ELŐSZÓ - Csipes Antal: Divattükör (Osiris, 2006)

ELŐSZÓ - Csipes Antal: Divattükör (Osiris, 2006)


Örültem, amikor megláttam egy könyvesbolt polcán: végre egy magyar feldolgozású, áttekintő könyv a divatról!

Aztán később azt is megtudtam, hogy a címlapján szereplő modell a USE unused egy öltözetét viseli.

Végül pedig úgy döntöttem, ha már olvasom, akkor olvassa más is, akit érdekel, mi az, hogy divat, kik a szereplői, mi a története. Úgyhogy ez itt egy olvasónapló - fejezetről fejezetre.

'A divat folytonos változás: megújhodás és megszűnés örök körforgása.' - ezzel a mondattal nyitja könyvét a szerző. A divat tehát nem más, mint az élet, a természet rendjének modellje. A fák ősszel A fák ősszel lehullajtják levelüket, hogy aztán tavasszal új lombba öltözhessenek.



Egy Georg Simmel nevű társadalomtudós 1911-es, Die Mode című tanulmányában a divatot, mint társadalomtudományi jelenséget vizsgálta. Nekem a mai napig vesszőparipám, hogy a divat szociológiai és szociál-pszichológia szempontból is jelentőséggel bír.

'A divattervezés sajátos társadalmi funkciója művészetnek tekinthető.' Hát ez az, hiszen az öltözet, a frizura, a smink mind kommunikál, a viselőjéről mesél a környezetének. Az esztétikumon túl valódi funkciója van tehát.

A divat persze nem csak ruha, de autó, parfüm, bútor vagy épület is. Társadalmi hovatartozás és a korosztály kifejezője.

A '60-as évek lázadó ifjúsága, a felnőttek által diktált rend első rebellisei, a hippik úgy döntöttek, saját divatot teremtenek maguknak, azaz szembe mennek a kor hivatalos trendjével, és szándékosan ódivatú holmikat túrkáltak maguknak, ezoterikussá téve az összhatást. Ők hozták be a divat-antidivat fogalmát és az indivídum újbóli előretörését.

A '70-es évek újra uniformizált lett, mert az ipari tömeggyártás fellendülése divatossá tette a szériában készült ruhákat. Ami pedig magával hozta az általános értékcsökkenést az öltözködésben.

A '80-as évek adták vissza a kézművesmunka értékét, és a 90-es évekre újból sikké vált kézi készítésű, egyedi ékszert vagy ruhát viselni.

Az ezredfordulóra a divatcsinálók nagymenőre váltottak, és elkezdtek részvényeket kibocsájtani a tőzsdén.

És hogy mi ez a mára giogantikussá vált iparág, a divatipar, és azon belül a divattervezés pontosan? Csipes Antal szerint erre nincs egzakt magyarázat, de 'elengedhetetlen része a stílusérzék, az ösztönös megérzés és a logikus következtetés kombinációja'.

A szerző külön fejezetet szentelt a magyar divat utolsó száz évének, jelezve, hogy mert F. Dózsa Katalin (a Moholy Nagy Művészeti Egyetem tanára - a szerk.) a Letűnt idők, eltűnt divatok c. könyvében részletesen ír a 20. századi magyar divat első 45 évéről, így a Divattükörben ezt a korszakot csupán korabeli cikkek idézik fel.

A hazai divat 1945-től 2000-ig tartó időszakának azonban eddig nem volt átfogó magyar irodalma, és bár az utolsó 20 évről a gyűjtőmunka ellenére sem jutottak el a szerzőhöz cikkek, fotók portfóliók, azért izgalmas kirándulásnak nézünk elébe.


Írta: Darnyik Szilvia , Dátum: 2007-07-20






ALMAF