S. Hegyi Lucia 2008-as Észak Legendái kollekciójának bemutatóján jártunk (január 24.)

Szó szerint nagy fába vágta szabászollóját a nyár végén Lovagkereszttel kitüntetett tervezőnő, amikor a VAM Design közönsége elé sorjáztatta Észak Legendái kollekcióját


Jeges borzongás – Erdei álomvarázs

Luan by LuciaSzó szerint nagy fába vágta szabászollóját a nyár végén Lovagkereszttel kitüntetett tervezőnő, amikor a VAM Design több száz főt számláló közönsége elé sorjáztatta Észak Legendái fantázianévre keresztelt kollekcióját. A kerek egy esztendőn át készülő, öt divatiskola növendékeit megmozgató, 68 varázsos ruhaköltemény többek közt a nagyérdemű soraiban helyet foglaló Andy Vajnát is lenyűgözte. A modellek aranyló sminkjeit Sipos Zita, ezüstagancsos kontykölteményeit, Binder Géza és Puskás Bedő készítette. A nem mindennapi hatáshoz a misztikus koncepciót erősítő, egyedi és minden ízében különleges ékszerek is hozzájárultak. A ruhákon és a frizurákban felvillanó, különös formájú, ékszerré nemesített uszadékfák, Varga Miklós munkáját dicsérik.



Intro

Sötét faajtóba botlik a Király utcáról érkező, melyen a zártkörű rendezvényt hirdető cédula, még az egyszeri sétálót is elgondolkodtatja, vaj miféle csodák történhetnek odabent. A kiváltságosok persze nem töprengenek, uzsgyi a kilincsnek feszülnek, hogy mielőbb S. Hegyi Lucia varázsos birodalmában találják maguk. Míg a maga nemében egyedülálló VAM Design üvegfelületei, a tető és a kifutó is káprázik, a catwalk paravánján barnában úszó, sejtelmes agancsmotívumok burjánzanak.

Mielőtt elfoglalnánk helyünk a vörös kárpittal behúzott bársonyszékek egyikén, figyelmes hoszteszek hadával találjuk szemközt magunk, akik a nagyszabású bemutató előtti sajtótájékoztatóra invitálnak. Hátrahagyva kiszemelt pozícióinkat, fejet hajtunk a jóleső unszolásnak. Kisvártatva már a designos üvegkalickában csücsülünk, igyekezvén tollhegyre tűzni a minőségében is monumentális divatesemény kulisszatitkait.

Sajtótájékoztató

Pósa Gabriella rövid bevezetője után, maga a tervezők gyöngye, S. Hegyi Lucia emelkedik szóra, mint mondja, nemcsak fáradt, de izgatott is. „Egyébként sem vagyok a szavak, sokkal inkább a tettek embere, így aztán beszélni nem, olvasni fogok.”.

„Az Észak Legendái kollekciót, olyan hölgyek számára terveztem, akik képesek az élet minden területén megélni nőiségüket, akik számára a szakmai siker csupán egy a feladatok közül. A kollekció viselőit a sokoldalúság, nyitottság, a sejtelmes és karakteres személyiség és a harmóniára való törekvés jellemzi. Az egyszerű vonalvezetés, a természetes anyagok mind az északi kultúrát, annak egyszerűségét, lenyűgöző sikereit idézik.” - halljuk a Luan by Lucia Divatház nagyasszonyát.

Ami a kollekció uralkodó színeit illeti, azzal sem marad adósunk: a fákat, az ékszerkészítésben is használatos különféle ásványokat és fémeket szimbolizálják. A hegyikristály tiszta csillogása, a jáspis selymes érintése, az ónix eleganciája és a márvány nemessége mind-mind megjelenik a modelleken. A Luan by Lucia Divatház jellegzetes szabásvonalaihoz, a tartalomhoz a forma jegyében, a legnemesebb, természetes anyagok társulnak, hernyóselyem és a legfinomabb gyapjúszövetek, melyek érintésére a bőr is fellélegzik.

S. Hegyi Lucia nem csupán a fenséges kollekciót, magát az esemény helyszínét is megálmodta - emlékszik vissza. Prékopa Dóra művészettörténész pedig az északi elvágyódást is magukba záró, szimbolikus tartalmú díszítőmotívumokra hívja fel figyelmünket, melyek egyedivé teszik mind a 68 műalkotást.

Az agancs ornamensre a Luciával már több éve együttműködő Volvo, a Nokia és az Electrolux is lecsapott, telefont, hűtőt vagy épp autócsodát zárva a skandináv designt erősítő szimbólumba.

Míg Mészáros Dóra művészeti vezető a kézi technikákra figyelmeztetett, festés és gyöngyözés kíméletlenül aprólékos munkájára, Sipos Zita sminkmester a make-upok születésének előzményeiről számolt be. Mint mesélte, „szó szerint kirázta a hideg”, amikor megkeresték a felkéréssel. Elárulta, nem pusztán kedvenc színeivel, az est során kedvenc modelltípusával dolgozhatott. Szőke, kékszemű, világos bőrű szirénekkel, akiknek a Shiseido pirosítóival varázsolt dércsípte arcot. A sminkekben ugyancsak megjelenő arany, ezüst koncepció a Kelet és Észak-Nyugat találkozását jelképezi, mind az ezüstösen fényes szájakon, mind a szemhéjakon.

Puskás Bedő a hajkoronák atlétájaként fűzte hozzá: „a kontyremekek kicsit hidegek ugyan, de a természetes egyszerűséget hangsúlyozzák. A modellek frizurájában az ág és agancs motívum is visszajön.”.

Ami az ékszereket illeti, Varga Miklóst, elmondása szerint, nyár óta tartja fogva a skandináv hangulat, Georg Jensen és a Per Gynt rabjaként alkot, csak azt sajnálja, nincs még két hónapja, hogy egy-egy részletet, még aprólékosabban kidolgozzon. Végül kéréssel fordul felénk: „Nyissunk meg lelkünket az újszerű út felé!”.

A sajtótájékoztatót a VAM Design vezetője zárja, a divat szerelmeseinek szolgálva boldogító hírekkel. Ami a ház jövőjét illeti, falai közt divathét és divatverseny is zajlik, majd nem is oly sokára – kapjuk az ígéretet.

Sarki fény

Ha Észak-Európa kerül szóba, elsőként talán a természetközeliség és az egyszerűség jut eszünkbe, a miénknél zordabb éghajlat, mely alatt az emberek megtanulták tisztelni a természet erőit, megbecsülni a természet anyagait. A divatbemutató nyitóképe is erre asszociál, a zene fémesen recseg, mintha csak jégcsapok csikordulnának össze a tavak és végtelen fenyőerdők birodalmában. Kék fényben úszik a tükörlapos kifutó is, melyen az akárha szabásmintát viselő, papírruhás szépségek korcsolyáznak, meztéláb, hófehér lábszárvédőkben. Mese nincs, a körbeölelő falak leomlanak, kint csücsülünk mi is, valahol a borzongató pusztaságban.

MZ: Az egész bemutató során nagy hangsúlyt kapott a természet, mi is bekapcsolódhattunk a körforgásába. A nyitó tourban felvonuló papírruhákkal is ezt az érzést kívánta erősíteni vagy tudatosabb okok is közrejátszottak benne, példának okáért a természetvédelem?
S. Hegyi Lucia: A körforgás, a fa, a természetvédelem mindenképp, plusz még azt is szerettem volna hangsúlyozni, amit szeretünk elfelejteni, hogy a tervezés mennyire a papírból indul ki, tök mindegy, hogy aztán ékszer, autó vagy telefon, ruha formáját ölti. Tulajdonképpen erre épült az egész kollekció.

A következő pillanatban már nem csak hátunkon érezzük a lúdbőröztető hideg fuvallatot, a hangszóró által éterbe kiáltott farkasüvöltésre jogosan is rezzenünk össze. Életre kelt nimfaként sorjáznak elénk a modellek, habkönnyű fehér költemények után, zöldes kabátruhácskákban, melyeket aranyozott, S-alakba görbített uszadékfa díszít. Féloldalra fésült kontyaikban ezüstágacskák, agancsok magasodnak, nyakukban egy-egy hálótechnikával készült arany szívecske pulzál-dobog, fülükben méretes rombuszok billegnek. Pirosra lakkozott körmeik, piros tűsarkúik feszültségkeltő elemei a skandináv design letisztult minimalizmusának. Testük vonalát rafináltan váltakozó lágy és szögletes szabásvonalak követik.

Spicc válak, karcsú derékvonal

Hol a Luan by Lucia Divatházra oly jellemző raglán, hol a spicc vállak, hol a méretes gallérok, máskor a rafinált állónyak, a karcsú és hangsúlyos derékvonal irányozza tekintetünket a misztikus költeményekre. A Világfa motívumával - melynek törzse alatt a Sors három istennője dönt a halandók életéről -, dolgozó kosztümkabátkák különlegessége például, hogy hiába is keresnénk, egyetlen gombot sem találunk rajtuk, Varga Miklós ékszercsodáira hárul a nemes feladat, hogy a finom kelméket összefogják.

Tört fehérből indultunk, majd a föld, víz, fém, levegő elemeit imitáló, tompa színekben úszó kisestélyikkel, koktélruhákkal a mindenséghez jutottunk lépésről-lépésre közelebb. Egy-egy fűzővel viselt, alul fodorral ékített ceruzaszoknya már önmagában is elbűvöl, akárcsak a féloldalas ujjatlan felsőrésszel párosított nadrágos összeállítás, melynek vállán szinte kőbe vésett papagájként csücsül az aranyozott uszadékfa, de a hatásban kétségtelenül a felvonuló modelleknek is oroszlánrésze van, köztük a Topmodellből már ismert Papp Valentinának és a sokszor skandináv szépségnek becézett, szőke Kulcsár Angélának is. Ki tudja, talán a Kalevala főhőse, Vejnemöjnen egyenest az ő kedvükért ácsolja azt a csodamalmot, mely minden északi varázslatnál többre képes!

Mutasd a kendőd, gallérodat!

A forma-, és szép érzékeny közönség egyik ámulatból a másikba esik, elég csak egy-egy ruhácska díszesen kimunkált gallérjára, vagy a hölgyek vállra vetett stóláira vetni pillantását. A háromágú agancsot idéző motívum, hol arany, ezüst és bronz színeivel nyűgőzi le a nagyérdeműt, az abroncsos hatású és testvonalát követő nagyestélyik esetében viszont a fehér és fekete kontrasztjával játszik.

MZ: Mesélne egy picit a gazdagon használt motívumok jelentéséről?
SHL: Súgok egy picit, a motívumoknak spirituális üzenete volt, az agancs, a fa és az inda, a test, a lélek és a szellem kapcsolódását jelentik.

MZ: A divatbemutató után, mi lesz a további sorsa ezeknek a ruhakölteményeknek?
SHL: Reméljük, hogy egy részét értékesítjük, a másik része viszont a múzeumunkba kerül, mert mint tudjuk Magyarországon a divatot, mint olyat, ugyan most már a kultúra része kezd lenni, sokan nem értik. Bízom benne, hogy hála a divatiskoláknak, hála annak, hogy sok tehetséges divattervező van, akik bevonásával nagyon sok minden megvalósult, elindítottunk egy folyamatot.

Fekete-fehér

A fináléban felvonuló csipke ujjakkal díszített, fehér, mini selyemruha mellett földet seprő alkotásokban sincs hiány, a fekete nagyestélyiket, a már emlegetett agancsmotívumon túl, egy-egy izgalmas fehér részlet bolondítja meg. Hol az állógallér, hol a kézelő, hol egy-egy felhajtás világlik szemünkbe, vagy épp az extra mély dekoltázs az, mely felcsigázza a nagyérdemű soraiban helyet foglaló férfi közönséget. Nem különben az uszályos megoldás, mely a romantika szerelmeseinek szívét is megdobogtatja.

MZ: Esetleg már a következő divatbemutatója koncepciója is megszületett a fejében?
SHL: Nem, hát jaj, ez is egy évig tartott, én most két évig pihenek – nevet. Két-három évente lehet csinálni egy ilyet, nagyon, nagy munka, gondolom, te is láttad. Ezt tudom mondani.

MZ: Bár a most bemutatott, egységként értelmezhető kollekciót nehéz ruhákra bontani, volt kedvenc alkotása?
SHL: Azért nőtt a szívemhez az egész kollekció, mert láttam, hogy mennyien dolgoztunk rajta és az álmom megvalósult. Valójában nem egy ruhában gondolkodom, hanem egy üzenetben. Nekem az egy nagyon nagy melegséget ad, hogy ennyi tehetséges tervezőt láttam. Öt iskolával dolgoztunk együtt, 16 tervező dolgozott mellettünk, mert fontosnak tartjuk, hogy sokéves tapasztalatunkat átadjuk a következő generációnak is. Engem az tett boldoggá, hogy milyen sok, ügyes tervező van, miközben az azért elszomorított, milyen kár, hogy ők nem tudnak önmegvalósulni igazán, mert minden pénz kérdése.

A fenségesről

A látványosságok feledhetetlen záróakkordjaként, az esztétikában csak fenségesként emlegetett fogalom ölt testet, mely egyszerre nyűgözi le és vacogtatja meg a nézőközönséget. Pozitívan csalódik, aki a divatbemutatók megszokott menyasszonyi ruhájára vágyik, jóval többet kap annál.

„Vagyok, mint minden ember: fenség, Északfok, titok, idegenség, Lidérces messzefény...” – írja a lánglelkű Ady Szeretném, ha szeretnének című versében. A fehér, uszályos selyemruhába bújtatott szőke szépség koronaként magasodó agancsaival is egyként hordja magában az Észak Legendáinak és az emberiségnek titkát.

Megrendítően magányos és utánozhatatlanul tökéletes, már-már tekintélyt parancsoló agancsglóriájával, ugyanakkor valahonnét ismerős is. Sejtjük, érezzük: ha csak hajszálnyit is, a beteljesülés pillanataiban közelíthetünk, hasonlíthatunk hozzá mindnyájan. Talán nemcsak az ellentétes, de együtt egész pólusok, eme titok bizonyosságát is jelzi a nyitótour hideg fényeinek szeretettől pulzáló pirosra változása.


Írta: MZ , Dátum: 2008-02-01






ALMAF