Király Tamás Fashion Show (szeptember 22.)

A Kultúrhíd Fesztivál keretében műsorra tűzött Király Tamás Fashion Show egy rég letűnt


Király Tamás 2007Kéjutazás az Aranyvárosban

A Kultúrhíd Fesztivál keretében műsorra tűzött Király Tamás Fashion Show egy rég letűnt, ám a tervezők gyöngyének köszönhetően sosemvolt pompájában újjáélesztett birodalom alattvalójává magasztosít minket. A Napkelet aranypáncélos lovagjai, lo-vaginái között, arany holdjáróján, félénk oroszlán egyensúlyoz, de a Kleopátrát majmoló, kígyóboás széplélek és a Csillagok háborújából szökött robotember sem hiányozhat, ahogy az éjszaka kulcsfigurái, az álomtalan manók és bárcájukat silabizáló kurtizánok is átszökdösnek a nappalba.



Intro

Király Tamás 2007Király Tamásnak hála, a Petőfi Irodalmi Múzeum aranyberakásoktól ékes, impozáns Tükörtermében, még a plafonról lógázó nemesfémcsillárok is sajátos jelentéstartalommal telítődnek az est során tátongó sejtelmes félsötétben. A palotabelsőbe, akárha szentélybe, lábujjhegyen lépő illusztrisok ugyan még keveset sejthetnek az egybegyűltekre váró élményorgiáról, Réz András esztéta, Ungár Anikó bűvésznő, Bódy Magdi énekesnő, mégis tisztelettel elegy várakozással foglalják el helyük a divatszínház széksoraiban.

Fél óra múltán már mi is tudjuk, jogos a főhajtás, a kultúrhíd maga a kifutóvá avanzsált parkett, faltól-falig a Napkelet varázslatos birodalma elevenedik körénk. A Király egy huszárvágással a királynők királynőjét választja a tolerancia jegyében fogant színháza főhőséül, mi él és mozog, de az élettelen is, körös-körül Kleopátrának hódol.  A nem-cserés támadásokkal turbózott előadás, ugyanakkor nemcsak a fáraók birodalmába enged bepillantást, ha nagyon akarjuk, az égitestek, a Nap és a tüzes tolószékbe kényszeríttet Hold párharcának is tanúi lehetünk. Győztes egyszerűen nem létezik.

„Nekünk az intoleranciával szemben kellett toleránsnak lennünk” – halljuk a beköszöntőt, estétől a rózsaujjas hajnalon át egy újabb, holdfényes éjszakáig, nyüzsgő jelenünk, jövőnk kerül más-MÁS megvilágításba.

A kettőségek jegyében

Király Tamás 2007 MZ: Újfent rendkívül sokrétű előadással örvendeztettél meg minket!
Király Tamás:
Az Esélyegyenlőség éve van, elsősorban erre szerettem volna ráirányítani a figyelmet a showban is. A divatperformanceban szereplő tolószék, mely végső soron a rokkantak, a mozgássérültek esélyegyenlőségére utalt, például tűzszekérnek indult, csak a Palotába semmilyen tüzes dolgot nem szabadott bevinni, sokkal több gyertyát szerettem volna, nem azt a kettőt vagy hármat, amit végül mégiscsak sikerült meggyújtanunk. Aztán bele volt komponálva az is, ki honnét indul, nem a véletlen eredménye, tudatos választásé, hogy zsidó származású az énekesnő, roma származású az énekes, Orgon Albert, aki óriási szerencsénkre elvállalta a szereplést, hiszen egyfolytában járja a világot, nem tudom, hány lemezre van szerződése.

Az élő hárfamuzsikával bájoló nyitány, rendhagyó módon, ezúttal nem az angyalokat, sokkal inkább az alvilág lakóit szólítja meg. No ne patás, kénkőgőzös, sánta figurákra gondoljunk, Polónyi Ágnes „fanfárjára” csak az éj, ledér pillangói szállingóznak színre. Fekete, cicaszemű  hölgyek és vastag szájú, félmeztelen travesztire vett urak (akikről csak harmadik, negyedik pillantásra hullik le a lepel, irigylésre méltóan igézőek, izmosabb farúak, mint néhány kollegina) libbennek a gótikus sötétségbe, körömollóval kialakított, csipke finom „páncélruháikban”, mely akár a kovácsolt vas. Kesztyű, neccharisnya, combfix, fekete fehérnemű, bujábbnál bujább pillantások, vámpírian lila, fürtös konty – időnként csak a később szerephez jutó ostor hiányzik, de a bárcáját silabizáló kurtizán, a halál képében megjelenő, „hurkapálcika teszi” gésa frizurás, furcsa manó és hangbűvész is egyben, alias Domonkos Csilla, aki A kategóriás sztár külföldön, nem mellesleg az elmúlt hónapban szerződött a Warners Music-al, mindenért kárpótol minket.

Látványruhák a köbön!

Király Tamás 2007MZ: Ezért aztán a nyitányban elhangzik a jól csengő tolerancia szó is!
KT:
A tolerancia, arról is szól, amit én ezer éve tudok, hogy miért ne járhatna egy fiú szoknyában, vedd csak alapul a skótokat, vagy időszámításunk előtt 6000-től 2000-ig, amikor is tógában jártak. Te most nadrágban vagy, ezen kiakad valaki? Nem, ez el van fogadva. Pedig nem is tudom, mióta van nadrág, nem olyan régi találmány. Azt is érzékeltetni akartam, miért ne sminkelhetné magát egy férfi, mit tudom én Boy George, vagy a Mefisztó című film főszereplője is sminkben játszik a színpadon, ez egy színpad, tehát lehet. Shakespeare-nél is férfiak játszották a női szerepeket. Én a nemet vállalom, nem küzdök, inkább segítek, hogy elfogadják a különbözőt. Csak, hogy a sarkítások végett lásd, az is teljesen mindegy, van most rajtad műszempilla vagy nincs.

Lenyűgözők az önmagukba csavarodó hurkaruhák, a marionett bábokat imitáló, damillal mozgatható toalettek, a telefonzsinórból kialakított, elegáns szövésű, bogyós kelmék a gyöngysor estélyik, a méretes karimájú kalpagok és az épp csak fejfedők. Az avantgarde virtuóza minden elképzelésünket felülmúlja, és akkor a harisnyaszerű, minden domborulatot követő, magasimogató zsákruhákról, ohne karkivágás, még nem is beszéltünk. Fekete nimfák hajladoznak a kéjes nyögéseket sem nélkülöző zajzenében. Frenetikusak.

Korán kel, le se fekszik…

Király Tamás 2007 Téved, vagy alulbecsüli (a) Király fantáziáját, aki azt gondolja, az élmény már nem is fokozható tovább. Az éjszakát még varázslatosabb Nappal követi, Alexandriában. A komor feketéket túlharsogja a fényűző arany, a talán eunuch udvartartás abroncsos páncélruhái, a megannyi izmos gladiátor, de kígyómintás toalettjében feltűnik az uralkodónőt majmoló, vagy csak őfelségének legendás halálára célzó, nyakába boaként sziszegő kígyót tekerő, szemkápráztatóan szöszi férfinő-szépség is. Aki az elő sorban ül, önkéntelen kapja félre a fejét.

Póklábas arany holdjáróján Ollókezű Edwardba oltott félős, ugyanakkor egy kis karmos, ciróka-maróka fajtalankodástól, mégsem visszariadó oroszlán vonaglik a halálhörgésektől kísért kifutón, majd az Antonius és Kleopátra szerelmét harsogó pénzverésnek is emlék leszen állítva. Míg a metálnacis Mr. Dollárboy fűzője bankókból készült, Marilyn Monroe-ba oltott kedvesének korongruhája csillogó nemesfémtallérokat idéz. Mindez persze csak előjáték, ha tetszik, a szó szoros értelmében, az égig emelt arany trónszéken érkező örökifjú királynő belépőjét előlegzi.

Király Tamás 2007MZ: Nagyon sok apró finomságot „zsúfoltál” az előadásba…
KT:
Igen, igen, voltak apró finomságai a mostani bemutatónak is, a közönség soraiban ült egy természetesen beépített ember, akinek az oroszlán az ollóival elvágta, elmetszette a trikóját. Hogy még hatásosabb legyen a jelenet, ezt aztán Csilla le is szinkronizálta, nyissz-nyissz. Vagy amikor az ezüstkígyót elengedték pórázáról, akkor ő csalogatta a hangjával, eljátszotta, hogy „gyere bátran, szabad vagy!”, tehát az ő furcsa sikolyai, azok ilyen bátorító sikolyok voltak.

Keleti fényűzés és vérbő despotizmus karöltve! Miközben a csillogó gyöngysorruhába bújt, egzotikus, fekete szépség gyertyákkal világított trónján kecses mozdulatokkal a csillárokig magaslik minden alattvalóját magába bolondítva - beleértve minket, a nagyérdeműt is -, a királynői széket cipelő, félmeztelen, arcukat takaró hordároknak sem mulaszt el arany ostorával egyet-egyet épp csak nem cserzett hátukra sózni. Láttára a hadszíntéren még mindig kéjesen tekergő pucckirálynők is sóbálvánnyá merednek!

De nemcsak a törékeny, egyiptomi bájbaba sokkolja a közönséget, a törökülésből épp csak felszökkenő Buddhát és a Csillagok háborúja robotját (C3PO) egyaránt imitáló aranyember képességei is csodálatra méltatják az egybegyűlteket. A szeme nincs embermasina szögegyenesen vonul a kifutón, néhány jól irányzott pörgés után sem képes elvéteni az irányt, mindig jó helyen, jó időben pózol a közönség előtt. A mesterséges intelligenciával jócskán megáldott humanoid egyike azoknak, akik átvezetnek a hídon, irányt mutatnak életből halálba, mennyből pokolba, múltból a jövőbe…

Nem sajtból van…

Király Tamás 2007Még fel sem ocsúdunk a bámulatból, máris újabb univerzum vonja körénk fátylát. Maga az ezüstösen csillogó Hold, netán a rútul meggyilkolt Caesar, gördül be a kifutóra tüzes tolószékén egy félmeztelen, ezüst szoknyás, tűsarkúban riszáló pattancstól vezérelve. Missis kígyóasszonyságnak is sikerül újabb házikedvencet szereznie, az akkor még pórázon vont emberszörny ezüstfólia szoknyája, csörög, mint az istennyila.

A finálé jól sikerült dans macabrenak is felfogható, a halál táncban mindenki mindenkiért és mindenki mindenki ellen. Ahogy Madách írta volt: „A küzdés maga.”. Hogy mitől más a más, ha más egyáltalán? – hosszú töprengésre késztet, de hogy elmosható-e az éles határvonal fent és lent, nappal-éjszaka, élet-halál, kezdet és vég, nő-férfi, termékenység és terméketlenség között? – Király Tamás fantasztikus divatperformanszának válaszában, egyértelműen ott bujkál az igen.

Vivát!

Király Tamás 2007 Végezetül a modellek, köztük a Viasat3-as Topmodellből is jól ismert, vörös démon, Papp Valentina, megálmodójukat karonfogva vörös rózsaszálakkal búcsúztatják a fáraók korát. A nagyérdemű pedig, ahogy az kijár, kitörő tapssal jutalmazza a sokatmondó, meghökkentően bizarr és minden ízében látványos fantáziaperformancet, eladdig, míg tetszését, gratulációját személyesen maga is le nem róhatja a sebtiben színfalak mögé húzódó, sötétöltönyös divatpápa előtt. Ollé!

Hogy a jövőre nézve, milyen meglepetéseket tartogat még számunkra Király Tamás, arról készséges asszisztense, Juhász Vince számolt be nekünk.

Juhász Vince: Novemberben egy divatszemináriummal szeretnénk meglepni a közönséget, melynek az lett a neve, hogy Royal Radical Fashion Academy, egy ilyen négynapos gyorstalpaló divatkurzus lesz Magyarországon a legjobb szakemberekkel. A divattervező természetesen Király Tamás, de lesz divattörténet is, stylistok, divatügynökségek vezetői, modellek, sminkesek, fotósok. Ők fognak a négy nap alatt oktatni, vagy nem is oktatni, inkább átadni a tapasztalataikat. Tamásnál is pont ez a lényeg, hogy azt a tapasztalatot és tehetséget, ami neki van, megossza, vagy rávezesse a fiatalokat, az érdeklődőket arra, hogy megtalálják a saját egyéniségüket, látásmódjukat, hogy ne hagyják magukat befolyásolni az adott iskolákban. Itt persze nem iskolák ellen beszélek.

Bocsánat – veszi át a szót Tamás – az igaz, hogy iskolaellenes tervező vagyok, de az még nem zárja ki, hogy akkor megmutassam, én milyet iskolát csinálok. Más a koncepció, korábban már volt rá példa, hogy elrejtettünk papírlapokat a szünetben és akkor váratlanul bejelentettük, hogy akinek papírlap van a párnája alatt, annak fel kell tennie egy kérdést. Most híres öltözködőkkel készülünk Somától, Bárdos Deák Ágiig bezárólag, akikkel beszélgetünk vagy, ha fel kell frissíteni a társaságot, akár még az is előfordulhat, énekelnek is.

Király Tamás 2007 Semmiképp nem lesz hasonló a klasszikus iskolai formákhoz – folytatja Vince – teljes szabadságot fogunk adni az embereknek, épp azért, hogy a kreativitásukban se legyenek határok, hogy merjenek szárnyalni, mert pont ez lenne a lényege az egésznek, hogy ez a sok spektrum, meg minden irányzat után egy szabad, egyéni stílussal próbáljon a magyar divatkultúra is fejlődni. A negyedik napon, a záró rendezvény alatt lesz egy talkshow, ahogy azt Tamás is említette, olyan híres öltözködőkkel, mint Soma, Eszenyi Enikő, Karafiáth Orsolya, vagy Bárdos Deák Ági, akik Budapest színfoltjai voltak az elmúlt években, évtizedekben. Majd utána Royal  Radical Curt Show néven divatbemutató következik az előre elkészített modellekkel. A szeminárium résztvevői nyomon követhetik, hogyan sminkelik ki őket, mennyi idő kell ehhez. Arra törekszünk, hogy egy komplett képet kapjanak arról, hogy lehet elkészíteni, mennyi feladattal jár és mennyi-mennyi helyre kell figyelni egy adott bemutatónál.

Fotók a Király Tamás Fashion Show-ról - Kultúrhíd Fesztivál, 2007-09-22
Mindent Király Tamásról a HazaiDivat.hu portálon

További cikkek a témában:
Király Tamás divattervező portréinterjúja

További fotók a témában:
Fotók Király Tamás, divattervezőről és kreációiról


Írta: MZ , Dátum: 2007-10-08






ALMAF