Divatra ható tényezők Hetvenes-nyolcvanas évek; Kilencvenes évek - Csipes Antal: Divattükör

Utcsó részéhez értünk a művészet (festészet, bútordizájn, építészet stb.) és a divat (alkalmazott iparművészet, ugye) kapcsolatáról szóló résznek.


DivattükörA '70-es, '80-as s '90-es vek

Utcs rszhez rtnk a művszet (festszet, btordizjn, ptszet stb.) s a divat (alkalmazott iparművszet, ugye) kapcsolatrl szl rsznek.

Egy Veruschka nevű modell-sznsznő gy dnttt, inkbb a testre festve igyekszik kifejezni nmagt, s ezt a tevkenysgt Holger Trlzsch fots meg is rktette. Ami a '70-es vekben mg biztosan durva vllalkozsnak szmtott. De ami tn mg ma is durva lenne, azt egy John Crancher nevű brit (nan!) kvette el: halott bogarakkal, hllőkkel s madarakkal dsztette az ltala tervezett fejfedőket, nyaklncokat. s mindezt a '80-as vekben, persze a mindent hagy szrrealizmus jegyben.



A fott s a festszetet kapcsolta ssze a Vallhornat&Gatti pros, akinek szrrealista kpekre hajaz ltoms-fnykpei a Vogue-ban jelentek meg a '80-as vekben. De volt olyan is e korszakban, amikor a formatervező művsz kapott ihletet a divattl, mint Vincent Bchean, aki fűző-httmlj szkeket tervezett.

A '90-es vekre a művszetk s a divat kapcsolata mg szorosabb lett - gy tűnik, a dolog mindkt (mindsok) flnek bevlt. Ez a hats a mai napig rvnyesl szmos sszeművszeti programban. Az Artforum nevű folyirat kedvenc tmja volt ez a '90-es vekben.

A mlt vezred vgre a tervezők visszatrtek a minimlstlushoz. (Magyarul leszoktak a drogos-tobzd szrrealizmusrl, s mostmr ismt jzanul, mr-mr nmegtartztatan szemlltk, formltk a vilgot.) A neves divathzak, divattervezők - Prada, Armani, Calvin klien, donna Karan - ruhi a '90 vekre egyenes s szigor vonalak lettek, feketben, fehrben, szrkben 'tndkltek'.

A divatreklm is felfedezte magnak a kpzőművszetet, s a Harper's Bazaar 1996-os szmbann Eye Image Armani cmmel 32 oldalon t Rodcsenko s Delaunay alkotsokat brzol oldalak vltakoztak Armani ruhkat brzol fotkkal. smert a divatban van pnz - nlunk bolodogabb orszgokban legalbbis - nem is kevs, a művszet meg termszetnl fogva nem piacra termel, ezrt a jviszonyra val tekintettel a tervezők elkezdtk patronlni a művszeket, a művszek pedig elkezdtek nem szjhzogatsba kezdeni, ha divatrl kerlt sz... Pnz beszl? Nem felttlenl! Az alkot alkott segt az sszművsezt filozfija szerint, hisz ami kln-kln x embert rdekekl, az egytt mr x a ngyzeten embert vonz.

A tnc s divat kapcsolata adekvt, s a '90-es vekben intenzven el is indult. 1998. prilis 23-n a New York-i Guggenheim Mzeumban Gucci frdőruhkban adtak elő egy performance-ot.

Az elmlt korok művszetre is szvesen visszautaltak a tervezők a '90-es vektől: Gianni Versace kedvence volt a grg-rmai ornamentika, benne a medza fejjel, mely vgl vdjegye, emblmja lett.

Az 1998-as Firenzei Biennl (szeptember 19. - november 22.) tmja mr a film s a divat kapcsolata volt...

Erwin Olaf előszeretettel fotzza dizjnertermkek művszi rtkű reklmfotit furcsra maszkrozott, kicsavart testhelyzetben lthat, de mgis modellek kzreműkdsvel.

Aztn a művszet-divat kapcsolat odig fajlt, hogy a 20. szzad vgre a művszek divattrgyakkal kezdtk kifejezni magukat: Gaza Bowen, Joseph Debach s egy magyar, Attalai Zita cipőszobrokkal, Accoaci Vito szrrelis meltartkkal.

A Divattkr (Csipes Antal) c. knyvről szl korbbi blogbejegyzsek:

Divatra hat tnyezők / tvenes-hatvanas vek - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)

Divatra hat tnyezők / MŰVSZET S DIVAT KAPCSOLATA - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)

TERVEZS Anyag, szn s forma 4. rsz - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)

TERVEZS Anyag, szn s forma 3. rsz - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)

TERVEZS Anyag, szn s forma 2. rsz - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)

TERVEZS Anyag, szn s forma 1. rsz - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)

ELŐSZ - Csipes Antal: Divattkr (Osiris, 2006)


Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2008-01-28






ALMAF