Náray Tamás Haute Couture 2004 nagybemutató az Ybl Palotában (január 16.)

Pazar, fennkölt és fejedelmi’ – így jellemezte kollekcióját Náray Tamás a 2004-es Haute Couture bemutatójának megnyitóján.


Nray Tams 2004Pazar, fennklt, fejedelmi

'Pazar, fennklt s fejedelmi’ – gy jellemezte kollekcijt Nray Tams a 2004-es Haute Couture bemutatjnak megnyitjn. Ha szernytelensgnek hangzank, higgyk el, nem az. Alkalmik, estlyik s bliruhk mess forgataga vonult fel azon az estn az Ybl Palota tkr-kifutjn. A kifut vgvel szemkzt, az est fővendgnek jr helyen Dvid Ibolya, az MDF elnke lt, aki vek ta Nray kosztmjeiben kzszerepel, pldt mutatva haznk vezető asszonyainak, hogy utastani csinosan is lehet. A divat tbb ma mr, mint ruhk s kiegsztők egyenbe-szabsa. Művszett nőtte ki magt, nkifejezsi mdd, iparművszeti frumm. gy aztn rthető, hogy tervező s rajong egyarnt ignyli a szabadsgot. Ezrt az alkalmazott művszet termkein tl időről-időre teret kap egy szabadabb vlemny-nyilvnts is. Ezt nevezik a divatszakmban ’haute couture’-nek.



A félműveltek persze legyintenek, mondván: ’ja, amikor azt a sok hordhatatlan izét vonultatják a kifutón’. Aki azonban veszi a fáradságot, az hamar rájön: nem a hordhatatlanság a vezérmotívum, sokkal inkább a szimbolizmus. A ruhák, mint a világ, a női – ritkábban a férfi – nem metaforáiként jelennek meg előttünk egy-egy haute couture bemutató alkalmával.

Nem történt ez másként a Náray bemutatón sem. Tamás a ruháit, mint látomásait tárta elénk: ’Így láttam a nőt 2004-ben.’ Na de akkor hogy is? Klasszikusan szépnek, elegánsan kacérnak. A dekoltázs szinte valamennyi ruhakölteménynél hangsúlyos, ahogy a váll is, melyet a tervező előszeretettel hagy szabadon. Ezáltal a királynői pompa könnyed légiességgel párosul. Náray Tamás a konkrétumok embere: ha nem dekoltált a ruha, nos, akkor állig begombolt. A szigorúság azonban ilyenkor sem megy a nőiesség rovására: hatalmas gallérok és ravasz kiskabátok teremtenek harmóniát.

A kiegészítőknek fontos szerep jut, még akkor is, ha minden túlzástól mentesen, csupán egy-egy jól elhelyezett darab jelenik meg a modelleken. A letisztultságot hangsúlyozza az ékszerek használata is: ha van nyakék, nincs fülbevaló. Ezáltal az egyes darabok jobban megragadják a tekintetet és a nélkülözhetetlenség benyomását keltik. Mindez tökéletesíti és elegánsabbá teszi a megjelenést.

   

A mély dekoltázst hatásosan egyensúlyozza ki a nyakbilincs gyöngyből, csipkéből, vagy a ruha fényes anyagából. A klasszikus elegancia elengedhetetlen kelléke, a könyök fölé érő kesztyű, szintén helyet kap a kollekcióban. Mindez együtt mesterien emeli ki a dekoltázst, mely szinte az egyetlen szabadon hagyott testfelület. Izgalmas keverékét adva ezáltal a felöltözöttségnek és a meztelenségnek. Némelyik modellnek a tollak adnak pikantériát, de fodrok és virágok is megjelennek a ruhákon. Ha kivillan a láb, neccharisnya feszül rajta, bár a látomások többsége hosszú bő, vagy testhez simuló szoknyában végződik.

Talán a színhasználatban érezhető a legkevésbé a visszafogottság, az elegancia azonban e tekintetben is alap. A pink harsányságát az egyszerű vonalvezetés, vagy a feketével történő párosítása ellensúlyozza. A fekete és a grafitszürke egyébként is gyakori vendég, jobbára komolyságot kölcsönözve a bohókásabb színeknek, formáknak. Helye van a pasztellnek is: bézs és arany, mályva és zöld kombinációkban, valamint barackszínben. A méltán klasszikus fekete-fehér és fekete-vörös hatásos kombinációi ma is lenyűgözőek.

Náray Tamás ismét helyettünk álmodott meg minket olyannak, amilyenek lenni szeretnénk. Ha pedig egyszer lehetőségünk nyílik belebújni álom-bőrünkbe, nem is nagyon akaródzik többé kibújni belőle.

Képek a Náray Tamás Haute Couture 2004 nagybemutatóról - Ybl Plota, 2004-01-16


Írta: , Dátum: 2004-01-17






ALMAF