Beszélgetés Kada Szabó Éva, mesterfodrásszal arról, miért megy a LOréaltól a Tigihez

A mesterfodrász, aki eddig a L’Oréal nagykövete volt, úgy döntött, hogy 16 év után stílust és egyben céget vált.


„Szeretem a L'Oréalt, de az utunk kettévált”

Kada Szabó ÉvaA mesterfodrász, aki eddig a L’Oréal nagykövete volt, úgy döntött, hogy 16 év után stílust és egyben céget vált. Számos tárgyalás után a szakmai berkekben és a divat szerelmesei számára is jól ismert hajszobrász a Tiginél kötött ki, ezzel segítve az Angliából érkező divatirányzat térhódítását hazánkban. A fiatalos vonalat követő vállalat jól döntött, hiszen a neves fodrász munkája egybeolvad hobbijával, szinte az egész életét a frizurákkal való foglalatosság teszi ki. A váltás körülményeiről és miértjéről kérdeztük Kada Szabó Évát.



EBK: Miért éppen a Tigi?
Kada Szabó Éva: 16 éve dolgoztam a L'Oréalnál, és 6 éve voltam a nagykövetük. 2 éve keresett meg először a Tigi, majd újra és újra próbálkoztak, de ezek ellenére a L'Oréalnál maradtam. Mindig figyeltem a Tigit és a termékeit, mivel nagyon fiatalos, lendületes és dinamikus cégnek tűntek, ami számomra már az elejétől kezdve szimpatikus volt. Idén pedig egy olyan ajánlatot kaptam tőlük, amit nem tudott felülmúlni a L'Oréal.

EBK: Mi volt a váltás oka?
KSzÉ: A L'Oréalnál a közelmúltban végrehajtottak egy vezetőségváltást, aminek köszönhetően megváltozott a cég üzletpolitikája. A kreativitás hangsúlyozása visszaszorult, és egyre nagyobb hangsúly került a pénzügyi kérdésekre. Én inkább a kreatív vonalat szeretném követni. Sok bemutatóm, alternatív hajshow-m van. Idén a L'Oréal nem tudott olyan lehetőséget ajánlani, ahol a kreativitást akkora igénnyel tudnám képviselni, amekkorával szeretném. Szemben az angol Tigivel, akik talán jobban kedvelik, ha dinamikusabb, kreatívabb fodrászokkal dolgozhatnak. A tárgyalások végeztével háromnapos gondolkozási időt kértem, és végül a váltás mellett döntöttem.

EBK: Nem tartott vissza sokéves megbecsülés?
KSzÉ: Alapvetően minden téren hűséges típus vagyok. 16 évet dolgoztam egy helyen, de az utóbbi időben nem éreztem, hogy ennek arányában ismernék el a tudásomat. Egyre kevesebb munkát kaptam, és egyre több korlátot állítottak körém. Amikor leszerződtettek a L'Oréalhoz, akkor az az egy kérésem volt, hogy szakmailag ne próbáljanak meg átalakítani. Szívesen elfogadok minden kritikát, de a kreativitásomat ne próbálják befolyásolni. Természetesen ettől függetlenül tudok azonosulni egy-egy stílussal. Azonban az utolsó időszakban azt éreztem, hogy már nem vevők az ötleteimre. Ezért kezdtem eltávolodni a cégtől.

Szabados Iréne volt a mesterem, aki mindig azt tanította, hogy mindenki más, mindenki egy egyéniség. A L'Oréal szlogenje is hasonló volt. Az új vezetőséggel már kevésbé tudtam együtt dolgozni. Számukra minden fekete vagy fehér, nem sikerült kompromisszumot kötnünk. Párizsból nagyon mereven próbálnak meg diktálni, még azt is meg akarják határozni, hogy egy szalon hogy nézzen ki. Számomra viszont nagyon fontos, hogy az én szalonom olyan legyen, amilyen én vagyok. Mindemellett szeretem a L'Oréalt, de úgy gondolom, az utunk kettévált.

EBK: Mit szólt a vállalat, amikor kiderült, hogy otthagyod őket?
KSzÉ: A L'Oréalnál évente új szerződést kötünk, és idén januárban, miután ismét terítékre került a kérdés, egyértelműen látszott, hogy - mint már korábban említettem - más stratégiát követ a cég. Így nem tudtuk összeegyeztetni a céljainkat. Azonban a számomra fontosabb kreativitásra a Tigi vevő volt, ők ilyen fodrászt kerestek. Most azon dolgoznak, hogy dinamikusabb és kreatívabb, divatkövető és naprakész fodrászokat vonzzanak magukhoz. Úgy tűnik, hogy mindent megtesznek azért, hogy összejöjjön egy nagyon erős csapat a magyarországi piacra.

A L'Oréaltól három szerződéstervezetet is kaptam, de egyik sem felelt meg számomra. Az utolsót is elolvasva telefonon közöltem a L'Oréallal, hogy a Tigi mellett döntöttem. Ezután még tárgyaltunk, de nem volt vissza út: már lelkileg is eldöntöttem, hogy váltok. Számomra nagyon fontos a kihívás, hogy megfeleljek, jobb legyek, bizonyítsak. 16 év után a L'Oréalnál, már úgy éreztem magam, mintha kiégtem volna. Valószínűleg nem gondolták komolyan, hogy otthagyom őket. Abból indulhattak ki, hogy aki már 16 éve nekik dolgozik, az biztosan marad. A Tigi fiatalossága abban is megmutatkozik, hogy a tárgyalások során leírt 15 pontomból az összeset teljesítették.

EBK: Miben különbözik a L'Oréal mint francia és a Tigi mint angol fodrászkultúra?
KSzÉ: A L'Oréal termékei nagyon jók, de kevés hangsúlyt helyeznek a hajvágásra. Angliában ezzel szemben sokkal nagyobb szerepe van a fodrászkodásnak. A szalonban is a legjobban a Vidal Sasson vagy a Toni & Guy stílusokat tudjuk hasznosítani. A franciák a hajfestéshez használt termékekben erősek, ezért is gondolkoztam sokáig, hiszen a Tigi egyelőre még nem jött be az országba a hajfestékeivel. Angliában a legtöbb szalon Tigit használ; Antonio Mascolo-tól kezdve a világ legnagyobb fodrászai is ezt alkalmazzák.

Párizsban is vannak hajvágási stílusok, de azok inkább az eleganciáról szólnak, valamint a termékeket hangsúlyozzák. A Tigi sokkal frissebb, és azt vettem észre, hogy a mai fiatalok jobban kedvelik a londoni vonalat, illetve a fodrászok is jobban örülnek, ha egy új Tigi-vágást tanulhatnak. Szintén kedvelik a Vidal Sassont, ami precízebb, letisztultabb stílust jelent, de ez is Angliából indul ki. A Tigi viszont a finis-termékeiben verhetetlen.

EBK: Verhetetlen finis-termékek?
KSzÉ: Nem vagyok az olyan vágásnak a híve, ami egy fotóra jó, és utána nem tudja hordani a kuncsaft. Szeretem, ha valami különleges, de fontos, hogy a modell is szeresse a haját; ez meglátszik a fotón is. Mindig olyan hajra törekszem, amit otthon könnyen rekonstruál a vendég. A Tigi 200 termékéből válogatva otthon kényelmesen be tudja állítani a haját bárki.

Amúgy is olyan termékeket forgalmaznak, amelyek eladják magukat. Tökéletes a látványuk, a szalonba betévedő vendégek is rögtön érdeklődnek, és azonnal meg is fogják a flakont, annyira vonzó a színes külsejük, ráadásul nagyon illatosak. Az első héten háromszor annyit forgalmaztunk, mint eddig bármikor ugyanennyi idő alatt.

EBK: Milyenek voltak a L'Oréalos hétköznapok?
KSzÉ: Szigetszentmiklóson egy kétszintes szalonom van, ahol csak L'Oréal termékeket használtunk. Minden hónapban részt vettem egy-egy képzésen, és az itt megszerzett információkat tovább adtam a fodrászaimnak. Évente egyszer, mint L'Oréal fodrászok összegyűltünk külföldön, ahol „business forum” néven üzleti tanácsokat hallgattunk.

Ezenkívül Franciaországból megkaptam a kollekciókat, amit bemutattam a szalon fodrászainak, hogy lássák, Párizsban milyen a divat, milyen hajszínt kell készíteni, hogyan változtak a hajvágások az elmúlt időszakban. Emellett még kisebb képzések is folytak, ahol a termékek bemutatásán, alkalmazásán volt a hangsúly. Azonban a L'Oréal mellett hallgatott londoni tanfolyamokat minden esetben a saját pénzemből finanszíroztam. A Tigivel ez megoldódott, mivel ők fizetik ezeket a tanulmányokat.

EBK: Gondolom, a Tigire váltás miatt a szalonod fenekestől felfordult.
KSzÉ: Azt vettem észre, hogy mióta Tigi hajvágásokkal és termékekkel dolgozunk, azóta a kollégák feléledtek. Ráadásul a vendégek is nagyon örülnek neki. Sokkal több fiatal vendég látogat meg minket. Eddig a 30-as, 40-es korosztály volt jellemző; azok az érettebb nők jöttek, akik a nyugalmat szeretik. A Tigi megjelenése után a szalon megtelt élettel: csapatostól jönnek a tizenéves lányok, és bevállalnak minden stílust. A fodrászoknak ez nagyon tetszik és élvezik, hogy olyan dolgokat tehetnek a frizurákkal, amit eddig nem. Ezt én is érzem magamon. Sokkal merészebb lettem: eddig a Vidal Sassonos vonalat követtem, amely egy letisztult, szépen levágott formát, nem túl sok anyag és vax használatát jelenti; most bármikor kigépelek egy hosszú hajat is. Persze még rá kell állni az angol stílusra, hiszen tizenhat év L'Oréal után a váltás nem egy-két napos.

EBK: Más a stílus és más a hangulat is?
KSzÉ: Mostanában volt egy képzésünk, ami nagyon vidám hangulatban zajlott. Holott nagyon komoly képzésről van szó, sok mindent megtanultunk: az üzletvezetéstől kezdve a termékeladáson keresztül, például az is szóba került, hogy a vendég hogyan jön be, mit kérdez, mikor, hogyan fogadjuk. A franciáknál megtanultuk a kollekciókat, amik természetesen változtak, de a stílus valahogy mindig ugyanaz volt. Egy nagy változást szerettem volna. Úgy tűnik ez sikerült.

EBK: Várható, hogy ezek után más is követi a példádat?
KSzÉ: A L'Oréalnál nagyon sokan ismertek, és akinek fontos a londoni képzés illetve van igénye a motivációra, vágyik az újdonságra - és szerintem a fodrászok nagyobb része ilyen - az elképzelhető, hogy követni fog. De azt is el kell mondanom, hogy a Tigi teljesen más vonal: a két céget nem lehet maradéktalanul összehasonlítani.

Nagyon kellemes társaság volt a L'Oréalnál, amit olyan emberek alkottak, akikre mindmáig felnézek, és akiket szeretek. Sokat beszélgettem velük az új lehetőségemről mielőtt meghoztam volna a végső döntésemet. Nagyon sajnálták, hogy eljöttem. Akik viszont ott maradtak, nagyon jó szakemberek, például Hajas László, Zsidró Tamás, Szabados Iréne, Binder Géza, Kucsera Zsolt, Zsiga Renáta. Kíváncsi vagyok, hogyan tudnak majd azonosulni a L'Oréal új vezetésének kívánalmaival.


Írta: EBK , Dátum: 2007-05-25






ALMAF