A van.T-shirt kollekciójának kiállítás megnyitója után Fabricius Gáborral beszélgettünk (m

Az egyedülálló kezdeményezés, fesd a felsődre, ami élelmiszerügyben a csőröd birizgálja, megmozgatta az alkotók fantáziáját.


Van. Projekt T-shirt kiállításAmi a szíveden, az a pólódon…

Az egyedülálló kezdeményezés, fesd a felsődre, ami élelmiszerügyben a csőröd birizgálja, megmozgatta az alkotók fantáziáját. A van.org projektjére számos képzőművész adta be pályázatát, a minőségi munka és a provokatív tálalás, a közönség érdeklődését is feltámasztotta. A margitszigeti, narancs lampionos Holdudvarban szinte egymást taposták a fiatalok, a kiállítás tárgyai, ha Muszorgszkijt nem is ihlethették újabb örökbecsű dallamok megkomponálására, Réz András és Kenguru figyelmét magukra vonták. Fabricius Gábor is felhívásuk sikeréről számolhatott be, ha minden jól megy, készíthetjük idegeinket, gyomrunkat, no és nem utolsósorban, ha egy-egy designerdarab láttán elcsábulnánk, pénztárcánkat, nemsokára jön a folytatás is.



Lakatos Márk és <a href='/schilling-kolos.html' title='Schilling Kolos'>Schilling Kolos</a> alkotásaMZ: Lakatos Márk és Schilling Kolos párosán túl a Je suis belle-ig bezárólag rengeteg kreatív álmodta pólóra véleményét. Mi lehet az oka a pályázat sikerének?
Fabricius Gábor: Nagyon csodálkoztam magam is, hogy ilyen sokan csatlakoztak a pályázathoz, egyszerűen csak elküldtük nekik a felkérést, hogy vegyenek részt benne. Úgy gondolom, hogy maga a formátum, hogy pólóra kell tervezni, hordható és ezáltal minden bizonnyal szerethető is lesz, már önmagában valószínűleg elég izgalmasan hangzott, ahhoz, hogy részt vegyenek ebben a projektben.

MZ: Fabricius Gábornak van kedvenc T-shirtje?
FG:
Abszolút, ez ugye legyártásra is került, bár én is azt gondoltam egyébként, hogy ez a nagyon-nagyon bonyolult mintájú nem fog olyan jól működni. De nagyon-nagyon szép lett plasztikailag is és a várakozásaimmal ellentétben, tényleg egy nagyon-nagyon jól működő műszak.

MZ: Sok az érdeklődő is, ezek után, milyen folytatásra számíthatunk?

FG:
Ez egy új dolog, szerintem nagyon-nagyon sokan voltak, olyan ötszáz körül. Rengetegen vannak itt a médiából, nagyon sokan vannak itt a parti szférából, tapogatják, szagolgatják a pólókat, új nekik a dolog. Egy egyenest két pont határoz meg, mi az első pontot raktuk le, most még nem tudja senki, hogy ez az ügy, merre fog tovább menni. Az a feladatunk, hogy ezt az ügyet fölfele húzzuk és oda rakjuk a következő pontot.

MZ: Következő pont. Esetleg nagykereskedelmi forgalomba is kerülnek majd a pólók?
FG:
Azt szeretnénk egyébként, hogy igen, kerüljenek nagykereskedelmi forgalomba, nyilván ez egy drága történet. Csak ezeknek a pólóknak a lenyomása, ennek a három darabnak, ami most itt a helyszínen is megvásárolható, fél millió forintba került. Mi azt terveztük, hogy az összes pólót lenyomjuk, de hát körülbelül négy és fél, öt millió forintba került volna akkor. Az a tervünk, hogy a következő alkalommal már minden T-shirt ki lesz nyomva és már minden T-shirt vásárolható is lesz.

MZ:  Az élelmiszerbiztonság után, mi jöhet szóba témaként?
FG:
Valószínűleg a globális felmelegedéssel fog foglalkozni a következő pályázat, és azzal, hogy Magyarország, hogy fog kinézni akkor, ha itt beáll ez az örök nyár.

MZ: Nyilvános pályázat lesz?

FG:
Abszolút, nem kell az, hogy valaki designer legyen vagy képzőművészettel foglalkozzon, most talán az esemény rangját szerettük volna megadni azzal, hogy az első fordulóban zömében képzőművészek meg iparművészek vettek részt és ezzel fellőtték a minőségi mércét. Nagyon sok olyan pályázat van, ahol hónaponként leadnak emberek dolgokat, de nincsen igazából minőségi, mérhető produktum. Ráadásul fontos, hogy ez a történet hordható dolog lesz és mint tudjuk, az ember azért nem vesz akármit magára.

MZ: Számszerűsítsük a nevezéseket!

FG:
Közel ötven alkotó adott be terveket, akár egyenként több százat is. Voltak nagyon termékeny alkotók, akik három-négy tervvel is jöttek és részt vettek.

Van. T-shirt kiállításMZ: Mi lehet a mozgatórugója, hogy ilyen sokan pályáznak? Mi motiválja az embereket alkotásra?
FG:
A kérdésfeltevés az, ami fontos. Mi felteszünk egy kérdést, amire az emberek reagálnak. Én úgy érzem, hogy maximum ezt lehet megtenni egy pályázat kapcsán, hiszen hogyha felteszel egy kérdést, akkor több, mint valószínű, arra érkezik is reakció. Hogyha jól teszed fel a kérdést, akkor sok reakció jön, ha kevésbé jól, akkor kevesebb. Mi egy olyan kérdést tettük fel, ami nyilván provokál. (Kinyitod-e? Beveszed-e? - olvashattuk a sárga póló feliratát az eseményt hirdető plakátokon, az ominózus darabot, egy fekete leukoplaszttal betapasztott szájú modell viselte). Ami meghatározó még velünk kapcsolatban, hogy viszonylag új, eddig még kevésbé megszokott, bevezetett médiummal dolgozunk, website alapúak vagyunk és webes közösséget építünk.

Fotók a Van. Projekt T-shirt kiállításról - Holdudvar, 2007-05-04


Írta: MZ , Dátum: 2007-05-18






ALMAF