsz-harminc vet prbltam rzkeltetni Seres Rezsőn. A valsgban ő rettenetesen elhzott a vgn, ezt sznekkel prbltam meg visszaadni. Amit normlis ember az egy rs film alatt 5 csokkornyakkendőnek lt, meg 3 ltnynek, az a valsgban 50 csokornyakkendő volt, 40 zak s 30 nadrg. Ha kellett lelltottuk a forgatst s nyakkendőcsere, eggyel vilgosabbra. gy, de vgl az egsz ltzk szrevtlenl kivilgosodott, mg a felesg esetben fordtva, az ő ruhi a vilgosbl besttedtek, mert az meg az regsgre ment ki. Szinte vrtam, mikor kldenek ki a forgatsrl, hogy ezt mr nem brjk szuflval. De mindenki hitt benne, s meg is tudtuk csinlni. Ezt senki nem hajtja vgre utnam. Ugyangy volt egy mgnesezses jelenet A hlyesg nem akadly cmű filmben. Amikor megmgneseződtt valaki, az ingre hztunk mg vonalakat, ingcserkkel oldottuk meg, hogy a minta egyre jobban ősszehzodjon, besűrűsdjn, gy, ahogy a mgnes a mgnesport sszehzza. Hirtelen a minta is bemgneseződtt.

EMDSZ MZ: Trjnk vissza a jelenbe! Mi foglalkoztat mostanban?
KT: Egy hnapja az Első Magyar Divattervezők Szvetsgnek sajttjkoztatjn vettem rszt. Egy ve dolgozom rajta, pedig azelőtt sosem kzskdtem ilyen dolgokban, soha nem vettem rszt magyar tervezőkkel kzs divatbemutatn, de azrt most, hogy gy sszefogtunk tzen, ebben rsztveszek, mert hiszek, hisznk abban, hogy ha sszefogunk, erősebbek vagyunk. Mint szvetsg, azrt jttnk ltre, hogy a magyar divatot felemeljk, vagy a hrt elvigyk klfldre, elismerst szerezznk neki, segtsnk a magyar divattervezőknek. Ez egy iszony fontos dolog, amit szvesen csinlok. Ezzel is sokat foglalkozom. s mivel Prizsban mg sosem volt bemutatm, szeretnm, ha flv, egy v mlva ez az lmom is megvalsulna.

A fogasokon: szalon-cukorkk

MZ: Milyen ruhkrl lmodsz mostansg?
KT: Az j ruhim terve, vonala, egy ve indult. Praktikus meg knnyű, azt imdom bennk, hogy egy szl krmvgollval kszlnek. Mikor rjttem arra, hogy j mdszert talltam ki, este kilenckor vettem szre, hogy aznap mg nem reggeliztem, csak kv s cigaretta ment, mert annyira belefeldkeztem, hogy milimterről milimterre n csinlom az anyagot. Ebben megint benne van Budapest. Tudom, hogy melyik ruhm a Szimplakert lpcsőhznak egy korltja, melyik ruhm szoknyarsze a Lőricpap tr templomnak angyalszrnya, megint msik viszont egy Lehel tri kovcsoltvas erklyt rkt meg. Ezt gy folytatom, hogy mostmr mozgruhk is lesznek a kollekciban, amik eltvoldnak a testtől, kinylnak, sszecsukdnak. A mozgs mellett egyesek vilgtanak is, ezek a fnyruhk, karcsonyi gőkkel feltekerve, vagy a tűzs van megfestve, ami ha sokig van exponlva, a fnykpeken is ltszik majd, na s persze fontosak a sziluettek is.

A rads a Nagy (de nem szakcs)Knyv

Kirly Tams kreci KT: s van mg egy vgyam, knyvet is szvesen rnk. Meg van, hogy mit rjak, csak picit mg vrat magra a dolog, ugyanis itt is fel szeretnm rgni a szablyokat. Tulajdonkppen semmi gondom nem lenne, ha kt knyvet rnk, az egyik az letemről szlna, a msik pedig a munkmat mutatn be. Ha kln vlasztanm egyszerű lenne a feladat, de n nem szeretnm kln vlasztani a kettőt, sszekevernm, amit nem szoktak sszekeverni.

Vagyis egy letrajzi regny s egy művszeti album keverke lenne a nagy Kirly Tams Knyv... Ha a ruhkra mg vrakoznunk kell, remljk az „albumrst”, a kirlyi dokumentumot hamarosan a boltok polcain dvzlhetjk!

Fotk Kirly Tams, divattervezőről s kreciirl

Tovbbi fotk a tmban:
Fotk Kirly Tams Babys & Gentlemen Fashion Show-jrl - Sziget 2006, 2006-08-11


Írta: MZ , Dátum: 2007-01-27






ALMAF